Kaasujalka

Fordin yksilitraisen moottorin tuotanto alkoi

Julkaissut:

|

9.11.2011

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Fordin yksilitraisen moottorin tuotanto alkoi

Fordin pääjohtaja Alan Mulally käynnisti tänään Fordin pienikokoisimman bensiinimoottorin massatuotannon Fordin Kölnin moottoritehtaalla. Kyseessä on 1.0-litrainen EcoBoost-moottori, joka on ensimmäisenä saatavana Euroopassa myynnissä olevaan Focukseen vuoden 2012 alkupuolella.

Focuksessa käytettävän kolmisylinterisen 1.0-litraisen moottorin 125-hevosvoimaisen version CO2-päästöt ovat 114 g/km. Näin alhaisiin lukuisin ei päästä millään Focuksen kilpailijalla. Saman moottorin 100-hevosvoimaisen version CO2-päästöt ovat 109 g/km.

-Uusi 1.0-litrainen EcoBoost kuten myös koko EcoBoost-moottoriperhe näyttelee erittäin merkittävää osaa tuotannossamme tulevaisuudessa”, Mulally kertoo. “Haluumme tarjota asiakkaillemme suorituskykyisiä, polttoainetaloudellisia ja pienipäästöisiä moottoreita EcoBoost-moottorit vastaavat täydellisesti.”

Ford kertoi investoineensa Kölnin tehtaan tuotantolinjan muutoksiin 134 miljoonaa euroa mahdollistaakseen EcoBoost-moottorien tuotannon. Tehtaan 870 työntekijän voimin tullaan uusia moottoreita valmistamaan 350 000 kappaletta vuosittain.

Euroopan tuotantokapasiteetii voi nousta vuositasolla jopa 700 000 yksikköön, kun myös Craiovan tehdas Romaniassa aloittaa EcoBoost-moottorien tuotannon vuoden 2012 alkupuolella. Lähiaikoina tuotantoa laajennetaan myös Euroopan ulkopuolelle. Maailmanlaajuisesti moottoreita voidaan valmistaa vuositasolla jopa 1,3 miljoonaa kappaletta.

Uusi pieni EcoBoost-bensiinimoottori

Uusi EcoBoost-moottori on yhtä tehokas kuin perinteinen 1.6-litrainen bensiinimoottori, mutta se on huomattavasti taloudellisempi ja ympäristöystävällisempi. Moottorin sylinterilohko on vain A4-paperiarkin kokoinen, mutta tehoja löytyy 125 hv ja vääntöä 170 Nm, joten se on tehosuhteeltaan paras Fordin moottori.

Pieni ja tehokas EcoBoost on saatavana eurooppalaiseen Focukseen vuoden 2012 alussa. 125-hevosvoimaisen version polttoaineenkulutus on 5,0 litraa sadalla kilometrillä ja päästöt vain 114 g/km. Myöhemmin sen saa myös C-MAXiin ja B-MAXiin, jonka tuotanto aloitetaan 2012. Saatavuudesta muihin malleihin eri puolilla maailmaa ilmoitetaan myöhemmin. Moottorin kehittämisestä ovat vastanneet Fordin asiantuntijat eri puolilla Euroopaa. Euroopan Fordin pääjohtajan Stephen Odellin mukaan se onkin todellinen yhteistyön taidonnäyte, jossa yhdistyvät muotoilu, insinööritaito ja tuotanto.

EcoBoost-moottorin tuotanto

Fordin Kölnin tehtaan tuotantolinja on 580 metriä pitkä. Sen varrella on lähes 100 koneistusyksikköä. Käytössä on 55 täysin automatisoitua ja 14 puoliautomatisoitua prosessia. Työntekijät työskentelevät 90 eri työpisteessä. Ford käyttää alumiiniosien valmistuksessa sellaisia uusia tuotantotekniikoita, joissa on mahdollista käyttää vähemmän jäähdytysnesteitä kuin aikaisemmin. Määrää on saatu laskemaan aiemmasta jopa kahdesta litrasta 4–5 millilitraan komponenttia kohden. Voidaan siis puhua 99 prosentin laskusta, ja sillä on erittäin suuri merkitys valmistuksen hiilijalanjäljelle.

Uuden “kylmätestauksen” ansiosta valmiit moottorit voidaan koekäyttää ilman käynnistystä, jolloin tuotantoprosessin aikainen polttoaineenkäyttö ja sen aiheuttamat CO2-päästöt laskevat 66 prosenttia. Tehtaan pyörittämiseen käytettävä energia tulee kokonaan uusiutuvista energialähteistä. Sähköntarve on tehtaalla tänään loppuvan 4.0-litraisen V6-moottorin valmistukseen verrattuna 66 prosenttia alhaisempi.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *