Kaasujalka

Nopein sarjavalmisteinen Skoda

Julkaissut:

|

5.8.2013

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Nopein sarjavalmisteinen Skoda

Kaikkien aikojen nopein sarjavalmisteinen Octavia-malli, uusi ŠKODA Octavia RS, ensiesiteltiin Goodwood Festival of Speed –tapahtumassa 10. heinäkuuta.

Uuden ŠKODA Octavia RS-mallin hinnat on julkaistu ja myynti on alkanut. Kolmannen sukupolven Octavia RS ja farmarimallinen Octavia Combi RS ihastuttavat tehokkailla ja taloudellisilla moottoreillaan, urheilullisella muotoilullaan ja innovatiivisella tekniikallaan.

Kuusivaihteisen käsivalintaisen ŠKODA Octavia RS -mallin alkaen hinta tehokkaalla ja vääntävällä 2.0 TDI -moottorilla on autoveroineen 32 097,48 euroa. 2.0 TSI –moottorilla alkaen hinta on 32 605,61 euroa. Kummankin moottorivaihtoehdon yhteyteen on saatavissa kuusivaihteinen DSG-kaksoiskytkin­automaattivaihteisto.

Urheilullista suorituskykyä

Uusi RS yhdistää suorituskyvyn ja taloudellisuuden järkevyyteen. Koskaan aiemmin Octavia RS ei ole ollut yhtä nopea, suorituskykyinen ja silti tilava, mukava ja turvallinen. Näin syntyvän täydellisen kokonaisuuden ansiosta Octavia RS ja Octavia Combi RS asettavat uuden vertailukohdan urheilullisten tämän kokoisten autojen luokassa.

RS:n voimanlähteinä on kaksi uutta moottoria. Kaksilitrainen, 162 kW:n (220 hv) tehon kehittävä 2.0 TSI -bensiinimoottori ja kaksilitrainen 2.0 TDI -dieselmoottori teholtaan 135 kW (184 hv). Kuusivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla varustettuna kaksilitrainen TSI-bensiinimoottori kiihdyttää RS:n nollasta sataan 6,8 sekunnissa. Huippunopeudeksi kertyy 248 km/h. Uusi Octavia RS 2.0 TDI kiihtyy 0–100 km/h 8,1 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 232 km/h (kuusivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla varustettuna). Vakiovarustus sisältää moottorin start&stop-käynnistys-sammutusautomatiikan ja jarrutusenergian talteenoton.

RS:ssä on vakiona moderni, urheilulliset ajo-ominaisuudet tarjoava jousitus. Vakiomalliseen Octaviaan verrattuna Octavia RS:n alusta on 12 mm matalampi (Octavia Combi RS:ssä 13 mm). Vakiovarustukseen sisältyvä elektroninen tasauspyörästölukko XDS on integroitu ajonvakautusjärjestelmään (ESC). Sillä parannetaan pyörien pitoa ja vähennetään aliohjautumispyrkimystä kaarteissa. Erinomaisen ajotuntuman ja ohjauksen tarkkuuden takaa uusi sähkömekaaninen, progressiivisesti toimiva ohjaus. Sen ansiosta kuljettajan tarvitsee kääntää ohjauspyörää aiempaa vähemmän saadakseen aikaan suuremman kääntymismäärän.

Sporttista ulkonäköä ja kattavaa varustelua

Uuden  RS:n muotoilu viestii vahvaa voimaa. Keulan ilmettä hallitsevat ŠKODA-malleille tyypillinen jäähdyttimen säleikkö ja sen RS-merkki, vahvamuotoiset hunajakennosäleikölliset ilmanottoaukot, uudistettu RS-tyylin etupuskuri sumuvaloineen sekä uudet kaksoisksenonvalot, joihin vakiovarusteiset LED-päivävalot on integroitu. Sivulta katsottuna RS-malli näyttää normaaleja Octavia-malleja selvästi matalammalta. Vakiovarustukseen sisältyvät punaisiksi maalatut jarrusatulat viestivät voimaa.

RS:n sisätiloja hallitsee musta urheilullinen verhoilu. Kuljettajan ja etumatkustajan RS-urheiluistuimet ovat rei’itetyllä nahkalla verhoillun kolmipuolaisen ohjauspyörän tapaan vakiovaruste. Ohjauspyörää, vaihdevipua, kynnyslistoja, istuimia ja lattiamattoja koristavat lisäksi RS-logot.

Mallissa on täydellinen turvavarustus mm. ESC-ajonhallintajärjestelmä, 7 turvatyynyä, Multi-collision Brake – Monitörmäysjarrutusjärjestelmä, joka on suunniteltu estämään jatkotörmäysten syntymistä, kaksoisksenonajovalot, joissa AFS- ja kaarrevalotoiminto. Vakiovarustukseen kuuluu myös kattava mukavuusvarustus mm. Adaptive Cruise Assistant – Mukautuva vakionopeuden säädin, KESSY – avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, Driver Activity Assistant – kuljettajan vireystason tunnistusjärjestelmä, Bolero-audiojärjestelmä 5,8″ värillisellä kosketusnäyttöllä jne.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *