Kaasujalka

” Puuilo- ehkä hieman erilainen kauppa ”laajensi Tampereelle

Julkaissut:

|

4.1.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

” Puuilo- ehkä hieman erilainen kauppa ”laajensi Tampereelle

Puuilon Suomen valloitus ei pysähdy Tampereeseen. Ensi kesänä avataan myymälä Jyväskylään.

Alun perin puusepänverstaana aloittanut, ”äijän paratiisiksikin” kehuttu tavarataloketju Puuilo avasi marraskuussa jo 13. myymälänsä, tällä kertaa Tampereelle.

Puuiloa moni pitää oikeana ”äijäkauppana”. Sen valikoimissa kun riittää miehisiä ”härpäkkeitä”:

mm. autotarvikkeita, työkaluja, bensamoottoreita, hitsauskoneita ja -tarvikkeita, kalastus- ja metsästysvälineitä, karavaanarin tykötarpeita ja paljon muuta.

Haastava markkina-alue

Tampereen myymälä on järjestyksessään jo 13 Puuilo tavaratalo. Myymäläpinta-alaa on 2000 m2 ja eri tuotenimikkeitä hyllyissä peräti 60 000-70 000.
– Tampere on ollut meillä kiikarissa jo pidemmän aikaa. Kun löytyi sopivat tilat, niin se oli sitten siinä, sanoo Lauri Tuomaala Puuilosta.

Puuilo on 1982 perustettu yritys, jonka toiminta on lähtenyt liikkeelle pienestä puusepän verstaasta.

Puuilo on edelleen vahvasti Tuomaalan perheyritys, vaikka vuonna 2011 pääomasijoitusyhtiö Sentica Partners hankki omistukseensa 55 % Puuilo Oy:n osakekannasta, mutta Tuomaalan perhe samoin kuin yritykseen sitoutuneet avainhenkilöt jäivät merkittäviksi vähemmistöosakkaiksi. Koko konsernin toimitusjohtaja on Lauri Tuomaalan veli Markku Tuomaala.

Ennen Tamperetta Puuilo on ehtinyt perustaa tavaratalot kahden viime vuoden aikana mm. Hyvinkäälle, Hämeenlinnaan, Joensuuhun, Turkuun ja Lappeenrantaan.
– Tampere on markkina-alueena hieman haasteellinen siksi, että kaupunki on hajonnut 2-3 osaan. Kuluttajan tavoittaminen mainonnalla on haastavampaa kuin pienemmillä pakkakunnilla, Tuomaala sanoo.

Puuilon menestyksen salaisuuksia ovat monipuoliset tavaravalikoimat ja hieman erikoisemmatkin tuotteet.


Elämyksien myymälästä

Puuilolla on verkkokauppa, mutta sen rooli on enemmän varsinaista myymälätoimintaa tukeva.
– Pidämme kiinni siitä strategiasta, että kuluttaja tulee ostoksille kauppaamme ja saa sieltä elämyksiä, Tuomaala sanoo.

Autoilijat kohderyhmänä ja autotarvikkeet tuoteryhmänä ovat Puuilolle tärkeitä.
– Varaosia meillä ei hyllyissä ole, mutta kattavasti meiltä löytyy niin autonhoitokemikaaleja kuin öljyjä ja oheistuotteitakin, Lauri Tuomaala sanoo.

Puuilon kasvu on ollut hurjaa. Missä menestyksen salaisuus?
– Mitään salaisuutta ei ole. Meillä on ollut vain kova usko omaan tekemiseen, ei siihen tarvita taikatemppuja- vain kovaa työtä. Tietysti valikoiman monipuolisuus on tärkeää, esimerkiksi lemmikkitarvikkeissa tarjonta on markettitasoa parempaa. Ja siitäkin meidät tunnetaan, että Puuilon myymälästä löytyy vähän erikoisempaakin tavaraa, Tuomaala sanoo.

Paljon muuta kuin nimi ei ole jäljellä isän puusepänverstaasta.
– Mutta nimihän on hyvä, Lauri Tuomaala hymyilee.

 Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *