Kaasujalka

Koeajossa BMW M4: Anna mulle piiskaa

Julkaissut:

|

19.9.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa BMW M4: Anna mulle piiskaa

BMW M4 on täysin uusi numero ja kirjainyhdistelmä merkin historiassa, mutta silti kaikki autoihmiset heti tajuavat mistä on tässä on kyse.

Kuutisen vuotta BMW M3:n keulalla kehräsi V8 ja nyt on palattu jälleen suoran kutosen tunnelmiin, sillä uuden M3.n ja M4:n keulalla on rivikutonen parilla ahtimella varustettuna.

Kuutiotilavuus ja sylinterimäärä laski edeltäjäänsä nähden, mutta hevosvoimat ja väännöt kasvoivat. Edeltäjäänsä M3 Coupeen nähden painoa on laihdutettu 80 kiloa. Konepelti ja lokasuojat ovat alumiinia. Tämäkään ei riittänyt painonsäästämisessä vaan katto ja tavaratilan kansi on tehty hiilikuidusta. Samasta aineesta on tehty myös kardaani.

Kilpa-auto kadulle

Mallimerkintää M3 kantaa vain neliovinen sedan ja M4 on coupe. Tekniikka on molemmissa täysin sama, mutta Nelonen on aavistuksen kevyempi. Moottorin jatkeena on joko manuaalivaihteisto tai kaksoiskytkentävaihteisto. Me saimme auton kaksoiskytkennällä varustettuna, joka toiminnaltaan muistuttaa selkeästi enemmän kilpa-automaisuutta kuin markkinoilla muut olevat vastaavanlaiset vaihteistot. Parkkipaikoilla ryömiminen on vähän haasteellisempaa, sillä vaihde on joko “päällä” tai ei ja siksi tottumattoman käsissä ryömiminen on nytkähtelyn sävyttämää.

Autoa pystyy säätämään infokeskuksesta monella eri tavalla. Kaasun vastaavuutta, ohjausvastetta, alustan toimivuutta, vaihteiden vaihtamisen nopeutta ja äänimaailmaankin pystyy vaikuttamaan. Osa moottorin äänimaailmasta tulee tosin audiolaitteista. Lisäksi vaihteita pystyy vaihtamaan käsin tai pitää automaatilla. Tuttu launch control löytyy myös; paikallaan ollessa polkaise jarru pohjaan ja sitten kaasu pohjaan. Kierrokset nousevat kolmen tonnin paikkeille. Nosta jarrupoljin ylös ja pidä ratti suorassa. Tätä tehdessä kannattaa todella tietää mitä tekee ja huomioida tien pinta, sillä kahdella ensimmäisellä vaihteella auto piirtää kaksi lähes 30 senttiä leveätä mustaa viivaa kuivalle asfaltille. Voit vaan kuvitella mitä tapahtuu, jos renkaat eivät ole suorassa etkä osaa käsitellä yli 400 hevosvoimaista takavetoa.

Ulkoisesti M4 pöyhkeilee vakioversiota muhkeammilla muodoilla ja hyvin erikoinen väri korostaa muotoja. Tämä tuskin näyttäisi näin härskiltä esimerkiksi valkoisena.

Istuimet ovat yllättävän vaatimattomat. Ne tuntuvat kyllä erittäin hyvältä ja niissä viihtyvät kaiken kokoiset kuljettajat, mutta antavat sivuttaistukea aivan liian vähän. Etenkin, jos käy radoilla ajamassa.

Tämä auto herättää ristiriitaisia fiiliksiä. Arkisessa kaupunkiajossa tämä on likipitäen kuolettavan tylsä, jos pitää kierrokset alle 3000:ssa. Tuolloin moottorin äänimaailma ei herätä suuria tunteita, mutta annapa tälle kunnolla piiskaa. Pyhä jysäys. Tuntuu kuin, vihaisin villieläin olisi herännyt. Moottori pauhaa jumalaisen upeasti, vaihteisto vaihtaa silmänräpäyksessä ja tuntuu, että auto suorastaan pyytää lisää kaasua.

Ai mistä tuo otsikko? Mietiskelin sopivaa biisiä, joka kuvaa tätä autoa. Kaksijakoisen luonteensa vuoksi Juice Leskisen Kaksoiselämää voisi kuvata hyvin tämän auton luonnetta, mutta sen kammottava melodinen tasapaksuisuus ja ankeus on kaukana tästä autosta. Joten Apulannan Anna Mulle Piiskaa sopii hyvin sen nimen ja rajun hengen vuoksi. M4 suorastaan kerjää kunnolla kenkää antamista.

 

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus

Miinukset
Istuimet

Jälkimaku
Kaikki tämän haluaisivat, mutta vain kourallinen suomalaisia tällä saa ajaa.

Tekniset tiedot

BMW M4
Hinta 123 561€, koeajoauton hinta lisävarustein 155 236€
Iskutilavuus 2979
Teho 431hv (317kW) 5000-73000r/min
Vääntö 550Nm / 1850-5500r/min
Paino 1612kg
Tavaratila 445 litraa
Kiihtyvyys 0-100km/h 4,1 sekuntia
Yhd. kulutus (valm.ilm.) 194 g/km
Koeajon kulutus 11,1 litraa

Teksti Mika Salomaa
Kuvat Arttu Kauranne

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *