Volkkari osaa tehdä perusauton
Volkswagen Golf on hyvä ja tukeva perusauto, olipa alla sitten vanhakorinen vuosimallia 2005 tai uusikorinen vuosikertaa 2008.
Matkustin pari vuotta sitten työkeikalle Kotkaan erään kollegan kyydissä, jolla oli alla Volkswagen Golf Variant, ihan 1.6-litraisella perusmoottorilla. Vuosimalli oli 2003 ja kilometrejä jo lähes 170 000. Silti ihastelin kyydin tukevuutta.
Ja ihan samaa ihastelin myös nyt, kun testasin kahta n. 120 000 kilometriä ajettua Golf Variantia, joista toinen oli vuosimallia 2005 ja uudempi vuosimallia 2008.
Vanhemmassa oli perinteinen vapaasti hengittävä 1.6-litrainen vapaasti hengittävä perusbensamoottori, uudempi taas oli turboahdettu 1.4 TSI.
Golf oli vähällä luopua farmarista
Tottakai uusi TSI-kone käy pirtsakammin ja vähemmän rouheasti kuin vapaasti hengittävä 1.6-litrainen: onhan siinä 140 hevosvoimaa, kun niitä iäkkäämmässä on vain 105.
Ja uudemman kabiinissa oli modernimpi ja ”muhkeampi” tunnelma.
Tämä uudempi, viidennen polven Golf esiteltiin hatchback-mallina jo vuonna 2003, mutta farmarimallin uudistus seurasi perässä vasta 2007.
Eli tämä uudempi Golf oli hatchback-versiona tuotannossa muutamia vuosia samaan aikaan tämän vanhakorisen farmarin kanssa. Volkkarihan tiettävästi mietti jossain vaiheessa jopa kokonaan luopumista Golfin farmariversiosta, Golf Plussan piti täyttää se tarve mallistossa. Myöhemmin suunnitelmat kuitenkin muuttuivat
Ero oletettua pienepi
Mutta ihan niin suuri se ero näissä kahdessa ei ole kuin ensin luulisi. Ja se johtuu siitä, että saksalainen on osannut vanhemmassakin Volkkarissa eristellä ääniä kunnolla.
Ja kyytihän on molemmissa tukevaa. En voi sille miten, mutta tulin verranneeksi taas Volkkaria Fordiin. Jopa suhteellisen tuoreessa Focuksessa rengasäänet tulevat rouheammin sisälle kuin tässä vanhemmassakin Golfissa. Vanhemmassakin Golfissa jousitus on yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä.
Onhan vanhan Golfin vapaasti hengittävä tietysti pienillä kierroksilla uutta voimattomampi. Ja jos ei ole talous äärimmilleen viritetty, niin ilman muuta uudemmassa Golfissa saa modernin nykyauton, kun vanhempi Golf on himpun verran kuin 1990-luvun japsiautot. Uudemmassa on myös hiton hyvät penkit, sopivasti kovemmat. Ja vaihtaminen on hivenen täsmällisempää.
Mutta kättään siihen ”ihteensä” ei ostaja iske kummassakaan, ei varsinkaan kun mittarilukemat molemmissa ovat rapia 120 000 kilometriä. Molemmat Golfit ovat konstailemattomia, käytännöllisiä ja laadukkaita autoja.
Volkswagen Golf 1.6i FIRSTLINE VARIANT
• VuosimallI: 2005 (ensirek.10-2004)
• Moottori: 1.6 l
• Käyttövoima: bensiini
• Vaihteisto: 5-pykäläinen manuaali
• Matkamittarilukema: 126 000 km
• Teho: 105 hv
• Co2: 168 g/km
• Kiihtyvyys (0-100): 12 s
• Hinta: 9499 €
• Myynnissä: Autosilta, Espoo
Volkswagen 1.4 TSI Limited Variant
• Vuosimalli: 2008
• Moottori: 1.4 TSi
• Käyttövoima: bensiini
• Vaihteisto: 6-pykäläinen manuaali
• Matkamittarilukema: 122 000 km
• Teho: 140 hv
• Co2: 169 g/km
• Kiihtyvyys (0-100): 9.5 s
• Hinta: 14 750 €
• Myynnissä: Easy KM, Vantaa
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa