Kaasujalka

Teetä ruostesuojaus ajoissa

Julkaissut:

|

3.6.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Teetä ruostesuojaus ajoissa

Karu totuus erään uuden auton ruostesuojauksesta: tehtaalla asennetun suojamuovin alta paljastuu ainoastaan maalattu pelti, ei minkäänlaista ruostesuojausainetta. Muovin ja pellin väliin pääsevä tiesuola, hiekka ja kosteus voivat tehdä pahaa jälkeä jo hyvinkin nopeasti.

Tämän päivän uusia autoja ei juuri ruostesuojata tehtaalla. Runsas muovin käyttö pohjassa kätkee usein alleen ruostetta, jota ei huomata katsastuksessakaan. Siksi erillinen ruostesuojaus on yhä tärkeämpää.

Suomen vaihtelevat sääolosuhteet ovat erittäin otolliset auton ruostumiselle. Syksyllä tulee räntää, talvella liukkautta torjutaan tiesuolalla ja hiekoitushiekalla.
– Samalla autotehtaat ovat luopuneet uusien autojen ruostesuojauksesta. Katsastuksessa auton pohjasta näkyy vain se muovi, joka ei ruostu. Mutta sen muovin alle jäävää peltiä ei ole tänä päivänä millään tavalla suojattu. Pohjassa suojamuovin ja maalatun pellin väliin menee hiekkaa, kiviainesta, suolaa ja kosteutta: aina kun pohjaan pääsee vettä, se ei kuivukaan noin vain, sanoo ruostesuojauksen markkinajohtajan, Finikorin toimitusjohtaja Teemu Suovesi.

Ongelmia jo 30 000 kilometrissä

Erityisesti usein autoa vaihtava nuorempi polvi ei näe erityistä syytä suojata autoaan. Suovesi mainitsee automallin, jolle on hyvin yleistä, että ruostuminen on edennyt jo niin pitkälle, että pahimillaan jo 30 000 kilometrin kohdalla autoa ei ole voinut enää edes ruosteenpoistolla pelastamaan.
– Tästä syystä ruostesuojaus olisi teetettävä autoon mahdollisimman uutena. Siinä se voi olla jo liian myöhäistä, kun ongelma on päässyt niin pahaksi, että sen katsastusmieskin huomaa.

Kuluttaja luottaa Suoveden mukaan liian helposti myös automainostajan puhkiruostumattomuustakuuseen.
– Valmistajan takuu kattaa ainoastaan sisältä ulospäin tapahtuvan ruostumisen. Suomen olosuhteissa ruostuminen aiheutuu lähes poikkeuksetta ulkoa päin, eli esimerkiksi tiesuolan vaikutuksesta, Suovesi muistuttaa.

12 vuoden takuu

Paras tulos saadaan, kun auto suojataan heti uutena, jolloin jatkokäsittelyn paikka on vasta 3-4 vuoden jälkeen.

Finikor Täysturvalle myönnetään jopa 12 vuoden takuu.
– Takuu on autokohtainen, joten omistajanvaihdos ei aiheuta takuun raukeamista. Finikor Ruostesuojauksesta saat kirjallisen todistuksen sekä ikkunatarran autoon kiinnitettäväksi. Ne parantavat auton jälleenmyyntiarvoa. Ruostesuojauksen 12 vuoden takuu vaatii kuitenkin suojauksen ylläpitämistä sen jälkeenkin, kun se kerran uutena on tehty.

Markkinajohtaja Finikorilla on paitsi 40 vuoden kokemus, myös kattava, yli 50 jälleenmyyjäliikkeen verkosto ympäri Suomen.
– Kaikkien jälleenmyyjäliikkeidemme työnlaatua valvotaan jatkuvasti oman laadunvalvonnan sekä Inspecta Sertifiointi Oy:n toimesta. Vahva kilpailuvalttimme on myös hieman muita edullisempi sekä läpinäkyvä hinnoittelu. Olemme panostaneet nettisivuihimme ja sieltä voikin helposti tarkastaa oman auton ruostesuojauksen hinnan.

Jälleenmyyjät seuraavat tarkkaan Finikorin automerkkien mallikohtaisia suojauskaavioita.
– Yksityiskohtaisella suojauskaavion avulla jälleenmyyjäliikkeemme saavat tarkat ohjeet kaikkien yleisimpien automallien ruostesuojaukseen. Kaavioilla takaamme, että työn laatu pysyy parhaana mahdollisena, Suovesi sanoo.

Mukavuutta äänieristyksellä

Autotehtaiden tekemän ruostesuojauksen tason laskemiseen on parikin merkittävää syytä.
– Kustannus- ja ympäristösyyt. Ja ruosteongelmia ei katsastuksessa havaita usein riittävän ajoissa senkään takia, että katsastuslaki estää osien purkamisen.

Ruostesuojauksen lisäksi Finikor tarjoaa tuotteita myös äänieristykseen ja maalipinnan kestopinnoitukseen.
– Olemme saaneet todella hyvää palautetta uudesta Finikor Brilliant plus + -kestopinnoituksestamme.

Vaikka toisin helposti luulisi, uusi auto on tänään monesti meluisampi kuin vastaava malli 10 vuotta sitten. Tähän on johtanut sekä autotehtaiden tarve tehdä yhä kevyempiä ja vähemmän polttoainetta kuluttavia autoja, myös näyttävät matalan profiilin renkaat.
– Rengasmelua voidaan ehkäistä ruostesuojauksen yhteydessä tehtävällä äänieristyskäsittelyllä, jossa äänieristeainetta ruiskutetaan auton alustan valikoituihin kohtiin. Tämän lisäksi äänieristystä voidaan parantaa Lokari-sisäluokasuojilla, jotka on kehitetty erityisesti Suomen keliolosuhteisiin. Lokari suojaa myös auton alkuperäisiä lokasuojia kiviltä, hiekalta, suolalta.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Timo Kiiski ja Finikor

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *