Pikkupomon ensiauto potkujen jälkeen
Eräs tuttava, entinen pikkupomo, joutui luopumaan työsuhdeautosta ja hankki sen jälkeen autokseen käytetyn B-Mersun. Siihen löytyy ihan hyvä selityskin.
Se nyt on kertakaikkisesti niin, että oikeista Mersu-miehistä puhuttaessa siihen porukkaan eivät kuulu vanhoilla A- ja B-sarjalaisilla päristelevät. Oikea Mersu-mies ajaa vähintään C-sarjalaisella.
Mutta käytetyn A- ja B-sarjan Mersun ostaa aika usein sellainen, joka kuvittelee, että tähti keulalla tekee Mersun. Ei se kuitenkaan niin mene.
Kun ei taivu A-Mersuun…
Kun itse heikkoina hetkinä kymmenisen vuotta sitten monoskukkelia entiseltä pomoltani saatuani mietin, pitäisikö ostaa käytetty A-Mersu, niin eräs oikea Mersu-mies minua oikein valisti.
– Älä nyt jumalauta sitä kotteroa mene ostamaan. Se paistaa oikein läpi, että tuossa se Hurmalainen nyt ajaa vanhalla koppi-Mersulla ja luulee, että sillä saa kunnioitusta. Päinvastoin: koppi-Mersulle ne nauraa sun poikas jääkiekkoporukoissa ja ilkkuus selkäs takana, että ajat sellaisella, kun ei rahat riitä oikeaan Mersuun.
Päädyin sitten ostamaan 10 vuotta vanhan E-sarjan louskuttimen, paljon ajetun, mutta siis ehdottomasti oikein Mersun.
Sitten näin erään entisen tuttavan, joka oli saanut potkut ja ostanut B-sarjan käytetyn Mersun. Aikaisemmin alla oli ollut jos jonkinlaista työsuhde-Maximaa ja Bemaria.
Miehen tuntien uskon hänen päätyneen B-Mersuun siksi, kun halusi tähtikeulan statuksen, mutta ei uskaltanut ostaa enemmän ajettua isoa Mersua, eikä toisaalta nöyrtyä melkein uuteen mutta selkeästi pienempään A-Mersuun. Tämä tapahtui siis aikaan ennen Mersun pikkumallien uudistumista.
Uutena yli 40 000 euroa
Olen sitten itse miettinyt mikä auto tämä B-Mersu oikein on. Minusta se on vähän huomaamattoman näköinen auto. Mutta kun lähes 200 000 ajetusta ja yhdeksän vuotta vanhasta autosta pyydetään 12 900 euroa, niin onhan jonkun nähtävä siinä johtotähden taikaa.
Uutena vuonna tämä 180 CDI automaatti on maksanut yli 40 000 euroa, tehoa sen 2-litraisessa dieselmoottorissa on 80 kW. Volkswagenin suunnilleen tämän kokoluokan vastineen, Touran 1.9 TDI 77 kW:n Firstline-varustustasolla sai silloin 32 250 eurolla, tässä hintaluokassa 8000 euroa on ollut silloin paljon rahaa.
B-Mersu on Touranin lisäksi kilpaillut muidenkin alemman keskiluokan tila-autojen kanssa.
Mutta ei mennä asioiden edelle. Ehkä B-Mersussa on taikaa, joka täytyy itse kokea. En ollut sellaisella ennen ajanutkaan. Nythän tästä B-Mersusta on tullut uusi malli ja sehän on tietääkseni kokonaan uusi auto. Mutta tämä saattaa yhä olla pätevä vaihtoehto tulevillekin ex-pomoille sen jälkeen, kun Audi A-nelosen avaimet on jätetty sihteerin tai hallintopäällikön pöydälle.
Ihan kelvollinen
Jousitusmukavuus on sellainen kohtuullisen hyvä, äänieristyskin on ihan kelvollinen ainakin rengasmelun suhteen. Sähköinen ohjaustehostin ei ole mennyt ihan sataprosenttisen nappiin, mutta on se ihan riittävän hyvä, tuntoa kaipaisi pikkuisen lisää.
B-Mersu ei kuitenkaan tunnu ihan yhtä napakalta kädessä kuin juuri vaikkapa Volkswagen Touran.
Suuntavakavuus on kuitenkin kohdallaan. Mersulle uskollisesti vasemman käden monitoimiviikseen on tungettu melkein kaiki mahdolliset toiminnat. Helpompaa olisi, kun lasinpesimiä voisi Avensiksen ja rouvan S40-Volvon tapaan käyttää oikealla kädellä. Pilarien sijoittelun takia B-Mersusta ei tarjoa parasta mahdollista näkyvyyttä, mutta vastavuoroisesti näkemistä helpottaa istuminen korkealla. Tuli jopa miehekäs olo.
Hintansa väärti?
Kyyti tuntui pikkuisen karulta, ,mutta ei siinä mitään: koeajettu auto itsessään oli priimakunnossa ja siitä joku saa vielä hyvän pelin pitkäksi aikaa. Mutta kyllä minä vähän miettisin, maksaisinko tästä satasta vaille 13 000 euroa, vaikka auto onkin Mersu ja kaikin puolin priimakunnossa.
Katsoin Autotalli.comilta, että vastaavia Mersuja vastaavilla kilometreillä oli myynnissä noin 10 000 eurolla ja sen allekin, niinikään samanikäisiä 1.9-litraista diesel-Tourania oli tarjolla selkeästi halvemalla.
Suoraan sanottuna, koeajetussa Mersussa ei ollut mitään vikaa, mutta siinä ei ollut Mersun fiilistä. Se on vain selvästi hyvin tehty alemman keskiluokan tila-auto. Ja miksi sitten maksaa Mersu-lisää?
Mutta tietysti tämä yksilö oli hyvin pidetty ja varusteissa löytyi: oli puolinahkaverhoilua, panoramaa lasikattoluukulla, nahkasisustusta, sadetunnistinta ja sähkötoimisia peilejä. Ei tässä käsiään siihen itseensä iske, siitä olen varma. Voihan olla, että potkut saanut pikkupomo hyvinkin säilyttää kasvonsa naapurien hankkimalla uuden elämänsä ensimmäisenä päivänä B-Mersun.
Koeajettu Mercedes-Benz 180 CDI A
• Vuosimalli: 2005
• Mittarilukema: 199 000 km
• Käyttövoima: diesel
• Moottori: 1990 cm3
• Katsastettu: 2.5.2014
• Hinta: 12 900 €
• Myyjä: Autoplaneetta, Espoo
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa