Kaasujalka

Opel Insignian uusi dieselmoottori

Julkaissut:

|

16.4.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Opel Insignian uusi dieselmoottori

Opelin viiden vuoden kehityssuunnitelmassa kaikki moottorit vaihtuvat uusiin taloudellisempiin, suorituskykyisempiin ja hienostuneempiin. Nyt uuden sukupolven 2,O CDTI on saatavissa Opel Insigniaan.

Opelin uusien dieselmoottorien sukupolvesta kertoo paljon sen medialta saama lempinimi ”Kuiskaavat dieselit”. Moottoriperheessä on kolme jäsentä, joista 1,3 CDTI on tarkoitettu pikkuautoihin, 1,6 CDTI perheautoihin ja uusin 2,0 CDTI suurempiin perheautoihin ja erityisen suorituskykyisiin malleihin.

Uusien moottorien kehitystyössä painotettiin kolmea ominaisuutta. Moottoreista haluttiin tehdä entistä taloudellisempia ja samalla vähentää kaikkia päästöjä. Moottorien pitää reagoida välittömästi kaasupolkimen liikkeisiin ja tarjota runsaasti vääntöä etenkin käyntinopeusalueen alalaidassa. Kolmantena ominaisuutena Opelin uusiin dieselmoottoreihin haluttiin hyvin alhainen melutaso ja värinätön käynti, jotka molemmat parantavat mukavuutta.

Dynaaminen 2,0 CDTI suurempiin Opel-malleihin

Opelin turbodieseleiden uusi lippulaiva on hienostunut 2,0 CDTI. Uuden sukupolven kaksilitraisesta moottorista tulee ensimmäisenä 125 kW (170 hv) kehittävä vaihtoehto, jonka suurin vääntömomentti on 400 Nm. Moottorin saa sekä Insigniaan että Zafira Toureriin.

Opelilla on selkeät vaatimukset uuden moottorisukupolven kehitystyölle. Moottorin on oltava tehokkaampi, taloudellisempi, suorituskykyisempi ja hienostuneempi kuin edeltäjänsä. Uusi 2,0 CDTI toteuttaa komeasti kaikki kohdat.

Huipputeho on uudessa 2,0-litraisesa neljä prosenttia ja suurin vääntömomentti neljätoista prosenttia edeltäjää suurempi. Aiemmassa moottorissa oli saatavilla hetkellisesti yliahtopaineen avulla 350 Nm:n sijaan 380 Nm vääntömomentti, mutta uudessa moottorissa ei sellaista toimintoa tarvita, vaan suurin vääntömomentti on aina 400 Nm. Se on käytettävissä dieselmoottorin tyypillisellä käyntinopeusalueella 1 750 – 2 500 r/min.

Opel Insignian suorituskyky on uudella moottorilla varustettuna erittäin kilpailukykyinen. Kiihdytys paikaltaan 100 km/h nopeuteen vie aikaa vain tasan yhdeksän sekuntia. Huippunopeudeksi luvataan 225 km/h. Silti kulutus on pikkuautoluokkaa eli korimallin mukaan välillä 4,3 – 4,5 l/100 km. Vastaavat hiilidioksidipäästöt ovat 114 -118 g/km.

Hyvä suorituskyky ja pieni kulutus ovat hienoja ominaisuuksia, mutta niitäkin vaikuttavampaa on moottorin hienostunut käynti. Moottorin kehitystyössä on tehty erityisen paljon töitä hiljaisen ja värinättömän käynnin varmistamiseksi. Moottoritekniikan asiantuntijat Torinosta ja Rüsselsheimista ovat tehneet parhaansa, että Opelin tehtaalla Kaiserslauternissa, Saksassa valmistettava moottori on luokkansa huippua.

Moottoria suunniteltaessa käytettiin CAE-tekniikkaa (Computer Aided Engineering), jonka avulla rakenteista etsittiin melua ja värinöitä aiheuttavat kohdat ja ne eliminoitiin. Kaikki yksityiskohdat käytiin läpi tietokoneella jo ennen ensimmäisen prototyypin valmistusta.

Moottorin arkkitehtuuria muutettiin kahden melun kannalta kriittisimmän alueen suhteen eli ylhäältä ja alhaalta. Muun muassa uudessa alumiinisessa sylinterikannessa on kaksikerroksinen suojakansi, jonka kiinnikkeet on äänieristetty ja tiiviste alentaa melutasoa. Lisäksi imusarja optimoitiin melun suhteen ja suojattiin ääntä eristävällä materiaalilla.

Sylinterilohkon alaosaan kiinnitettiin uusi alumiinista tehty kotelo kahdelle tasapainoakselille, joka vähentää jopa 83 % toissijaisia värinöitä. Kampiakseli käyttää rattailla tasapainoakselia, joka puolestaan pyörittää toista tasapainoakselia. Uusi järjestelmä poistaa aiemmin käytetystä ketjusta aiheutuneen melun.

Uudessa polttoaineenruiskutusjärjestelmässä käytetään 2 000 barin painetta ja jopa kymmentä pulssia sylinterin työtahtia kohden. Oikeaa palotilan muotoa haettiin yli 80 tietokonesimulaatiolla. Muuttuvasiipisen ahtimen toimintaa ohjataan ensimmäistä kertaa paineen sijasta sähköisesti, millä saadaan 20 prosenttia nopeampi reagointi ja sitä kautta enemmän ajamisen iloa.

Hyvin varusteltu Insignia järkevään hintaan

Uuden 125 kW kehittävän 2,0 CDTI-moottorin saa kaikkiin neljään Insignia-vaihtoehtoon. Hinnat alkavat Edition-varusteisten Sedanin ja Hatchbackin alle 33 000 eurosta. Sports Tourer eli farmarikori nostaa hintaa tuhannella eurolla. Nelivetoinen Insignia Country Tourer 2,0 CDTI maksaa 39 994,19 euroa.

Opel on nostanut Insignian perusvarustelun eli Edition-tason hyvin runsaaksi. Vakiona ovat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet (nelivetoiset ja Country Tourer 18”), kaksialue automaatti-ilmastointi, lämmitettävä ohjauspyörä, pysäköintitutka edessä ja takana, keskikyynärnoja edessä ja takana, Bluetooth ja paljon muuta.

Toisena varustetasona Opel Insigniaan on Sport, joka nostaa hintaa noin 2 500 eurolla korimallista riippuen. Sen mukana autoon tulee urheilullisuutta, kuten alumiiniset polkimet, tuumaa suuremmat pyörät, tummennetut takasivuikkunat ja takaikkuna sekä muita mukavia varusteita kuten sähköinen takaluukku Sports Toureriin, mukautuvat AFL-valot ja älyavain.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *