Kaasujalka

208, uuden aikakauden Peugeot

Julkaissut:

|

7.11.2011

|

Kirjoitettu kategoriaan:

208, uuden aikakauden Peugeot

Peugeot tuo keväällä 2012 markkinoille täysin uuden auton B-segmenttiin. Kyse on 208:sta, joka tulee tarjolle kahtena toisistaan selkeästi erottuvana 3- ja 5-ovisena korimallina. Kumpikin versio on saanut oman persoonallisen identiteettinsä

Kiinnostuksen herättämiseksi jatkuvasti uutta janoavien asiakkaiden keskuudessa ei nykyisin enää riitä se, että esittelee uudistuneen tuotteen, vaan uutuuden on oltava edeltäjästään selkeästi poikkeava. Tästä syystä Peugeot lähti A9-työnimellä kulkeneessa projektissaan aivan uusille urille. Tavoitteeksi asetettiin luoda useita asiakasryhmiä houkutteleva ja uutta Peugeot-aikakautta edustava auto. Liikkeelle lähdettiin rohkeasti päämääränä samanlaisen menestymismallin tuominen markkinoille kuin aiemmat tämän kokoluokan Peugeotit, 205, 206 ja 207, mutta täysin uusin eväin.

Pienempi, kevyempi ja aerodynaamisempi

-208:n myötä Peugeot siirtyy uudelle aikakaudelle.” Vincent Rambaud, Peugeotin pääjohtaja. ”Uskon siihen, että jatkossa tullaan puhumaan ajasta ennen ja jälkeen 208:n. Tämä auto merkitsee todella uutta, merkittävää aikakautta Peugeotille.”

Alain Tranzer A9-projektijohtaja ”208 on viimeisin ilmentymä Peugeotin kaksi vuotta sitten lanseeraamasta uudesta brändi-ilmeestä ja identiteetistä. 208 vie Peugeotin kohti entistä nykyaikaisempaa suuntaa.” Xavier Peugeot, markkinointi- ja viestintäjohtaja.

Uuden aikakauden arkkitehtuuri ja tyyli

Peugeot 208 on kompakti, alle neljän metrin mittainen ja seitsemän cm lyhyempi kuin nykyinen 207. Kori on myös sentin matalampi ja kaksi senttiä kapeampi. Siitä huolimatta sisätilat ovat kasvaneet reilusti. Takaistuimella on 52 mm enemmän jalkatilaa ja myös tavaratila on suurempi kuin edeltäjässä. Tähän on päästy radikaalilla sisätilojen suunnittelulla, jossa muun muassa istuimien sijoitusta ja rakennetta on muutettu.

Aerodynamiikkaa on hiottu niin, että ilmanvastus on pikkuautoksi hyvin alhainen (Cx 0,29 ja SCX 0,61). Rakenteita on kevennetty niin, että 208 on keskimäärin 114 kg kevyempi kuin edeltäjänsä. Kevyin versio painaa vain 975 kg. 208:ssa yhdistyvät merkin uudet esteettiset arvot, hienostuneisuus ja muotoilun puhtaus. Tyyliltään atleettinen, mutta samalla puhdas ja hienostunut 208 vie Peugeotia aiempaa modernimpaan suuntaan.

-Halusimme luoda auton, joka on edeltäjäänsä pienempi ulkomitoiltaan mutta suurempi sisätiloiltaan.” Christophe Clochard, 208-projektipäällikkö.

-208:n vahvuus on sen tyylissä, joka miellyttää kaikkia olematta kuitenkaan kompromissi. Se on kuin musiikki, joka koskettaa sielua kulttuuritaustoista riippumatta.” Gilles Vidal, Peugeotin design-johtaja.

Uuden aikakauden ergonomia

208:n sisätiloissa moninkertaistuvat innovaatiolupaukset. Kuljettajan tilat ovat täysin uudistuneet, ne on ajateltu kokonaan uudelleen. Ohjauspyörä on kooltaan totuttua huomattavasti pienempi. Mittaristo on sijoitettu niin ylös, että se toimii lähes heijastusnäytön tavoin. Kolmantena hallitsevana elementtinä ohjaamossa on kojelaudan keskelle sijoitettu kosketusnäyttö, josta saa runsaasti tietoa eri toiminnoista. Tavoitteena on ollut tuoda mukaan käytännöllisyyttä ja turvallisuutta yhdistettynä laadukkaisiin sisätiloihin ja kuljettajan maksimaaliseen ajotuntumaan.

-Täysin uuden ohjaamon suunnittelu Peugeotin myydyimpään autoon, merkitsi ison riskin ottamista, rohkeaa tekoa.” Jérôme Micheron, 208-projektipäällikkö

-Toimme Head up display – heijastusnäytön uutuutena 3008:aan, crossover-malliimme. Asiakkaamme ovat todenneet sen erittäin hyödylliseksi varusteeksi, jonka suosio on ylittänyt odotuksemme. 208:ssa mennään vielä pidemmälle. Ideassa pienikokoisesta ohjauspyörästä ja suurikokoisesta ylhäälle sijoitetusta mittaristosta on paljon potentiaalia.” Marion David, 208-tuotepäällikkö.

Uuden aikakauden ajotuntuma

Hyvät ajo-ominaisuudet ja korkealuokkainen matkustusmukavuus ovat aina kuuluneet Peugeotin DNA:han, eikä 208 tee poikkeusta sääntöön. Pieni ohjauspyörä rakentaa ohjaamon ergonomian kokonaan uudelleen ja viestittää heti auton näppäryydestä. Uusimman tekniikan ja auton keveyden ansiosta 208:n ajettavuus on erinomainen. Hyvä äänieristys ja jousitusmukavuus tekevät matkustamisesta miellyttävää.

Uuden aikakauden ympäristöarvot

CO2-päästö alimmillaan 87 g/km, uudet kolmisylinteriset bensiinimoottorit. Ympäristöarvojen huomioon ottaminen on yksi Peugeotin perusarvoista, jota on toteutettu uudessa 208:ssa monella eri tavalla. Mallisarjan keskimääräiset CO2-päästöt ovat 34 g/km alhaisemmat kuin 207:ssä. Tähän on päästy omamassaa vähentämällä, pienentämällä ilmanvastusta ja käyttämällä uusinta tekniikkaa, kuten Stop & Start –käynnistysautomatiikkaa.

Moottorivalikoima on laaja, sillä tarjolla on viisi bensiini- ja kolme dieselmoottoria. Kaikkien dieselmoottoristen 208-mallien hiilidioksidipäästöt alittavat 100 g/km rajan, päästön ollessa alimmillaan 87 g/km. 208:aan esitellään uudet kolmisylinteriset 1,0 ja 1,2 litraiset VTi –moottorit, joiden kulutus on alimmillaan 4,3 l/100 km ja CO2-päästöt 99 g/km.

Eikä ympäristöarvojen huomioiminen tähän pääty. Valmistusmateriaaleista 25% on vihreitä eli kierrätettyjä tai luonnonkuituja. Esimerkiksi takapuskurin valmistuksessa on käytetty yksinomaan vihreitä materiaaleja – ensimmäisen kerran maailmassa.

Uusi Peugeot 208 esitellään suurelle yleisölle ensi kerran Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2012. Suomeen 208:n odotetaan rantautuvan kevätkesällä 2012.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *