BMW 428i Cabrio – Tuttu ja toimiva resepti
Uusi 4-sarjan Cabrio on kovakattoisena hyvin käytännöllinen ja hinnakas vaihtoehto pohjoisen olosuhteisiin.
Kovakattoisia avoautoja on valmistettu jo iät ja ajat joten sinänsä tämä 4-sarjan cabrio ei tarjoa mitään uutta. Edellinen 3-sarjan cabriokin oli varustettu kovalla katolla. Premiumluokan avoautoja on markkinoilla hyvin vähän, joten sellaista havittelevalla ei ole suurta valikoimaa mistä valita. Ellei mukaan lasketa kakspaikkaisia autoja.
Kulkee riittävästi
Koeajettu 428i omaa saman moottorin kuin muutkin mallimerkintään 28 päättyvät autot eli 2-litrainen turbo. Tehoa on kutitettu aivan riittävät 245 hevosvoimaa ja tuhti vääntö takaa varsin riittävän suorituskyvyn. Moottorin jatkeena on tuttu 8-vaihteinen automaattivaihteisto, joka on ZF:n käsialaa. Ja niin monesti jo aiemmin kehuttu, joten se siitä.
Moottorin käyntiääni on jopa yllättävän epämiellyttävän karkea kierrosten noustessa korkeammalle ja se korostuu etenkin ajettaessa katto alhaalla. Tuntuu olevan tyypillistä monelle muullekin nykyajan moottoreille. Ikävä tulee kunnon kutosen murinoita, joista Bemarit tunnetaan. Harvaan käy mallit, joista tuo löytyy. Mikäli itse tämän hankkisin niin ostoslistalle tulisi ehdottomasti jonkinsortin sporttiputkisto.
Bensamallistossa on saatavana: 420, 428 ja 435. Dieseleissä puolestaan löytyy: 420d, 425d, 430d ja 435d. Malliston edullisimman saa 58 991,16 eurolla. M4:n saa myös Cabriona.
Hidas katto, jäykkä kori
Auton yksi harvoista miinuksista hinnan ohella tulee katon toiminnan hitaus ja se, että auto voi tuolloin liikkua maksimissaan kahtakymppiä. Hitaanpuoleinen katon toiminta on yleistä kovakattoisille avoautoille mekanismin vuoksi.
Lisävarusteiset punaiset nahkapenkit tekevät tästä autosta todella härskin näköisen katseenkääntäjän. Jotkut kauhistelivat ja jotkut ihastelivat.
Vuosien saatossa kovakattoisten avoautojen korit ovat jäykentyneet todella paljon ja tässä 4-sarjan cabriossa onkin yksi jäykimmistä korista mitä olen koeajanut. Muistelen joitain vanhoja Peugeot 307 CC:tä niin ne olivat todella “letkuja” ajettaessa katto alhaalla. Mukulakivikaduilla nitinöiden ja natinoiden määrä oli suuri. 4-sarjan cabrio nielee tien epätasaisuudet ihailtavasti Kuljettajan paikalta katsottuna tämä on kuin mikä tahansa 3- tai 4-sarjalainen. Tuttua ja turvallista BMW:n muotoilua. Kuljettajan ajoasento on täydellinen takapenkeillekin mahtuu aikuiset jotenkuten istumaan, jos edessä ei istuisi tämmöinen pitkäkoipinen kuski.
PLUSSAT
Ajettavuus
Kuljettajan ajoasento
Jäykkä kori
MIINUKSET
Hidas katto
Moottorin saundit
(varauksin)
JÄLKIMAKU
4-sarjan cabrio on juuri niin hyvä kuin osaa arvata. Toisaalta auto ei myöskään yllätä mitenkään. Turvallinen vaihtoehto.
BMW 428i A Cabrio
Hinta: 69.836,37€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 91.619,26€
Kuutiotilavuus: 1997 cm³
Teho: 245 hv
Vääntö: 350 Nm
Paino: 1775kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6,4 s
Huipp unopeus: 250km/h
Kulutus valm ilm.: 6,8 l
Koeajon kulutus: 9,4 l
Mika Salomaa
Vastaa