Vertailussa vanha ja uusi Nissan Qashqai
Vanhan Nissan Qashqain hiljaa hiipinyt suosio tuli autotoimittajille yllätyksenä: siinä ei periaatteessa pitänyt olla hittiaineksia. Uusi Qashqai on ollut epäilemättä hitti jo ennen ensimmäistä koeajoakaan.
Vanha Qashqai ei ensin edes ollut hitti. Sitä ei pidetty varsinaisesti hyvännäköisenä ja sen ajettavuuttakin pidettiin yleisesti vähän kehnona. Mutta asiakkaat sen lopulta ottivat omakseen oikein rytinällä: niitä riittää rivissä parkkipaikoilla melkeinpä silmänkantamattomiin, kun vanhemmat kuskaavat junioriurheilijoita jäähalleille tai jalkapallokentille.
Suosio sittenkin ymmärrettävä
Tavallaan, nyt jälkeenpäin ajatellen, ei edellisen Qashqain suosiota sittenkään nyt voi yhtenä maailman seitsemästä ihmeestä pitää. Siinä istutaan korkealla, se näyttää citymaasturilta ja sen sai edullisesti, koska suurin osa myytiin etuvetoisina. Tältä autolta ei haettu maasturin ominaisuuksia nelivetoineen, riitti, että se näyttää citymaasturilta.
Vanhempi Qashqai oli markkinoille tullessaa kuitenkin 10 senttiä pitempi ja korkeampi kuin Golf-kokoluokan autot. Ja sen tavaratilakin veti 60 litraa enemmän kuin Golf-kokoluokan farmarit.
Ja toimittelijat ne aina saivartelevat näillä kaarreominaisuuksilla ja sillä, miten jousitus nielee pienet ja isot töyssyt. Todellisuudessa viikonloppuisin kakaroitaan harrastuksiin kuskaaville isille ja äideille riittää, että auto pysyy tavallisessa ajossa tiellä suhteellisen vaivattomasti ja se on huoltokustannuksiltaan siedettävä.
Uusi valmis hitti
Uusi Qashqai on monessa suhteessa valmis hitiksi. Ennen kaikkea se on hyvännäköinen ja virtaviivaisesti muotoiltu auto, vanhempi Qashqai näyttää hiukan ”mokelolta” sen rinnalla. Ja varsinkin uuden sisustus muhkeine kojelautoineen tuo mieleen kalliimmankin katumaasturin, vanhassa kojelauta on vähän kuin sinänsä pätevässä, mutta hiukan karussa Dacia Dusterissa.
Joskus aikoinaan, kun koeajoin Dacia Dusterin, mietin, että edellisen korimallin Nissan Qashqain korkeammalle hinnalle ei hirveästi ole katetta. Nyt on.
Uusi Qashqai on todella äänetön, varsinkin pitkiä matkoja maanteillä ajaessa. Vanhemmassa Qashqaissa rengasmelu etenkin karkeilla pinnoilla tulee voimakkaammain sisään. Mutta tuulen suhinoita se ei sisään päästä, ja kun päästään tasaisiin nopeuksiin, moottori alkaa käydä hiljaisesti.
Laatu molemmissa kohdallaan
Tavallisessa, rauhallisessa ajossa vanhemmankin Qashqain diesel vie nätisti. Kaupunkiajossa joutuu kepittämään melko tiheästi, koska vaihteita on käytössä kuusi. Mutta maantiellä kuudennen vaihteen ansiosta myös polttoainetta kuluu mukavan vähän. Ja koska koeajossa oli 2-litrainen ja 150-hevosvoimainen malli, ei vanhempi Qashqai vaatinut ahkeraa kepittämistä.
Vanhassakin Qashqaissa työn laatu on kohdallaan: lähes 100 000 kilometriä ei kitise, eikä rämise. Myös jousitusmukavuus on kohdallaan. Vanhakin Nissan Qashqai epäilemättä säilyttää hyvät asemansa vaihtoautohallien kestohittinä.
Uusi Nissan oli 130-hevosvoimainen 1,6 dCi. Siinä oli myös CVT-automaatti. Business 360-varustetaso sisältää paljon turvallisuutta ja ajomukavuutta parantavia järjestelmiä vakiona: NissanConnect, -paketti sisältää 7-tuumaisen kosketusnäytön ja peruutuskameran, sekä Safety Pack-varustepaketin, johon kuuluvat kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, peräänajovaroitin ja peruutustutkat sekä eteen että taakse.
7-paikkainen poistui
Uusi Qashqai tarjoaa vakaata menoa, hyvää näkyvyyttä ja avaria tiloja. Hallintalaitteiden käyttökin on helppoa. Jos pitää hiuksia halkoa, niin ehkä ohjaustuntuma voisi olla vähän jämerämpi: se on nyt pikkuisen kevyt. Toisaalta, tämä auto on kevyt käsiteltävä kaupungissa.
Vääntöä 130-hevosvoimainen 1.6-litrainen diesel tarjoaa muhkeat 320 newtonmetriä. Vaan saman väännön tarjoaa myös vanhempi Nissan, tosin selkeästi suuremmalla kuutiotilavuudella.
Uuden Qashqai-malliston perushinnat lähtevät 22 690 eurosta ja päättyvät 34 990 euroon. Sillä hintahaarukalla tästä tulee eittämättä hitti.
Nyt vanhakorisella ja 7-paikkaisella +2-Qashqailla ajavat joutuvat vaihtamaan X-trailiin, jos haluavat edelleen 7-paikkaisen auton: Qashqai-mallistosta 7-paikkainen vaihtoehto jää pois. Ja X-trail-malliston alkaen-hintakin on jo 31 891 euroa.
NISSAN Qashqai 2,0dCi DPF Acenta 2WD 6MT Connect
• Vuosimalli: 2010
• Mittarilukema: 79 000 km
• Hinta: 18.900 €
• Vetotapa: etuvetoinen
• Vaihteisto: manuaali
• Moottori: 1 995cm3
• Käyttövoima: diesel
• Teho: 150 hv
• Huippunopeus: 191 km/h
• Kiihtyvyys 0-100: 10.5 s
• Yhdistetty kulutus: 6,4 l/100 km
• Co2: 174 g/km
• Myyjä: Autokeskus, Konala, Helsinki, 020 506 5173
Nissan Qashqai Business 1.6 dCi Xtronit Business360
• Vuosimalli: uusi auto
• Mittarilukema: –
• Lähtöhinta: 32 891€
• Vakiovarusteina
– Driver-Assist Pack: Älykäs pysäköintiavustin, liikkuvien kohteiden tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman varoitus, kuljettajan vireystilanvalvontajärjestelmä
-Safety Pack: Automaattinen ajovalojen vaihtojärjestelmä, liikennemerkkien havainnointi, kaistavahti, etu- ja takapysäköintitutka, peräänajovaroitin (automaattinen hätäjarrutus), automaattisesti himmentyvä sisäpeili
• Vetotapa: etuvetoinen
• Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
• Moottori: 1598 cm3
• Käyttövoima: diesel
• Teho: 130 hv
• Huippunopeus: 183 km/h
• Kiihtyvyys 0-100: 11,5 s
• Yhdistetty kulutus: 4.6 l/100 km
• Co2: 119 g/km
Teksti Timo Kiiski
Vastaa