Opel Movanon uudet moottorit
Opel Movanon uusien kaksoisahdettujen 2,3-litraisten moottorien myötä kulutus on pudonnut jopa 1,5 l/100 km. Käyttökustannuksia alentavat myös aiempaa pidemmät huoltovälit. Lisäksi Movanoon on tullut vakioksi paljon turvallisuutta ja mukavuutta parantavia varusteita.
Opel Movano on raskaan pakettiautoluokan vahva soturi, joka on suosittu monikäyttöisyytensä ja kestävyytensä ansiosta. Nyt auton ominaisuudet paranevat entisestään, kun perusmoottorien ja vaihteistojen muutoksilla kiihtyvyys on ripeämpää. Lisäksi uudet Suomessa vakiovarusteeksi tulevat väkevät tuplaturbodieselit alentavat kulutusta ja CO2-päästöjä merkittävästi.
Tehokkaat tuplaturbot
Suomeen Movanot tuodaan jatkossa uudella moottorivaihtoehdolla, joka on 2,3-litrainen BiTurbo, Valittavana on kaksi vaihtoehtoa, joista ensimmäisessä tehoa on 100 kW (136 hv) ja sen suurin vääntömomentti on 340 Nm. Kulutus on pudonnut entiseen moottorivaihtoehtoon verrattuna 8 prosenttia ja CO2-päästöt 15 g/km, sillä ne ovat nyt 180 g/km. Kulutuksen pienentyminen johtuu osaltaan vakioksi tulleesta sammutusautomatiikasta.
Uudistuneen Movanon tehokkaimmassa mallissa on nyt 120 kW (163 hv) ja suurin vääntömomentti on 360 Nm. Uusi moottori tarjoaa 10 kW (13 hv) enemmän tehoa ja 10 Nm enemmän vääntöä kuin aiempi vahvin moottori. Tämänkin moottorin yhteydessä on sammutusautomatiikka ja sillä varustettuna Movanon kulutus on alentunut 1,5 l/100 km eli 18 prosenttia aiempaan moottorivaihtoehtoon verrattuna. Muutos on auton omistajan lompakon kannalta todella merkittävä varsinkin pitkän matkan kuljetuksissa.
Käyttökustannuksia alentaa omalta osaltaan myös huoltoväli, joka on uudistuneessa Movanossa pidennetty kahteen vuoteen. Vaikka suurin parannus ovat uudet 2,3-litraiset kaksoisahdetut turbodieselit, on myös muualla Euroopassa edelleen myynnissä oleviin yhdellä ahtimella varustettuihin 2,3-litraisiin moottoreihin tehty parannuksia.
Perusmoottorin teho on kasvanut 7 kW (10 hv) ja on nyt 81 kW (110 hv). Vaihteiston välityksiä on muutettu niin, että nyt Movano kiihtyy tällä moottorilla varustettuna kuutosvaihteella 80 – 120 km/h peräti viisi sekuntia nopeammin. Samat vaihteiston muutokset on tehty myös 92 kW (125 hv) tehoiseen 2,3-litraiseen turbodieseliin, minkä ansiosta sen aika samassa kiihdytyksessä on lyhentynyt 3,5 sekunnilla. Parannusten ansiosta ajaminen on entistä helpompaa ja vaihtamistarve on vähentynyt.
Lisää turvallisuutta ja vaihtoehtoja
Alhaisten käyttökustannusten lisäksi myös turvallisuus kuuluu Opel Movanon tärkeimpiin ominaisuuksiin. Nyt kaikissa malleissa on vakiovarusteena uusin erittäin monipuolinen ESC-ajonvakautusjärjestelmä.
Perinteisen ajonvakautuksen lisäksi Movanon järjestelmään kuuluu mäkilähtöavustin. Se pitää auton paikallaan ylä- tai alamäessä kaksi sekuntia sen jälkeen, kun jalka on siirretty pois jarrulta. Varusteen ansiosta paikaltaan lähtö jyrkkäänkin nousuun sujuu helposti.
Toinen tärkeä turvallisuutta lisäävä varuste Movanon ajonvakautuksessa on perävaununvakautus. Kun autoon on kytketty perävaunu, järjestelmä seuraa myös sen liikkeitä. Mikäli perävaunu alkaa heittelehtiä, järjestelmä alentaa moottorin tehoa ja jarruttaa Movanon pyöriä niin että perävaunun kulku palaa vakaaksi. Myös luistonesto toimii aiempaa tehokkaammin kaikissa olosuhteissa.
Ohjaamossa matkustajan puolella on leveä taustapeili, josta näkee myös ns. kuolleen kulman auton oikealla puolella. Omalta osaltaan niin mukavuutta kuin turvallisuutta lisää uusi tietoviihdejärjestelmä, jossa on vakiona myös puhelimen käyttöä helpottava Bluetooth.
Uutena vaihtoehtona Movano-mallisarjaan on tullut ekstrapitkä malli (L4) umpipakettiauto yksittäispyörillä. Tähän asti vain paripyörillä myynnissä olleen mallin tavaratila on yksittäispyörien ansiosta pyöräholvien kohdalta nyt 0,3 metriä leveämpi kuin ennen. Suuremman kuormatilan lisäksi uutuuden etuna on myös paripyöräistä mallia suurempi kantavuus.
Vastaa