Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Mitä ylemmäs hintahaitaria venytetään, sitä vähäisemmäksi, mutta myös ylellisemmäksi käy Nettiautossa autoliikkeiden avoautojen tarjonta. Kuvan Audi A5 Cabriolet 3,0 V6 TDI 176kW quattro vuosimallia 2009 oli myynnissä mäntsäläläisessä Auto-Planeetassa. Mittarilukema oli 202 000 km ja hintapyyntö 17 999 €.
Nettiauto.comissa oli tänäkin kesänä tarjolla houkuttelevia avoautoja tasaisesti eripaksuisille lompakoille, vaikka huono taloustilanne hidastaisikin harrasteautojen kauppaa. Vaihtoehtoja riittää niin kesäautoksi kuin ympärivuotiseenkin käyttöön.
Kun erillistä tilastotietoa juuri käytettyjen avoautojen kysynnästä ei ainakaan suoraan googlaamalla löydy, piti turvautua tekoälyyn. Tulokseksi tuli kuitenkin hyvin ristiriitaista tietoa.
”Harrasteautojen kauppa on hidastunut yleisesti, ja se johtuu osittain korkeammasta inflaatiosta ja korkotasoista. Tämä tekee autojen rahoittamisesta kalliimpaa ja vähentää ostovoimaa. Lisäksi kuluttajien ostotottumukset ovat muuttuneet, ja monet ovat siirtyneet harkitumpaan kulutukseen. Harrasteautojen kysyntä on laskenut ja tämä näkyy markkinoilla hidastuneena kaupankäyntinä”, tiivisti Googlen tekoälypalvelu AI.
”Vuonna 2025 ei ole merkkejä käytettyjen avoautojen kysynnän selkeästä vähenemisestä, mutta ala kohtaa erilaisia trendejä, jotka vaikuttavat avoautojen suosioon suhteessa muihin segmentteihin. Redditt-keskusteluissa mainittu, että avoautojen kysyntä on heikentynyt, kun kuluttajat siirtyvät SUV:ien suuntaan”, vastasi Chat GBT.
Mahdollisesti Googlen vastaus johtuu siitä, että harrasteautoista valtaosa ei ole välttämättä juuri avoautoja. Nettiauto.comissa oli kesäkuun puolivälissä myynnissä 1408 avoautoa. Niistä 522 oli edullisia, alle 10 000 euron autoja. 10 000–20 000 euron hintapyyntö oli 380 autossa. Vähintään 20 000 euroa pyydettiin 506 autosta.
–Niin pieni osa vuosittain myymistämme noin 50 000 autosta on avoautoja, että meiltä ei oikein löydy kovin täsmällistä tai vertailukelpoista tietoa. Yleisesti voi kuitenkin sanoa, että kalliiden avoautojen kauppaan vaikuttavat samat lainalaisuudet kuin muidenkin autojen: taloustilanteen huonontuessa niiden myyntimäärät usein laskevat samalla tavalla kuin muidenkin autojen. Hyväkuntoiset ja keskihinnaltaan halvemmat avoautot käyvät sen sijaan edelleen hyvin kaupaksi, Kamuxin myyntijohtaja Lasse Sivula vastasi Kaasujalan kyselyyn.
Toistaiseksi on vielä arvoitus, miten kalliiden avoautojen kauppaan vaikuttaa se, että uusia ja ajamattomia täyssähköisiä avoautomalleja ei juurikaan ole. Nettiauto.comissa oli kesäkuun puolivälissä myynnissä vain 4 täyssähköistä, yli 20 000 euron täyssähköistä avoautoa: 3000 kilometriä ajettu Maserati Cran Cabrio (h.235 000 €), täysin ajamaton kiinalainen MG Cyberster (h. 72 910 €) ja kaksi täysin ajamatonta Fiat 500E:tä (h. 25 550 €). Katso tästä MG Cybersterin koeajo

Kuvan 223-hevosvoimainen Chrysler PT Cruiser Cabrio GT on vuosimallia 2005. Mittarilukema oli 150 000 km ja hintapyyntö vihtiläisessä EuroAutossa 5990 €.

Uusi BMW Z4 Roadster on harvojen herkkua, mutta näyttävä on myös kuvan Z4 2.2i Roadster vuosimallia 2005, josta AutoMussalo Oy Hollolassa pyytää 12 400 €. Mittarilukema on 146 000 km.

Katto alas ja menoksi pikkurahalla. Tästä 136-hevosvoimaisesta Peugeot 307 CC HDi -dieselistä SJ auto Oy Orimattilassa pyysi 2990 €.

VaihtoPlus Vantaalla pyysi 27 300 € kuvan Mercedes-Benz E 250 BE Cabrioletista vuosimallia 2013. Mittarilukema oli Mersulle vielä kohtuulliset 115 000 km.

Täyssähköisenkin avoauton voi saada edullisesti, jos tyytyy kuvan ”rättikattoinen” Smart Fortwo cabrio EQ:n 130 kilometrin toimintamatkaan. Kuvan sähkö-Smart on vuosimallia 2020 ja mittarilukema vain 11 000 km. Hedin Automotive BMW Vantaan hintapyyntö oli 11 990 €.

Eurojackpot-miljonääri voi ajaa ekologisesti suorituskykyisellä sähköautoillakin. Kuvan 3000 kilometriä ajettu Maserati GranCabrio Folgore tarjoaa 761 hevosvoiman tehot, 1350 Newtonin väännön, mutta täydessäkin latauksessa tavanomaisen 421 toimintamatkan. Kuvan Maserati on vuosimallia 2025 ja myyjätahoksi ilmoittautunut Autopilotti.com pyytää siitä 235 000 €.
Teksti Timo Kiiski







Vastaa