Kaasujalka

Ripeä farmari täydentää 308:n malliston

Julkaissut:

|

16.9.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Ripeä farmari täydentää 308:n malliston

Peugeot 308 SW GT:n tunnistaa takaa katsottaessa kromatuista kaksoispakoputkista.

Pariisin Autonäyttelyssä esitellään mallistoa täydentävä räväkkä SW GT-versio, joka tulee Suomen markkinoille ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.

Peugeot 308 SW tarjoaa luokkansa kärkeen sijoittuvan 610 litran vetoisen tavaratilan, jolla haastetaan useimmat suuremman kokoluokan farmarit. GT-mallin myötä myös SW:n suorituskyky nousee uudelle tasolle. Asiakas voi valita 308 GT SW:n voimanlähteeksi vaihtoehtoisesti joko 205-hevosvoimaisen bensiini- tai 180- hevosvoimaisen dieselmoottorin.

205-hevosvoimainen  1,6-litrainen voimanlähde on varustettu bensiinin suoraruiskutuksella, Twin-Scroll-tyyppisellä kaksikanavaisella turboahtimella ja moottorin hengitystä parantavalla muuttuvalla imu- ja pakoventtiilien ajoituksella, joita täydentää mukautuva imuventtiilien nousu. Tyhjäkäynnin tuottamien tarpeettomien CO2- päästöjen karsimiseksi voimalähde on varustettu uuden sukupolven Stop & Start-mikrohybridijärjestelmällä. Moottorin jatkeena on napakasti välitetty kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, joka auttaa käyttämään moottorin tuottaman voiman kaikissa tilanteissa täysipainoisesti. Peugeot 308-mallistossa käytetyn uuden, mutta aikaisempia merkittävästi kevyemmän EMP2-perusrakenteen ansiosta 1,6- litraisen bensiiniturbomoottorin kyydittävänä on vain 5,85 kilon kuorma hevosvoimaa kohden. Kiihdytys 0 – 100 km/h sujuu 7,5 sekunnissa, mutta silti polttonesteen kulutus ja CO2-päästöt pysyvät ilahduttavan alhaisina: 5,8 l/100km ja 134 g/km (EU-yhdistetty).

BlueHDi180 – dieselmoottorin parina on aina Aisinin valmistama Quickshift-toiminnalla varustettu 6-portainen automaattivaihteisto. Moottori tuottaa suurimman tehon 180 hevosvoimaa (133 kW) 3750 kierroksella minuutissa, ja suurimman vääntömomentin 400 Nm kierrosluvulla 2000 rpm. Moottorin ja sujuvasti toimivan vaihteiston ansiosta ohituskiihtyvyys viidennellä vaihteella 80 – 120 km/h sujuu 5,5 sekunnissa. Suorituskyvystään huolimatta BlueHDi on taloudellinen: EU-yhdistetty kulutus on vain 4.1 l/ 100 km ja CO2-päästöt ainoastaan 107 g/km.

Alusta voimavarojen mukaan

Korkea moottoriteho kaipaa kumppanikseen voimavarojen mukaisesti hienosäädettyjä jousituksen komponentteja ja suorituskykyisiä jarruja. Pienempitehoisiin malliveljiinsä verrattuna GT on varustettu uudelleen kalibroiduilla jousilla, iskunvaimentimilla ja kallistuksenvakaimilla. Jousituksen nopean liikkeen kontrolloimiseksi iskunvaimentimet on varustettu nykyaikaisten kilpa-autojen iskunvaimentimista tunnetulla hydraulisella ”bump stop”- järjestelmällä. Jousituksen kokonaisjäykkyys on malliversiosta riippuen 10 – 20 % suurempi kuin 308 SW PureTech 130-mallissa.

Pysähtymisessä huolehtivat 18” vanteiden sisällä halkaisijaltaan 330-milliset jäähdytetyt levyjarrut edessä ja 268 mm kokoiset takana. Auton ohjautuvuuden kovassakin jarrutuksessa varmistaa viimeisin Bosch 9CE- lukkiintumaton jarrujärjestelmä. Kuljettajan niin halutessaan hän voi kytkeä jarrujen lukkiutumattomuuden pois käytöstä.

Sport-sisutus ja Dymamic Pack

GT-merkintä luo velvoitteita myös sisustuksen suhteen. Alcantara-verhoiltujen urheilu-istuinten ohella GT eroaa mallistosta antrasiitinvärisen kattoverhoilun, kojetaulun punaisten koristeompeleiden, alumiinipintaisten poljinten sekä ruostumattomasta teräksestä valmistettujen kynnyslistojen kautta.

Peugeot 308 SW GT-mallin vakiovarusteena on myös sporttinen Dynamic-ajoasetus. Keskikonsoliin sijoitettua SPORT-kytkintä painamalla kaasupolkimen ja ohjauksen asetuksen muuttuvat dynaamisemmiksi. Samalla punasävyiseksi muuttuneen mittariston kautta kuljettajalle kerrotaan yksityiskohtaista tietoa moottorin tehosta, ahtopaineesta ja moottorin vääntömomentista ja autoon vaikuttavista G-voimista.

Sisätiloiltaan uusi Peugeot 308 SW on moderni ja teknologinen. Edistyksellinen i-Cockpit –ohjaamo koostuu neljästä toisiinsa integroidusta osasta, kompaktista ohjauspyörästä, korkealle sijoitetusta mittaristosta ja keskikonsolista sekä 9,7 tuumaisesta värillisestä kosketusnäytöstä. GT-mallin myötä kosketusnäyttö on saanut uuden puna-mustan värityksen, nimeltään Redline.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *