Kaasujalka

MB S-sarjan teknologia ja avustinjärjestelmät pähkinänkuoressa

Julkaissut:

|

15.8.2013

|

Kirjoitettu kategoriaan:

MB S-sarjan teknologia ja avustinjärjestelmät pähkinänkuoressa

Kautta koko historiansa juuri S-sarjan on ollut Mercedes-Benzin teknologinen keihäänkärki, jossa uudet avustin- ja turvajärjestelmät on esitelty ensimmäisinä.

S-sarjan innovaatioita ovat olleet esimerkiksi lukkiutumattomat ABS-jarrut (1978), kuljettajan turvatyyny (1981), ASR-vetoluistonesto (1987), etumatkustajan turvatyyny (1988), ovien ja takaluukun sulkemisavustin, ESP-järjestelmä (1995) sekä ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä (2003).

Huolenpitoa kuljettajasta ja ympäröivästä liikenteestä

Mercedes-Benzin Intelligent Drive –filosofia yhdistää ajomukavuuden parhaaseen mahdolliseen turvallisuuteen. Kaikki auton turvatoiminnot perustuvat samaan järjestelmään, joka yhdistää stereokameran ja tutka-anturien toiminnot. ”Älykkäät avustinjärjestelmät analysoivat monimutkaisia liikennetilanteita ja tunnistavat mahdolliset vaarat. Uudella S-sarjalla ei ole vain yhtä eteenpäin katsovaa silmää, vaan 360 asteen näkökenttä auton ympärille”, Prof. Thomas Weber kuvaa.

Adaptive Highbeam Assist Plus (ajotilanteeseen mukautuvat kaukovalot) eivät häikäise vastaantulijaa, jotka ”varjostetaan” kaukovalokiilasta. Toimii 30 km/n nopeudesta alkaen valaisemattomilla teillä.

Attention Assist –vireystila-avustin varoittaa väsymyksestä ja keskittymiskyvyn heikentymisestä entistä laajemmalla 60–200 km/h nopeusalueella. Järjestelmän toiminta on aikaisempaa havainnollisempaa, ja mukana on lisäkäyttötila ”Herkkä” jo autoon astuessaan väsyneelle kuljettajalle.

Aktiivinen kaista-avustin toimii 60­–200 km/h nopeusalueella. Toiminta perustuu tutka-antureihin ja kameraan. Avustin varoittaa kuljettajaa viereisen kaistan samaan suuntaan tai vastaan tulevasta liikenteestä sekä paikallaan pysyvistä esteistä täristämällä ohjauspyörää ja jarruttamalla toispuoleisesti.

Aktiivinen Park Assist –pysäköintiavustin mahdollistaa automaattisen pysäköinnin peräkkäin tai rinnakkain olevien ajoneuvojen väliin. Järjestelmä vastaa itse auton ohjaamisesta ja jarruttamisesta.

Bas Plus –jarruavustin, jossa mukana risteysavustin havaitsee risteävän liikenteen autot ja pyöräilijät, lisää kuljettajan jarrutusvoimaa tilanteen mukaan ja tarvittaessa pysäyttää auton kokonaan. Järjestelmä toimii 7–72 km/h nopeuksilla.

Distronic Plus, jossa mukana ohjausavustin ja Stop&Go Pilot. Mukautuvan vakionopeussäätimen uusi toiminto, joka toimii myös pysähtelevässä liikenteessä ja auttaa kuljettajaa pitämään auton oman kaistan keskellä tiemerkintöjen ja edessä liikkuvan ajoneuvojonon perusteella.

Liikennemerkkiavustin havaitsee nopeusrajoitusmerkit sekä uutuutena myös ohituskieltoalueet ja niiden päättymisen.

Magic Body Control tunnistaa tienpinnan kunnon auton edessä, säätää erikseen jokaisen pyörän vaimennusta sekä jousitusta ja mukauttaa auton korin liikkeet tienoloihin. Järjestelmän toiminta perustuu tietä skannaavaan stereokameraan sekä jatkuvasäätöiseen ABC-iskunvaimennukseen.

Magic Vision Control -pyyhinjärjestelmässä tuulilasin pesuneste ruiskutetaan lasille suoraan sulan eteen pyyhkimen varren kanavien ja reikien kautta. Järjestelmään saa myös lämmityksen ja se on vakiovaruste S-sarjan mallistossa Suomessa.

Pimeänäköavustin Night View Assist Plus perustuu lämpökameraan, joka havaitsee ihmiset ja eläimet pimeässä 100–160 metrin etäisyydellä. Kuljettajaa varoitetaan mittariston yönäkymäkuvalla ja havaittuja kohteita korostavalla pop-up-viestillä. Uutuuksia ovat kohdevalotoiminto ja käyttöalueen laajennusmahdollisuus.

Pre-Safe-jarrut ja jalankulkijatunnistus havaitsevat jalankulkijat ja jarruttavat tarvittaessa täysin automaattisesti, kun ajonopeus on enintään 50 km/h.

Pre-Safe Plus tunnistaa peräänajovaaran ja varoittaa takana ajavaa autoilijaa nopeasti vilkkuvilla jarruvaloilla. Mercedeksen jarrut lukittuvat lujasti, jotta oma auto liikkuisi eteenpäin törmäyksen voimasta mahdollisimman vähän ja sekundääriset törmäysvammat kuten whiplash-vauriot voitaisiin välttää.

Pre-Safe Impulse kiristää turvavöitä niin, että törmäyshetkellä kuljettajaa ja matkustajaa vedetään poispäin törmäyssuunnasta. Tämä vähentää vammoja varsinkin etutörmäyksissä.

Pre-Safe-varustepaketti takaistuimelle sisältää valaistut takaistuimen turvavöiden lukkojen ojentajat, palautuvat turvavöiden kiristimet sekä rintakehävammoja ehkäisevät turvavyötyynyt uloimmilla paikoilla.

Sivutuuliavustin auttaa kuljettajaa pysymään halutussa ajosuunnassa voimakkaasta sivutuulesta huolimatta.

360 asteen kameranäkymä helpottaa auton pysäköintiä, ajamista ahtaissa tiloissa ja perävaunun kytkentää. Järjestelmä perustuu neljään kameraan ja ultraäänitunnistimiin.

Valot: Kokonaan led-valoilla toteutettu valoratkaisu

Mercedes-Benzin uusi S-sarja ensimmäinen henkilöauto, jonka koko valojärjestelmä on toteutettu led-valoin. Niitä on yhteensä lähes 500 kappaletta, esimerkiksi 56 kummassakin ajovaloyksikössä sekä 35 kummassakin takavaloumpiossa (+ 4 kpl takasumuvalossa). Matkustamossa led-valoja on yhteensä noin 300 kappaletta, ja niillä on toteutettu autoon esimerkiksi näyttävä tunnelmavalaistus.

Led-valojen käyttö on muutenkin avannut uusia mahdollisuuksia valotehon säätelyyn. Kun S-sarja esimerkiksi seisoo pimeällä liikennevaloissa, jarruvalot palavat normaalia pienemmällä teholla.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *