Kaasujalka

Puskurin muovikorjaus voi säästää jopa yli 1000 euroa

Julkaissut:

|

31.10.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Puskurin muovikorjaus voi säästää jopa yli 1000 euroa

Valtuutettu merkkikorjaamo pääsääntöisesti suosittelee revenneen autonpuskurin vaihtamista uuteen, vaikka se olisi vielä korjattavissakin. Sadasta vauriopuskurista ehkä vain yksi on sellainen, että puskurin vaihtaminen uuteen olisi järkevämpää ja tulisi asiakkaalle halvemmaksi, sanoo automuoveja Helsingissä korjaava Niko Pylväinen.

 

Pylväinen on ollut alalla seitsemän vuotta. Alalle hän on kouliutunut käytännön työssä. Työpaikallaan Auto-Muovi Oy:ssä Helsingin Malminkartanossa hän vastaa yksin kaikista asiakkaiden autojen muovikorjauksista.
–Tulin tähän firmaan alun perin autokuskiksi, mutta kiinnostuin muovikorjauksista, kun seurasin vierestä työkaverin touhuamista. Vaihdoin sitten alaa. Nyt pystyn hyvin nopeasti näkemään asiakkaan autosta, onko puskuri korjattavissa vai ei. Erittäin harvoin se ei ole korjattavissa. Sadasta tapauksesta ehkä vain yksi on sellainen, että asiakaan autoon joutuu tilaamaan uuden puskurin tai se tulee asiakkaalle selvästi halvemmaksi. Hommaa riittää muovikorjauksissa ihan riittävästi, Pylväinen sanoo.

Suurin osa Pylväisen töistä onkin muovipuskurien korjauksia.
– Parilla asiakkaalla on niin uudet Saabit, ettei niihin edes saa uusia puskureita. Yksi tällainen Saab olisi mennyt lunastukseen, jos en olisi korjannut sen puskuria.  Ei siitäkään ihan uudenveroinen saanut, koska vaurio oli mennyt sen verran pahaksi. Vakuutusyhtiötkin ovat havahtuneet siihen, että kaikkea ei tarvitse vaihtaa, kun niitä voi myös korjata, Pylväinen sanoo.

Samasta väristä 40 variaatiota

Puskurien muovikorjausten suurimpia haasteita ovat muovien ohentuminen ja värisävyjen paljous: samasta väristä voi löytyä jopa 30–40 eri variaatiota, joita amatööri ei kuitenkaan paljaalla silmällä erota.
–Tänä päivänä ei kummoistakaan töytäisyä tarvita, kun auton muovipuskuri menee säröille.  Myöskään kaikki muovit eivät ole hitsattavissa samalla tavalla: esimerkiksi japanilaisissa autoissa on erilaiset muovit kuin eurooppalaisissa autoissa ja ne vaativat myös erilaista hitsausta, Pylväinen sanoo.

Pylväinen varoittaa amatööriä ryhtymästä itse toimeen ja korjaamaan kittaamalla repeämää puskurissa.

Puskuri ennen

-Kitillä ei kannata ruveta itse korjaamaan. Kitit eivät pitkän päälle kestä halkeamassa, vaan keräävät kostettua ja ennen pitkää irtoavat tai turpoavat. Niitäkin asiakkaita riittää, jotka ensin kittailevat ja maalailevat itse, mutta kun tulee huonoa jälkeä, tuovat auton lopulta minulle, Pylväinen sanoo.

Hyvä lopputulos vaatii muovin huolellista lämmittelyä, hiomista ja hitsaamista.
–Liika lämpökään ei tee hyvää, vaan hävittää muovista öljyt ja tekee siitä hauraampaa. Lämpötilan pitää olla tarkasti oikea ja sitä pitää käyttää myös oikeanlaisessa muovissa, Pylväinen sanoo.

Lue myös: Ruostekorjauksissa ei kannata viivytellä – Kaasujalka

Puskurin muovikorjaukseen asiakkaan pitää varata aikaa keskimäärin 2–3 päivää.
– Meiltä löytyy korjauksen ajaksi asiakkaalle myös sijaisauto, Pylväinen sanoo.

Kittauksesta lyhyt ilo

Maalauksen kanssa puskurin muovikorjaus kustantaa keskimäärin 400–600 euroa.
–Parhaimmillaan muovikorjaus voi tuoda asiakkaalle 1000–1500 euron säästön verrattuna siihen, että puskuri vaihdettaisiin uuteen. Tietysti hinta riippuu myös vaurion suuruudesta ja siitä, haluaako asiakas esimerkiksi pelkän paikkamaalauksen vai koko puskurin maalattavaksi, Pylväinen sanoo.

Puskuri jälkeen

Myös Kaasujalan päätoimittajan Saab 9-5 Sportwagon vuosimallia 2003 kävi Auto-Muovissa puskurikorjauksessa.
–Tämä projekti oli tavallista haasteellisempi, kun puskuria oli aiemmin korjattu lasikuitukitillä ja lasikuitua oli jäänyt puskurin huokosiin ja väleihin. Ennen puskurin hitsaamista minulla riitti työtä edellisen ja huonosti tehdyn korjauksen jälkien puhdistamisessa, Pylväinen sanoo.

Myöskään puskurin repeämien paikkaamista sen enempää pikaliimalla kuin kuumaliimallakaan Pylväinen ei suorittele.
–Joudun ne kuitenkin poistamaan. Jos halkeamissa on pikaliimaa, niin hitsatessa siitä vapautuu silmiä ja nenää kirvelevää höyryä.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Proautolasi -ketju laajensi toimintaansa Helsinkiin
Jarruremontti alkuperäisosilla vai tarvikeosilla? Hintahaitari 1300 – 2500 euroa!
Autonavaimet.fi tekee uudet autonavaimet tunnissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *