Kaasujalka

Uusi digialusta vauhditti autokierrätystä

Julkaissut:

|

3.9.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi digialusta vauhditti autokierrätystä

Suomen Autokierrätyksen vuosi julkaisema digitaalinen palvelualusta helpotti ja vauhditti tuntuvasti romuautojen kierrätystä. -On ihan kansantaloudellisestikin tärkeää, etteivät romuautot päädy mihinkään vääriin lähteisiin, sanoo toimitusjohtaja Juha Kenraali.

 

Alkuvuonna 2024 autojen kierrätysmäärät olivat 12 prosenttia miinuksella edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
–Viime vuoden kesä-lokakuussa romutusmäärät kääntyivät suunnilleen saman verran plussalle sen jälkeen kun alusta otettiin käyttöön, Juha Kenraali iloitsee.

Lue myös: Jesse Haapala tuntee lataushybridien miinat – Kaasujalka

Uuden alustan myötä kaikki romutettavat autot tulevat digitaaliseen rekisteriin, eikä autojen ohivirtaus ole enää jatkossa niin yleistä.
–Aikaisemmin niin sanotut haamuautot ovat olleet iso ongelma. Osa niistä lojuu metsiin hylättynä, ja osa päätyy harmaan talouden kautta osina tai liikennekäyttöön ulkomaille, vaikka ajoneuvon tiedot jäävät Suomen rekisteriin. Tilanne parantui selvästi digialustan julkaisun jälkeen, Kenraali sanoo.

Ensimmäisenä maailmassa

Harmaan talouden torjunnan lisäksi Autokierrätyksen digitaalinen alusta mahdollistaa helpomman auton romuttamisen kuluttajille, parantaa autosta saatavien materiaalien kierrätystä ja uudelleenkäyttöä sekä tehostaa merkittävästi datankeräystä.

DELV-lyhenne tulee englannin kielen sanoista Digital en of Life Vehicle, eli elinkaarensa lopussa olevat ajoneuvot.

Suomessa toteutettu DELV-autonkierrätyspalvelu on ensimmäinen laatuaan maailmassa. Se kokoaa yhteen kuluttajat, tuottajayhteisön, kierrätysoperaattorit, vastaanottopisteet, autonvalmistajat, maahantuojat, realisoijat, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset.

Kenraalin mukaan Autokierrätys aikoo kehittää entisestään varsinkin kuluttajien ja purkuosien haltijoiden suoraa kontaktointia.
–Kuluttajat kysyvät meiltä yksittäisiä purkuosia, mutta mehän emme itse välitä vaikkapa näinä autojen etuovia ja takaluukkuja. Nyt aikaa menee siihen, että opastamme kuluttajia olemaan suoraan purkamoon tai etsimään niitä varaosahaku.fi -palvelusta. Kenraali sanoo.

Kierrätys kuluttajalle helpoksi

Vaikka Autokierrätyksen digitaalinen alusta on suunnattu ensisijaisesti autoalan ammattilaisille, sen kautta myös kuluttajan on aiempaa helpompi laittaa oma autonsa kierrätykseen.
–Hänen ei enää tarvitse välttämättä soitella mihinkään, vaan hän löytää lähimmän vastaanottopisteen menemällä palveluumme netin kautta omilla pankkitunnuksillaan ja jollain muulla vahvalla tunnistautumisella, Kenraali sanoo.

Kun vastaanottopiste saa tiedon tulossa olevasta autosta, se voi sopia suoraan kuluttajan kanssa, tuoko hän autonsa itse vastaanottopisteeseen, vai noudetaanko auto.
–Tämän voi tehdä netissä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Uskon, että varsinkin nuoremmat polvet arvostavat yhä enemmän asioinnin helppoutta ilman tarvetta soitella eri paikkoihin asioiden selvittämiseksi.

70 834 ajoneuvoa romutukseen

Vuonna 2024 Suomessa romutettiin yhteensä 70 834 ajoneuvoa, mikä on prosentin verran enemmän kuin edellisenä vuotena. Kaikista eniten romuttamolle vietiin Volkswageneita, Fordeja ja Opeleita. Vuosimalleista romuttamolle vietiin eniten vuoden 2000, 2003 ja 2004 autoja. Viime vuonna kierrätykseen päätyi aiempaa enemmän sähköautoja.
–Iäkkäämmät romutuksen tulevat autot ovat yleensä elinkaarensa päässä. Alle 10-vuotiaissa autoissa taas romutuksen syy on voittopuolisesti kolarointi ja auton päätyminen vakuutusyhtiön lunastukseen.

Romutukseen päätyvistä sähköautoista valtaosa on vakuutusyhtiöiden lunastamia kolaroituja Tesloja.
–Jos sähköauton akku vaurioituu ja tilalle pitää hommata uusi ja kallis akku, jolloin korjaamisessa ei ole enää mieltä. Toki tämäkin varmasti muuttuu ajan saatossa ja sähköautojen vaurioituneitakin akkuja pystytään korjaamaan yhä enemmän, Kenraali sanoo.

Romutukseen päätyvissä autoissa on nähtävissä selvästi kunkin aikakauden suosikkiväri.
–Ennen romutukseen tulevat autot olivat usein punaisia, Nyt autokannassa on enemmän harmaansävyisiä autoja ja se alkaa näkyä myös romutukseen tulevissa autoissa, Kenraali sanoo.

Kierrätys tehostaa omavaraisuutta

Valtion järjestämät romutuspalkkiokampanjat kannustivat takavuosina kansalaisia toimittamaan elinkaarensa päässä olevia autoja virallisiin vastaanottopisteisiin

Romutuspalkkioita maksettiin viimeksi vuonna 2021, jolloin yli kymmenen vuotta vanhan auton romuttamisesta maksettiin 1 000–2 000 euroa. Uuden auton lisäksi palkkion sai käyttää sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikennelippujen hankintaan.
–Toiveitahan romutuspalkkion paluusta on ollut. Vaikka palkkiolla ei kaikkia ongelmia ratkaistakaan, niin aina se vauhdittaa kierrätystä, Kenraali sanoo.

Kenraali muistuttaa romuauton asiallisen kierrätyksen tärkeyttä luonnon monimuotoisuuden kannalta.
–Kun auto tulee kierrätettäväksi asianmukaiseen paikkaan, siitä otetaan talteen paitsi käyttökelpoisia varaosia, myös kaikki nesteet, jotka pihan perällä vuotaessaan vahingoittaisivat ympäristöä. Autojen kierrättäminen purkuosina tehostaa myös Euroopan omavaraisuutta: nykyisessä kilpailutilanteessa meillä ei ole varaa tinkiä mistään materiaalista, Kenraali korostaa.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Proautolasi -ketju laajensi toimintaansa Helsinkiin
Jarruremontti alkuperäisosilla vai tarvikeosilla? Hintahaitari 1300 – 2500 euroa!
Autonavaimet.fi tekee uudet autonavaimet tunnissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *