Hondan kaikkien aikojen nopein Type R -malli
Vuonna 2015 myyntiin tuleva Honda Civic Type R tarjoaa paremman suorituskyvyn kuin yksikään aiempi Type R -malli.
Pariisin autonäyttelyssä Hondan osaston monen uutuuden joukossa on käänteentekevä Civic Type R, joka kirjoittaa uuden luvun upeiden Type R -mallien historiaan. Ensi vuonna myyntiin tuleva tähän saakka äärimmäisin Type R on merkki Hondan uuden suorituskykyä korostavan aikakauden alkamisesta.
Moottorina on 2,0-litrainen i-VTEC, joka kuuluu Hondan Earth Dreams Technology -sarjaan. Suurin teho on yli 206 kW (280 hv), jonka avulla Civic Type R on nopeampi kuin yksikään aiempi Type R -malli. Uutuus on sikälikin ainutlaatuinen, sillä se on ensimmäinen turbomoottorilla varustettu Type R, kun kaikissa aiemmissa on ollut vapaasti hengittävä moottori.
Honda on halunnut lisää voimaa moottorin käyntinopeusalueen alapäähän. Kun tuon ominaisuuden yhdistää Hondan VTEC-tekniikalle tyypilliseen suureen tehoon huippukierroksilla, uusi moottori antaa sensaatiomaisen ajokokemuksen. Lisäksi moottori alittaa erittäin kovat Euro 6 -päästörajat.
Uutta tekniikkaa ja parasta vanhaa
Hondan tutkimus- ja kehitysosastolla uuden Civic Type R:n kehityksestä vastannut Suehiro Hasshi on ylpeä luomuksestaan: ”Hondalla on olut Type R neljässä malliperheessä (Civic, Integra, Accord ja NSX). Uuden Honda Civic Type R:n moottori lyö kaikki edeltäjänsä laudalta raa’assa tehossa, väännössä ja moottorin reagoinnissa.”
Hasshi-san korostaa, että auton vetovoima on paljon monipuolisempi kuin vain erittäin tehokas moottori konepellin alla. Monien teknisten innovaatioiden ja kehitysaskelten myötä Civic Type R on todellinen ajajan auto, joka voi ylpeänä kantaa kuuluisaa punaista H-merkkiä.
Yksi Civic Type R:n uusista teknisistä ratkaisuista on Hondassa ensimmäistä kertaa esiteltävä +R-katkaisin. Ohjauspyörän viereen sijoitettua nappia painettaessa kytkeytyy päälle +R-ohjelma, joka antaa ajoon aivan uuden ulottuvuuden. Moottori reagoi kaasupolkimen liikkeisiin entistäkin herkemmin ja vääntökäyrä muuttuu aggressiivisemmaksi sekä suorituskykyä painottavaksi. Ohjaus on tarkempi ja yhdessä uuden mukautuvan iskunvaimennuksen kanssa kuljettajalle tarjotaan äärimmäinen ajokokemus.
Hasshi syventää valitsimen toimintaa: ”Jo vakioasetuksilla Civic Type R on erittäin herkkäliikkeinen urheiluauto, joka on miellyttävä ajaa ja kiihtyy ripeästi. Uuden +R-valitsimen painaminen tuo ajo-ominaisuuksiin lisää dynamiikkaa ja aggressiivisuutta tehden Civic Type R:stä lähes rata-auton. Muutos on huomattava ja +R-valitsinta käytettäessä auto on parhaimmillaan suljetulla radalla, jolloin urheiluautoharrastajat voivat nauttia täysin siemauksin sen ominaisuuksista.”
Toinen esimerkki Hondan innovatiivisista ratkaisuista auton rakenteissa on sen ohjaus. Jotta ahdetun 2,0-litraisen VTEC-moottorin voima saataisiin täysin välitettyä tiehen, on etujousitukseen lisätty mekaaninen järjestelmä, jossa on kaksi pyöränripustusta tukevaa keskiötappia. Niiden avulla minimoidaan tehokkaan moottorin aiheuttama ohjauksen vetely, jolloin kuljettaja saa kaiken irti auton ainutlaatuisesta suorituskyvystä ja ajettavuudesta.
Uutta Civic Type R:ää varten on lisäksi suunniteltu uusi Adaptive Damping System eli mukautuva iskunvaimennus. Se säätää etu- ja takajousituksen iskunvaimennuksen jäykkyyttä sekunnin murto-osassa olosuhteiden mukaan. Mukautuvan iskunvaimennuksen ansiosta uusi Civic Type R on mukava arkipäivän liikenteessä, mutta muuttuu herkäksi ja urheiluautomaiseksi näitä ominaisuuksia tarvittaessa.
Uusi Civic Type R seuraa edeltäjiään siinä, että autossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Kehitystiimi päätyi tähän vaihtoehtoon varmistaakseen täydellisen ajamisen ilon.
Hasshi perustelee valintaa: ”Käsivalintainen vaihteisto antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita aina sopiva vaihde tilanteen mukaan. Ajaja voi vaikkapa tiputtaa vaihteen suoraan viitoselta kolmoselle jyrkkää mutkaa lähestyessään. Koko Civic Type R:n kehitystyön ajan päämääränämme oli luoda täydellinen ajajan auto, joten tämä vaihteisto oli mielestämme ehdottomasti paras vaihtoehto.”
Lyhyt Type R historia
Hondan ensimmäinen Type R oli vuonna 1992 esitelty NSX Type R, jota myytiin vain Japanissa. Kehitystyön tavoitteena oli tuoda markkinoille auto, joka tarjoaa ostajalle korkeatasoisen ajonautinnon ja kilpa-auton nopeuden. Ensimmäisen NSX Type R:n ulkonäköön lainattiin elementtejä F1-autoista. Se oli myös ensimmäinen Hondan automalli, jossa oli punainen H-logo ja Championship White -väri.
Menestykseksi noussutta NSX Type R:ää seurasivat Integran, Accordin ja Civicin Type R-mallit. Suomessa varsinkin Civic Type R on ollut erittäin suosittu ja niitä on myyty yli 600 kappaletta. Hondalla on ollut merkkiluokka ratakilpailuissa ja Civic Type R:llä on menestytty erinomaisesti ralleissa.
Vastaa