Uusi Opel Vivaro
Vuonna 2001 esiteltyä ensimmäistä Vivaroa on myyty lähes 600 000 kappaletta ja sitä on rekisteröity vuosittain noin 50 000 kappaletta. Tuolla määrällä Vivarolla on Euroopassa lähes kymmenen prosentin markkinaosuus pakettiautojen D-segmentissä.
Pakettiautojen käyttäjien vaatimukset kasvavat jatkuvasti. Sen lisäksi, että auton pitää olla kestävä ja käyttökustannuksiltaan taloudellinen, sen halutaan olevan myös tehokas ja tilava tavaroiden kuljettaja. Lisäksi ohjaamolle, ajettavuudelle ja mukavuudelle asetetaan samat korkeat kriteerit kuin henkilöautoissa. Uusi Opel Vivaro on suunniteltu täyttämään kaikki nuo monipuoliset toiveet.
Enemmän tilaa
Uudessa Opel Vivarossa noudatetaan valmistajan muotokieltä, jossa veistoksellisuus yhdistyy saksalaiseen täsmällisyyteen. Edestä Vivaron tunnistaa heti Opeliksi yhtiön logosta eli salamasta sekä siiven muotoisista LED-valoissa toteutetuista huomiovaloista. Auton kylkilinjassa sama teema jatkuu siipimäisellä pokkauksella, mikä keventää muotoilua.
Edeltäjänsä tapaan umpinaisesta Opel Vivarosta on neljä korivaihtoehtoa, joissa on kaksi pituutta ja korkeutta. Akselivälit ovat ennallaan eli 3,1 ja 3,4 metriä, mutta kori on 216 mm pidempi kuin ennen. Lyhyempi kori on pari millimetriä vajaat viisi metriä pitkä ja pidemmällä korilla on 40 senttiä enemmän mittaa. Korin korkeudet ovat 1,971 ja 2,465 metriä.
Korin kasvaneesta pituudesta 100 mm on käytetty tavaratilaan, joka on nyt 2,5 tai 2,9 metrin mittainen. Lyhyenpäänkin tilaan mahtuu hyvin kolme eurolavaa. Lisäpituuden myötä tavaratila on kasvanut, ja nyt sinne voi lastata kuljetettavaa 5,2 – 8,6 kuutiometriä korivaihtoehdosta riippuen.
Kaikissa Suomeen tuotavissa Vivaro-pakettiautoissa on FlexCargo. Väliseinässä on luukku, jonka kautta pitkät esineet mahtuvat matkustajan istuimen alle. Auton sisään voi silloin kuormata jopa 4,15 metriä pitkiä tavaroita. Tavaroiden kiinnitykseen on paneuduttu huolella, mikä tarkoittaa käytännössä että kuormatilassa on runsaasti erilaisia kiinnityspisteitä
Myös ovijärjestelyssä on uutta oivaltavuutta, sillä nyt on mahdollista lukita takaovien vasen puolisko, jossa on rekisterikilpi ja jättää oikea puoli auki pitkien esineiden kuljettamista varten.
Ergonominen, mukava ohjaamo
Opel Vivaron toisen sukupolven korin lisäpituudesta 116 mm kohdistuu ohjaamoon, joka on nyt erittäin tilava ja viihtyisä. Kaiken kokoiset kuljettajat löytävät mainion ajoasennon, sillä istuimessa on säädöt kuuteen suuntaan minkä lisäksi nahkaverhoillun ohjauspyörän voi asettaa mieleisekseen niin etäisyyden kuin korkeuden suhteen. Istuimessa on lisäksi keskikyynärnoja sekä ristiselän säätö, jonka saa sijoitettua juuri parhaaseen paikkaan myös korkeussuunnassa.
Runsaat, monipuoliset säilytystilat ohjaamossa helpottavat kuljettajan työtä, minkä takia niitä on Vivarossa runsaasti. Säilytystilaa on yhteensä yli 75 litran verran, joista 24 litraa tilaa kojelaudassa. Niihin kuuluu 12 litran vetoinen hansikaslokero, minne mahtuu A4-kokoinen lehtiö kirjoitusalustoineen ja 1,5 litran virvoitusjuomapullo. Suurempia esineitä varten matkustajan istuinosa kääntyy eteen ja sen alla on 42-litrainen lokero. Vakiovarusteisiin kuuluu myös toimistopöydäksi taittuva matkustajan selkänoja, missä on paikka kannettavalle tietokoneelle.
Kojelauta on suunniteltu niin, että älypuhelimelle tai tabletille, jotka voi Bluetoothin avulla yhdistää Vivaron tietoviihdejärjestelmään, on luontevat paikkansa. Lisävarusteena on saatavana matkustajan penkki, jonka selkänojan voi taittaa eteen toimistopöydäksi.
Suomeen Vivarot tuodaan kattavalla Edition-varustetasolla, jota on vielä täydennetty meillä tärkeillä varusteilla. Siinä on uusi monipuolinen sähkötoimiset ikkunannostimet, kaukosäätöinen keskuslukitus, ajotietokone, monipuolinen 7-tuumaisella värillisellä kosketusnäytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä, johon kuuluvat navigaattori, Bluetooth, USB-portti ja jota voi käyttää ohjauspyörästä käsiään irrottamatta sekä paljon muuta kuten ajastettava lisälämmitin.
Uudet taloudelliset moottorit
Opel Vivaron keulalla on kokonaan uusi moottoriperhe, joka edustaa viimeisintä tekniikkaa. Hienojen 1,6-litraisten turbodieselien tehot ulottuvat 66 kW:stä (90 hv) 103 kW:iin (140 hv). Kulutusta pienennetään, moottorin sammutusautomatiikalla, jarrutusenergian talteenotolla sekä sähkölaitteiden toiminnan älykkäällä ohjauksella ja pienintä tehovaihtoehtoa lukuun ottamatta myös kaksoisahtamisella.
Iskutilavuutta pienentämällä Opel Vivaro nousee taloudellisuudessa luokkansa kärkeen. Uusi 1,6 CDTI-moottori on valittavissa yhdellä muuttuvasiipisellä ahtimella, jolloin teho on 66 kW (90 hv).
Kahdella ahtimella varustettujen moottorien tehot ovat vastaavasti 88 ja 103 kW (120 ja 140 hv). Pienimmillään Vivaron kulutus on uusilla moottoreilla ainoastaan 5,9 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt erittäin alhaiset 155 g/km.
Uuden 1,6 CDTI-moottorin on saa myös yhdellä muuttuvasiipisellä ahtimella, joka vastaa vastaa notkeasti kuljettajan toiveisiin. Suomeen tuotavassa vaihtoehdossa suurin vääntömomentti on käytettävissä jo pienillä käyntinopeuksilla (260 Nm/1 500 r/min). Moottorin hyvien ominaisuuksien ansiosta Vivaron yhdistetty kulutus on 6,1 l/100 km ja CO2-päästöt 160 g/km eli vähennystä on 8 % aiemman mallin 2,0-litraiseen CDTI-moottoriin verrattuna.
Uusi 1,6 BiTurbo CDTI on vielä taloudellisempi vaihtoehto, sillä Vivaron yhdistetty kulutus tällä moottorilla varustettuna on pienimmillään 5,9 l/100 km ja CO2-päästöt 155 g/km. Moottorissa on kaksi erikokoista ahdinta, joista pienemmän avulla moottori vastaa nopeasti kaasupolkimen liikkeisiin ilman turboviivettä. Suurempi ahdin tulee mukaan käyntinopeuden noustessa varmistaen muhkean tehon ja väännön. Suurin vääntömomentti on tarjolla jo käyntinopeudella 1 500 r/min. Se on 88 kW:n (120 hv) tehoisessa moottorissa 320 Nm ja 103 kW (140 hv) tehoisessa 340 Nm. Suurin vääntömomentti pysyy käytössä molempien turbojen toimiessa yhtä aikaa aina käyntinopeudelle 2 500 r/min saakka. Siitä ylöspäin toimii kookkaampi turbo ja keskitytään suureen tehoon.
Turvallisuutta hyvällä ajettavuudella
Pakettiauton alustan suunnittelussa hyvien ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden lisäksi korostuvat toiminta erilaisilla kuormilla sekä kestävyys. Opel on kehittänyt edelleen Vivaron hyviksi havaittuja rakenteita. Edessä joustintukia on säädetty ja takana on mm. vahvemmat pitkittäistuet ja jämäkämmin toimivat iskunvaimentimet.
Jarruissa ja kuljettajaa avustavassa elektroniikassa on otettu käyttöön eri järjestelmien uusimmat versiot. Lukkiutumattomissa jarruissa on elektroninen jarrutusvoiman säätö, hätäjarrutustehostin ja mäkilähtöjä helpottava avustin. Uudessa ESC-ajonvakautusjärjestelmässä on perustoimintojen lisäksi aiempaa tehokkaampi luistonrajoitin, auton kaatumista estävä järjestelmä ja alkuperäistä vetokoukkua käytettäessä perävaunun vakautta säätelevä toiminto.
Turvallisuutta lisäävät omalta osaltaan myös vakiovarusteisiin kuuluvat sivukatveen peili sekä pysäköintitutka takana. Viime mainittu on tietenkin myös loistava varuste parkkeeratessa. Ohjaamossa ollaan erittäin hyvässä suojassa myös sen ansiosta, että sekä kuljettajalla että etumatkustajalla on turvatyynyt ja turvaverhot minkä lisäksi kuljettajalla on sivuturvatyynyt.
Laaja mallisto
Uuden Opel Vivaron mallisto on erittäin selkeä. Pakettiautot ovat aina Edition-varusteisia. Hinnat alkavat Opel Vivaro 1,6 CDTI Turbo ecoFLEX 90 L1H1:n 30 141,26 eurosta eli parantuneesta varustelusta huolimatta hinta on lähes 500 euroa aiempaa halvempi. Auton käyttökustannuksia laskee omalta osaltaan pidentynyt huoltoväli, joka on nyt kaksi vuotta tai 40 000 kilometriä.
Pidempi kori maksaa 760 – 880 euroa ja moottorin tehon nostamisessa kumpikin pykälä maksaa vähän reilut tuhat euroa. Pikkubussi eli 1+8-paikkainen Combi kuuluu mallistoon heti alusta alkaen ja siinä on moottorina aina 1,6 CDTI BiTurbo. Pikkubussien hinnat alkavat 42 454,47 eurosta.
Vastaa