Jesse Haapala tuntee lataushybridien miinat

Yrittäjä ja diplomi-insinööri Jesse Haapala Kokkolan Autohuolto Oy:stä tietää kokemuksesta, että ajoakuston korjaaminen on huomattavasti haasteellisempaa ja samalla kalliimpaa pistokehybridissä kuin täyssähköautossa.
Haapala on toisen sukupolven autokorjaamoyrittäjä. Tänä päivänä Kokkolan Autohuolto on paitsi suuri monimerkkikorjaamo, myös Suomen kuuluisin sähkö- ja hybridiautojen korjaamo. 19 asentajasta käytännössä neljä käyttää työaikansa 100-prosenttisesti sähkö- ja hybridiautojen akku- ja moottorikorjauksiin ja korkeajännitetöihin. Haapala itse keskittyy sähkö- ja hybridiautojen akkujen ja moottorien diagnostiikkaan.
–Polttomoottoriautoistakin kuitenkin valtaosa on erilaisia hybridejä, joko itselataavia tai pistokkeesta ladattavia, Haapala kertoo.
Haapalan oma kiinnostus sähkö- ja hybridiautojen akku- ja moottoritekniikkaan heräsi, kun hän vuonna 2016 osti Kokkolan Autohuoltoon asiakkaiden sijaisautoksi pienen Volkswagen Up! -sähköauton.
Asiakkaita ympäri Suomen
Alkukesästä Suomen Autotuojat- ja teollisuus uutisoi selvittäneensä, missä on vähiten vikoja: polttomoottori-, lataushybridi- vai sähköautossa? Samalla Autotuojat- ja teollisuus kertoi selvittäneensä, miten helposti lataushybridit todellisuudessa vikaantuvat ja miten kalliiksi niiden korjaaminen tulee.
Median uutisoidessa selvityksestä mainittiin myös Haapala ja Kokkolan Autohuolto: Haapala kun on haastatteluissa ja sosiaalisen median kanavillaan varoitellut seuraajia lataushybridien vikaherkkyydestä.
Autotuojat- ja teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto tekivät selvityksensä lähettämällä kaikille jäsenyrityksille huhti-toukokuussa kyselyn aiheesta. Kyselyn perusteella vähiten vikaantuvia ovat polttomoottoriautot, mutta lataushybridien ja täyssähköautojen vikaantumisen nähtiin olevan keskenään samalla tasolla.
Haapala vastasi selvityksen viestintään omalla Youtube-kanavallaan. Hän ei purematta niele selvityksen johtopäätöksiä.
–Kyselyyn vastanneiden kokemukset ovat 0-5 vuotta vanhoista autoista, mutta meille nämä autot tulevat korjattaviksi 5-10 vuoden iässä, kun akkutakuut ovat jo umpeutuneet. Olen vain puhunut asioista omien kokemusteni pohjalta: en kuulopuheiden perusteella, Haapala sanoo.
Ahdasta konepellin alla
Pistokehybridin ajovoima-akun ja sähkömoottorin korjaaminen tulee Haapalan mukaan täyssähköautoa työläämmäksi ja samalla myös kalliimmaksi jo sillä perusteella, että hybridiautossa sähköisiä komponentteja on jouduttu laittamaan ahtaisiin ja älyttömiinkin paikkoihin: plug-in-hybridissä kun on kahden eri käyttövoiman tekniikat ja valtaosan tilasta konepellin alla vie perinteinen polttomoottori lukuisine eri osineen.
Autotuojien ja AKL:n tiedotteessa muistutetaan, että pistokehybridissä molempien voimalinjojen kulumista ja vikaantumista hidastaa se, että molempia voimanlinjoja käytetään vähemmän.
Haapalan mielestä johtopäätös on epälooginen.
– Erityisesti plug-in-hybridin polttomoottori tykkää, että sillä ajetaan paljon. Polttomoottori ei tykkää kylmäkäynnistyksistä ja pätkäajosta. Ja niitä on plug-in-hybrideissä tarjolla todella paljon. Lyhyessä pätkäajossa kaupungissa käynnistyksiä tulee helposti 10-20. Toki jotkut autot voivat selvitä pelkällä sähköllä ja polttomoottoria käynnistelemättä, mutta silloin taas polttomoottorissa öljyyn kondensoituu vettä ja se ei todellakaan tee moottorille hyvää. Kondensiokosteus on pistokehybridien polttomoottoreissa hirveän iso ongelma.
Pieni sähköakku joutuu koville
Haapala ei suosittele pistokehybridin ostamista kenellekään.
–Toki plug-in-hybridin sähkömoottorin ja ajovoima-akun elinkaarta voi pidetään ajamalla auton polttomoottoria riittävän usein lämpimäksi, mutta joskus stoppi tulee kuitenkin vääjäämättä vastaan. Pelkällä sähköllä ajaminen on pienelle sähköakulle hirvittävän raskasta, mutta silti hirveän moni ajaa lähes kaikki ajonsa sähköllä, Haapala sanoo.
Tänä päivänä tiedetään, että täyssähköauton ajovoima-akkua ei suinkaan tarvitse vaihtaa saman tien, kun sen toimintakyky alkaa heikkenemään: akun takuuajan umpeutuminen ei tarkoita sitä, että akusta tulisi käyttökelvoton. Parhaimmillaan akku kestää käytössä jopa yli 500 000 kilometriä ja akkumoduulien vaihdolla voidaan välttää kallis koko akuston uusiminen.
–Yksi haaste on kuitenkin se, että kun ikääntyneeseen akkuun vaihdetaan moduuleita, moduulien pitäisi olla mahdollisimman tasalaatuisia. Paketista tulee hyvä vain, jos vikaantuneen moduulin tilalle löytyy mahdollisimman samanlainen moduuli kuin auton kunnossa olevatkin moduulit.
Teksti Timo Kiiski







Vastaa