Kaasujalka

Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit

Julkaissut:

|

31.10.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit

Volkswagen Passatia saa uutena enää farmarina, mutta kuvan Passat Sedan Comfortline 1,4 TSI 92 kW (125 hv) DSG-automaatti vuosimallia 2017 kyllä tekee kauppansa, kun mittarilukema on vain 59 000 km. K-Auto Oulussa pyytää tästä Passatista 19 850 €.

Lähes kaikkien ylemmän keskiluokan porrasperien ja sellaisiksi naamioitujen liftbackien valmistus on loppunut. Moni haluaa kuitenkin edelleen autonsa näyttävän perinnesedanilta ja vaihtoautoliikkeessä he voivatkin nyt tehdä elämänsä autokaupat.

Suomen uusien autojen markkinasta poistuneita ylemmän keskiluokan eli D-segmentin neliovisia sedaneita ja sedania muistuttavia viisiovisia liftbackeja ovat ainakin Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Opel Insignia, Kia Optima ja Toyota Avensis ja Toyota Camry.

Koska crossvereiden buumia on eletty vielä suhteellisen lyhyen aikaa, näitä tilavia ja näyttäviä porrasperiä ja sedaneiksi naamioituja liftbackeja on vaihtoautoliikkeissä tarjolla suhteellisen tuoreina ja vähän ajettuina. Esimerkiksi Passatia on valmistettu pelkästään farmarina vasta vuodesta 2023 lähtien. Insignia poistui Opelin mallistosta kokonaan vuonna 2022 ja samana vuonna loppui Ford Mondeonkin valmistus.

Toyota Avensista valmistettiin vuoteen 2018 saakka, kunnes sen sedanversion jättämää aukkoa tuli paikkaamaan luokkaa ylemmäs sijoittunut Toyota Camry ja pykälää alemmaksi porrasperäksi asemotiin kokoaan kasvattanut Toyota Corolla.  Alemman keskiluokan Corollaa saa porrasperänä edelleen, mutta Camryn poistuttua mallistosta Toyotalla ei enää ole D-segmentissä ollenkaan sedania.

Farmarina ja sedanina valmistettu neljännen sukupolven Kia Optimakin poistui Kia-mallistosta vuonna 2020.

Automaisema muuttui

Kun useat autonvalmistajat lopettavat aikoinaan erittäin suosittujen sedan-malliensa valmistuksen, automaisema muuttuu nopeasti. Audi A6:n, BMW:n 5-sarjan ja Mercedes-Benzin kaltaisia isoja premiumluokan sedaneja valmistetaan edelleen, mutta ne ovat enemmän ”herrojen herkkua”: ylemmän keskiluokan perusssedanit ovat tehneet tilaa crossover-katumaastureille.

Lue myös: Uusi bensa-Skoda vai käytetty sähköauto? – Kaasujalka

Ylemmässä keskiluokassa sedanina on tarjolla enää Volvo S60, mutta senkin lähtöhinta asettuu jo paljon korkeammalle kuin aikoinaan ylemmän keskiluokan Mondeoiden, Passatien ja Avensisten. Moni mieltää myös Skoda Superbin ulkonäkönsä puolesta sedaniksi, vaikka katosta saakka puskuriin aukeava takaluukku tekee siitäkin käytännössä viistoperän.

Yksi suuri syy keskikokoisten sedanien poistumiseen on elämäntapojen muuttaminen. Tämän päivän perheet suosivat maastoautojen joustavuutta, jotka kestävät ulkoilua, urheiluvälineitä ja vaikkapa koiran kuljettamistakin.

Mukavuutta arvostaville

Edelleen riittää kuitenkin varsinkin senioriautoilijoita, jotka haluavat yhdistelmän mukavuutta ja suorituskykyä ja käytännöllisyyttä, mutta premium-luokkaa edullisemmilla hinnoilla. Sedaneilla on ihan oma kannattajajoukkonsa, sanoo J. Rinta-Joupin Raision autoliikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
–Sedanin ostajat eivät halua farmaria, eivätkä oikein liftback-malliaan. Sedanit tekevät vaihtoautomarkkinassa edelleen hyvin kauppansa, koska niitä on tarjolla yhä vähemmän ja uutta sedania ei monesta automallista enää edes saa, Hiltunen sanoo.

Hiltusen mukaan moni pitää sedania tyylikkäänä korimallina, jonka erillinen tavaratila pitää myös takaa tulevat rengasäänet vaimeina,
–Hiljaisuus on yksi porrasperän tärkeimpiä valtteja, Hiltunen sanoo.

Suomalaiset ovat kuitenkin olleet jo pitkään autoltaan monikäyttöisyyttä hakevaa ”farkkukansaa”, ja tämä on näkynyt myös ensirekisteröintitilastoissa.
–Koska sedaneilla on kuitenkin oma vankka kannattajakuntansa ja tarjontaa niistä on vähemmän, ne pitävät kuitenkin vaihtoautomarkkinassa arvonsa lähes yhtä hyvin kuin farmaritkin. Meidänkin varastosta keskikokoisia sedaneita on vain 7 %, Hiltunen sanoo.

Teksti Timo Kiiski

Toyota uskoi Toyota Corollan pykälää alempana ja Toyota Camryn pykälää ylempänä täyttävän sedan-Avensiksen vuonna 2018 jättämän markkinaraon. Niin ei kuitenkaan käynyt. Camrya ei enää tuoda Suomeen ja suosituin Corolla-mallikin on farmari. Kuvan Toyota Avensis Sedan 1.8 Active Plus vuosimallia 2017 löytäneekin helposti Avensis-uskollisen ostajan, kun mittarilukema on vain 75 000 km ja Rinta-Joupin Autoliikkeen hintapyyntö Vaasassa 20 900 €.

 

 

Vaikka Opel Insignia oli oikeasti viistoperäinen litftback, moni tykästyi sen virtaviivaista sedania muistuttavaan muotoiluun. Enää Opelilla ei ole mallistossa edes sedania muistuttavaa viistoperääkään, kun Insignian valmistus loppui vuonna 2022. Insignian tyylikästä ulkonäköä arvostava löytää nyt vaihtoautohallista täyden vastineen rahalleen. Kuvan Opel Insignia Grand Sport Comfort 140 Turbo vuosimallia 2019 on vain 76 000 km ajettu ja hintapyyntö J. Rinta-Jouppi Raision liikkeessä 17 880 €.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neljännen sukupolven ja ylemmän keskiluokan Kia Optimaa tehtiin vuodet 2015-2020 sedanina ja Sportswagon-farmarina. Kuvan Kia Optima Sedan on PHEV-pistokehybridi vuosimallia 2017. Mittarilukema on vasta 79 000 km ja Kamux Herttoniemen hintapyyntö Helsingissä 17 900 e.

Ford päätti lopettaa Mondeon valmistamisen maaliskuun lopussa 2022. Katumaasturien suosio kun oli jyrännyt alleen perinteisen perheauton. Kuvan Ford Mondeo 2,0 187hv Hybrid eCVT Vignale on vuosimallia 2018, mutta ensirekisteröity vasta vuonna 2020. Myynti-ilmoituksen mukaan tämä Mondeo on 4-ovinen sedan. Mittarilukema on vasta 61 000 km ja Rinta-Joupin Autoliikkeen hintapyyntö Oulussa 19 900 €.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audi on lopettanut kokonaan menestyksekkään A4-mallistonsa valmistuksen. A4-malleja myytiin sekä sedaneina että farmareina. A4-malleja ovat suosineet paljon ajavat, sillä 17 000-20 000 hintaluokassa Nettiauto.comista ei löytynyt heinäkuun lopulla ensimmäistäkään alle 100 000 km ajettua yksilöä.  Kuvan Audi A4 Sedan Business Sport 2,0 TDI 140 kW S-Line vuosimallia 2018 oli ilmoituksen mukaan ensirekisteröity kuitenkin vasta 8/2022. Mittarilukemaksi oli ilmoitettu 112 000 km ja Saka Finland Jyväskylässä pyysi tästä Audista 18 990 €.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?
Uusi bensa-Skoda vai käytetty sähköauto?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *