Suurvertailussa keskiluokan tilavat bensamallit
Keskiluokkaiset ja 3-5-vuotiaat Mondeot, Avensikset ja Passatit ovat kohtuullisten kilometriensä takia dieseleitä helpompia myytäviä.
Rinta-Joupin Autoliike Oy:n koko ketjun 2500 autosta noin 180 on vuosimallien 2009-2011 bensiinimoottorisia ja suhteellisen vähän ajettuja keskikokoisia autoja, muun muassa Mondeoita, Passateja ja Avensiksia.
–Näillä autoilla on ajettu suunnilleen ne 20 000 kilometriä vuodessa ja ne mahtuvat hintaluokkaan 15 000-30 000 euroa. Eli kolmevuotiaina niiden matkamittareihin on kertynyt noin 60 000 kilometrin lukemat, viisivuotiailla on ajettu keskimäärin 100 000 kilometriä. Entisten yritysautojen osuus näistä on 20-25 %, kertoo yrityksen Turun pisteen myyntijohtaja Olli Aarnivaara.
Entinen leasing helppo myydä
Leasing-auto on Aarnivaaran mukaan vaihtoautoliikkeelle todella hyvä myytävä.
– Niiden palauttamisessa on selvät kriteerit: kaikki muut paitsi normaalit kulumiset laskutetaan ja kuntoon saatetaan käyttäjäyritykseltä. Jos on tuulilasissa säröä ja puskurinkulmaa ajettu rumasti, ne laitetaan tip-top –kuntoon. Ja merkkihuollot ovat kuitenkin aina plussaa. Yksityinen saattaa säästöä hakiessaan tyytyä vaihdattamaan pelkästään öljyt jossain pienemmässä korjaamossa. Välttämättä kaikki asiat eivät silloin tule käyttämättä edes läpi.
Aarnivaaran mukaan auton kysyntä käytettynä on suoraan verrannollinen sen menekkiin uutena.
– Kun on uutena suosittu, niin sitä auto on myös käytettynä. Tämän vuoden myydyin on Skoda Octavia ja siksi se on suosittu käytettynä. Skoda Superb on jo isompi auto: selkeästi Passatia tilavampi, lähempänä Audi A6-kokoa. Toki Superbin edullisimpien mallien hinnat uutena lähtevät 30 000 eurosta, mutta tuon kokoluokan myydyimmät autot ovat melkein aina automaattivaihteisia ja paremmilla varusteilla, niistä suurin osa myydään dieseleinä takseiksi tai muuten paljon ajaville, esimerkiksi edustajille.
Niinpä halutuimpien vaihto-Superbien hinnatkin liikkuvat pääasiassa 37 000 – 45 000 eurossa, kun taas Volkswagen Passatin myydyin malli on 1.6-litrainen pikku-diesel. – Ja se taas tuo sen vaihtoautonakin noin 30 000 euron hintaluokkaan.
Vähintään puolet manuaaleja
Kun Audi A6:n ja BMW:n 5-sarjan premiumautoissa automaattilaatikko on melkein itsestäänselvyys, myydään Aarnivaaran mukaan Mondeo- ja Passat –kokoluokan autoista vielä vähintään puolet käsivaihteisina.
– Tämäkin vaihtelee merkkikohtaisesti. Volkkarin huippuhieno DSG-automaattilaatikko ei nosta manuaalivaihteisiin merkittävästi hintaa ja on siksi haluttu, mutta esimerkiksi Toyota Avensiksista taas enemmistö on manuaalivaihteisia.
Ranskalaiset Citroen C5 ja Peugeot 508 eivät hätyyttele myyntitilastoja uusina eikä niitä tarjota ”häiriöksi asti” vaihdossa vaihtoautoliikkeisiinkään.
– Omassa liikkeessämme Turussa on myynnissä parisataa autoa tällä hetkellä, ja niistä varmaan yksi on Citroen C5, Peugeot 508:a ei ole myynnissä meillä yhtään.
Vaikka Mondeon uutta mallia on odotettu jo jonkin aikaa, on kohtuullisilla kilometreillä oleva bensiinimoottorinen nyky-Mondeo etenkin farmarina edelleen hyvää kauppatavaraa.
200 000 km ei lähelläkään loppua
Keskiluokan autoissa dieselmalli jää vaihtoautohallissa bensaversiota helpommin seisomaan. – Johtuu tietysti ihan siitä, että uusina ne ovat menneet paljon ajaville, Aarnivaara sanoo.
Kun ennen perusäijän mielestä bensa-auton piti olla kaksilitrainen, jolla sai olla ajettu enintään 100 000 kilometriä, ei kuutiotilavuudella suhteessa ajettuihin kilometreihin tässä koko- ja hintaluokassa ole Aarnivaaran mukaan kuluttajalle mitään merkitystä.
– Enää ei tule vastaan autoa, jonka moottori olisi ajettu ajamalla loppuun. Vasta kun auton mittarilukema alkaa lähestyä 200 000 kilometriä, alkaa tulla kalliimpia kuluvien osien vaihtoja tulla eteen. Mutta moottorissa ei vielä tässä vaiheessa näy mitään merkkejä lopun lähestymisestä.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa