Kaasujalka

Opel Insignia on leppoisa auto valtateille

Julkaissut:

|

3.7.2013

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Opel Insignia on leppoisa auto valtateille

Paavo Väyrynen ajoi presidentinvaalikampanjansa Opel Insignialla. Pitihän sellainen siis ottaa Kaasujalankin Kuukauden käytetyksi. Vähällä rahalla saa paljon autoa!

Insigniassa pitäisi lopulta olla kaikki ihan kohdallaan: se on hyvännäköinen ja edeltäjäänsä Opel Vectraa vähemmän pappamainen. Ja Insigniaa ajaessa tulee muhkea olo. Kapiini on todella tyylikäs ja oikein osaan kuvitella, kuinka Paavo Väyrynen on kampanjoidessaan istahtanut vaalitilaisuus toisensa jälkeen istahtanut Insignian puikkoihin ja antanut ajatuksen lentää vakaan kyydin ryydittäessä kilometrejä. Nimittäin Insignia on selkeästi enemmän valtateiden kuin kaupunkikortteleiden auto. Alusta on napakka ja vaihteet kuusipykäläisessä manuaalilaatikossa loksahtelevat täsmällisesti. Maantiellä ajaessa on ohjaus voisi ehkä olla aavistuksen tunnokkaampi, vaikka keskittääkin ihan hyvin.

Vakuutti heti

Kaasujalka tekee nämä käytettyjen autojen koeajot sillä periaatteella, jolla autonvaihtonsa hoitavat tavalliset kuluttajatkin. Siinä missä uudet autot otetaan koeajoon viikoksi kerrallaan, hurautetaan näillä autoilla sellainen puolen tunnin koeajolenkki, joka koostuu pätkistä kortteliajoa ja sitten kokeillaan, miltä kyyti maistuu satasen nopeudessa moottoritiellä tai kahdeksassakympissä kehäteillä. Siinä ei paljon erilaisilla mittalaitteilla kaarreominaisuuksia tarkastella eikä ajella pyörät huutaen kurveihin. Eli auton on vakuutettava ostajansa melkeinpä heti. Ja Insignia vakuutti sen verran, että jos ajelisin paljon matkaajoa hyviä teitä, niin tässä se olisi oiva peli. Huolimatta siitä, että rengasäänet tulevat karkeilla pinnoilla matkustamoon melko rouheasti. Kaikkiaan Insigniaa voisi kuvailla leppoisaksi menijäksi.

Huippuyksilö

Insigniasta odotettiin piristysruisketta Opelin keskiluokkaan, mutta liekö sitten Opelin harmaa maine niin sitkeässä, että myyntitilastoissa se jää selkeästi Mondeon ja Avensiksen jälkeen ja sitten vuoden 2009 markkinoille tulon myyntikäyrät ovat olleet vain laskusuunnassa? Aineksia luulisi olevan parempaan menestykseen. Tietysti tilaihmehän Insiginia ei varsinaisesti ole kokoluokassaan. Ulkoisesti se on lähellä Ford Mondeota ja Skoda Suberbia, mutta sisätiloissa se häviää niille. Lisäksi coupemainen korimalli tekee sen, että pitkällä hujopilla saattaa pää hipoa kattoa takapenkillä. Eikä Insignian takapenkillä polvitiloissakaan nyt varsinaista juhlimista ole. Se, mikä Insigniassa viehättää, on kojetaulun muotoilu: se on modernin tyylikäs ja muhkea. Monitoimirattikin näyttää hyvältä. Mutta vastaavasti tumma värimaailma Edition- mallin kangassisustuksessa on vähän ankea. Kaikkiaan täytyy kuitenkin sanoa, että kun huippusiisti 1.8 -litrainen Insignia vuosimallia 2010 lähtee vaihtoautohallista 19 000 eurolla vain 61 000 kilometriä ajettuna ja aukottomasti merkkikorjaamossa huollettuna, saa rahoilleen täyden vastineen.

Opel Insignia 1,8
mittarilukema: 61 000 km
vuosimalli: 2010
korimalli: sedan
polttoainetyyppi: bensiini
co² päästöt: 182 g/km
yhdistetty kulutus: 7,7 l/100km
teho: 140 hv
huippunopeus: 207 km/h
kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,5 s
hinta: 13900 €

TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi
Koeajo käytetty Honda CR-V – Reisitaskuhousut jalkaan ja menoksi!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *