Uudistunut Honda CR-Z
Lisää voimaa, suorituskykyä ja varusteita
Esitellessään CR-Z:n Honda lisäsi hybridiautoon urheilullisuuden. Uudistusten myötä auton sporttiselle ulkonäölle on entistä enemmän perusteita, sillä tehoa on tullut lisää ja autossa on nyt ”turbonappi”. Uudistuneen Honda CR-Z GT:n hinta on 29 991 euroa.
Honda CR-Z oli kolme vuotta sitten markkinoille tullessaan ainutlaatuinen auto, jossa urheiluauton ajettavuus ja pirteä suorituskyky yhdistettiin hybridin taloudellisuuteen. Auton muodoissa on lainaa Hondan historiasta, melkein samannimisestä CR-X:stä, joka liitti jo 30 vuotta sitten urheilullisuuden ja taloudellisuuden toisiinsa. Honda CR-Z toi hienon ajatuksen nykyaikaan.
Lisää voimaa
Kiilamainen Honda CR-Z halkoo hyvin ilmaa ja on urheilullisen näköinen. Suurin osa mallin saamista moitteista on kohdistunut siihen, että ulkonäön perusteella odottaisi parempaa suorituskykyä. Myös auton hyvä ajettavuus sallii helposti suuremman tehon.
Toiveita on kuunneltu, sillä CR-Z:n 1,5-litraista moottoria on päivitetty muuttamalla venttiilien ajoitusta ja moottorin keskusyksikköä. Moottoriin on lisätty myös nakutustunnistin ja kampiakselin materiaali on aiempaa korkeatasoisempi. Pienten muutosten myötä teho on kasvanut viidellä kilowatilla ja on nyt 89 kW (121 hv).
Myös sähkömoottoria on parannettu nostamalla sen tehoa 50 prosentilla. Nyt sähkömoottorin teho on 15 kW ja virtansa se saa aiempien nikkelimetalliakkujen sijaan nykyaikaisista litiumioniakuista.
Moottorien yhteisteho on kasvanut kymmenellä kilowatilla ja on nyt 101 kW (137 hv) ja samalla suurin vääntömomentti on noussut arvoon 190 Nm. Honda CR-Z:lla ajaminen on todella helppoa, sillä vääntöä on eniten käytössä heti tyhjäkäynnin tuntumassa. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 1 000 – 2 000 r/min.
Kasvaneen voiman myötä Honda CR-Z:n suorituskyky on parantunut merkittävästi. Kiihdytysaika 0-100 km/h on lyhentynyt yli puolella sekunnilla ja nyt kiihdytys sujuu 9,3 sekunnissa. Huippunopeus on ennallaan eli Suomen olosuhteissa vähintään riittävä 200 km/h. Tehon lisäyksestä huolimatta kulutus on säilynyt samana, eli Suomeen tuotavassa GT-versiossa se on 17-tuumaisin pyörin 5,2 l/100 km ja CO2-päästöt ovat 122 g/km.
Voimanappi
Honda CR-Z:n erityispiirteisiin on kuulunut alusta alkaen se, että ajaja voi valita mieleisen kolmesta ohjelmasta. Perusasetuksena on Normal, jossa suorituskyky ja taloudellisuus ovat hyvässä tasapainossa. Kuljettajaa ohjaavat pieneen kulutukseen vaihtamisvalo ja monesta muustakin Hondan mallista tuttu Eco Assist, joka vaihtaa nopeusmittarin väriä ajotavan mukaan. Vielä pienempään kulutukseen pääsee painamalla vihreästä Econ-napista. Silloin esimerkiksi ilmastointilaite toimii pienemmällä teholla ja moottori vastaa kaasupolkimen liikkeisiin rauhallisemmin.
Muista Hondan hybridimalleista poiketen CR-Z:ssa on Sport-ohjelma. Sille siirryttäessä sähköisen ohjaustehostimen vaste kasvaa ja moottoripaketti vastaa sähköisen kaasupolkimen liikkeisiin herkemmin. Moottorit antavat myös kaiken aikaa enemmän tehoa ja mittariston punainen väri kertoo, että käytössä on urheilullinen ohjelma.
Uudistuneessa CR-Z:ssa on vielä ohjauspyörässä Plus Sport (S+) -nappi, joka toimii melkein F1-autojen KERS-järjestelmän tapaan. Mikäli akuissa on latausta yli 50 prosenttia, nappia painamalla saa lisää tehoa enintään kymmenen sekunnin ajaksi. Tätä lisätehoa voi käyttää kaikkien ajo-ohjelmien yhteydessä ja se lisää turvallisuutta esimerkiksi ohituksissa.
Lisää varusteita
Honda ei ole tehnyt CR-Z:n ulkonäköön mitään radikaaleja muutoksia, sillä urheilullisen auton muodot olivat kauniit alusta alkaen. Edessä puskuri on saanut uusia muotoja ja se kehystää muutettua jäähdyttäjän säleikköä. Takana diffuusoria on kehitetty parantamaan auton aerodynamiikkaa ja auton alla pyörivät uudet 17-tuumaiset kevytmetallivanteet. Ulkoisiin muutoksiin kuuluvat myös kaksi uutta väriä, Energetic Yellow ja Aurora Violet.
Sisustus on aiempaa korkeatasoisempi laadukkaampien materiaalien myötä. Lisäksi värimaailmaa ja viimeistelyä on kohennettu, mistä kertoo punainen lisäväri muun muassa ohjauspyörässä, istuimissa ja oviverhoiluissa. Kokonaisuuden täydentävät lisääntynet pikkutavaratilat sekä LED-valoin toteutettu tunnelmavalaistus, josta voi nauttia pimeässä.
Suomeen tuodaan vain ylellisintä Honda CR-Z GT-mallia, jonka vakiovarustus on kattava. Hyvän ajoasennon löytymisessä auttaa erinomainen vasemman jalan tuki ja mukavuutta lisää automaattisesti toimiva ilmastointi. Ajon aikana voi nauttia subwooferilla varustetuista stereoista, joiden teho on peräti 360 W. Niihin voi helposti yhdistää oman soittimen USB-liittimen avulla. Tummennetut takalasit antavat CR-Z:ssa matkustaville yksityisyyttä.
Kuljettajan apuna ja turvallisuutta lisäämässä on vielä paljon varusteita. Ksenonvalot helpottavat tehollaan ajamista pimeällä ja vakionopeudensäädin auttaa keskittymään nopeusmittarin sijasta liikenteeseen. Autossa on LED-huomiovalot, jotka vaihtuvat pimeän tullen automaattisesti ajovaloiksi ja myös tuulilasinpyyhkijät toimivat sadetunnistimen avulla automaattisesti. Puhelut voi hoitaa Bluetoothin avulla ja pysäköitäessä ilkivallan pelko vähenee, kun ulkopeilit taittuvat korin myötäisiksi.
Vastaa