Keikkabussina Suomen kallein Volkkari?

Christianin ja Marian Multivan-keikkabussin voimanlähteenä on 2,5-litrainen turbodiesel-moottori. –Tällaisessa keikkabussissa on mukava odotella esiintymistä, vaikkapa leffoja katsomalla. Kaikissa ravintoloissa ja kuppiloissa kun ei ole kunnon takahuonetta, Christian kehuu. Tämä Multivan Business on mahdollisesti ainoa Suomessa, uutena tätä ”tila-autojen Bentleytä” ei edes tuotu Suomen sen hinnakkuuden takia.
The Voice of Finland –kisassa tunnetuiksi tulleet Christian Casagrande ja Maria Kiiski luovat uraa nyt duona ja keikkailevat ehkä Suomen kalleimmalla Volkswagenilla, uutena Saksassa 152 000 euroa maksaneella Multivanilla.
Maria & Christian on Maria Kiiskin ja Christian Casagranden svengaava, keväällä 2013 perustettu duo. Heidän musiikillinen yhteistaival alkoi The Voice of Finland 2013 -kilpailun jälkimainingeista. Maria oli mukana tv-lähetyksen karsinnoissa ja Christianin tie jatkui semifinaaleihin asti. Duon ensisingle Kaksi Polkua julkaistiin tämän vuoden helmikuussa. Edessä onkin kiireinen keikkakesä.
Alkaen hinta 130 000 €
Mutta mikäs on matkaa taittaessa: mahdollisesti duon keikkabussi Volkswagen Multivan 2.5 TDI Business vuosimallia 2007 on Suomen ylellisin keikkabussi. Jo pelkkä lähtöhinta Saksassa on uutena ollut 130 000 euroa, lisävarusteiden kanssa hinta on kivunnut 152 000 euroon. Suomeen näin kallista Multivania ei ole uutena tuotukaan. Tavallisen Multivanin akseliväli on 3000 mm, Christianin & Marian Multivanissa se on 4000 mm.
– Kyyti onkin erittäin vakaata, Multivan etenee kuin juna, Christian kehuu. Makoisimpia lisävarusteita ovat täydelliset navigointilaitteet, DVD-soitin edessä ja takana, sähköllä säädettävät ja lämmitettävät penkit myös takana, automaattinen ilmastointi edessä ja takana, sekä katosta alas kauko-ohjauksella laskettava televisio. Saksassa Business-varustetason Multivanista puhutaankin ”Bentley-bussina”.
– Multivaneja on saanut kuuden tai seitsemän hengen autoina. Tämä on kuuden hengen auto, koska takimmainen penkki on oikein luksuskompleksi, penkkien välissä on jääkaappi ja DVD-soitin. Ohjainyksikkö, jolla voi laskea telkkarinäytön katosta, on lisävaruste, joka Saksassa on maksanut lähes 14 800 euroa.
Katossakin Alcantaraa
Sisustus on nahkaa ja kattoverhoilu on tehty käsityönä alcantarasta. Myös aurinkolipat ovat alcantaraa. Kulkua helpottaa molemminpuoliset sähköiset liukuovet. Illan pimetessä myös astinlautavalaistus tuntuu juhlavalta. Alun perin Christian etsi Multivaneja Saksasta. Auto löytyi kuitenkin Suomesta ja Suomen kilvissä, edellinen omistaja oli sen kuitenkin tuonut Saksasta.
– Ostin auton helmikuun alussa Järvenpäästä Car Expert -nimisestä autoliikkeestä. Autoja koko ikäni harrastaneena jouduin valitettavasti nykyisen muusikon ammattini takia luopumaan muista peleistä. Siksi halusin kuitenkin jotain erikoista ja tämä Multivan olikin vahingossa enemmän kuin osasin odottaa. Tässä limittyvät siis autoharrastus ja keikkamatkat sopivassa suhteessa. Ostohetkellä Christianin Multivanin matkamittarilukema oli 165 000 kilometriä. Kolmessa ja puolessa kuukaudessa matkamittariin on kertynyt jo 17 000 kilometriä.
– Saksassa Mobilessa oli myynnissä vain yksi tällainen Business-malli, vuosimallia 2009. Se oli noin 93 000 kilometriä ajettu ja olisi maksanut karvan verran alle 35 000 euroa, veroineen ja muine kuluineen, esimerkiksi tuplarenkaineen sen hinta täällä olisi noussut yli 50 000 euron. Sen verran voin tietysti kertoa, että tämä yksilö tuli minulle selkeästi edullisemmaksi, koska kilometrejä ja ikää oli enemmän.
Luksusluokan artistilämpiö
Maksamaansa hintaa Christian ei halua kertoa, mutta yleisen arvion mukaan hinta liikkuu Suomessa veroineen päivineen vajaassa 40 000 eurossa. Vastaavanlaista hän ei tosin ole ennen nähnyt.
– Tarvitsimme tila-auton, jotta voimme tarvittaessa kuljettaa itsemme ja tavaroiden lisäksi muitakin ihmisiä. Farmari olisi ollut liian pieni, mutta toisaalta emme myöskään olisi pärjänneet pelkällä pakettiautolla, hän sanoo.
- Christianin ja Marian Multivan-keikkabussin voimanlähteenä on 2,5-litrainen turbodiesel-moottori. –Tällaisessa keikkabussissa on mukava odotella esiintymistä, vaikkapa leffoja katsomalla. Kaikissa ravintoloissa ja kuppiloissa kun ei ole kunnon takahuonetta, Christian kehuu. Tämä Multivan Business on mahdollisesti ainoa Suomessa, uutena tätä ”tila-autojen Bentleytä” ei edes tuotu Suomen sen hinnakkuuden takia.
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa















Vastaa