Kaasujalka

Uusi bensa-Skoda vai käytetty sähköauto?

Julkaissut:

|

19.8.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi bensa-Skoda vai käytetty sähköauto?

VW ID.4 on sähköautojen hitti uutena, joten sitä on tarjolla runsaasti myös vaihtoautoina: Nettiauto.comissa niitä oli toukokuun puolivälissä tarjolla peräti 151 kappaletta pelkästään hintaluokassa 30 000–35 000 euroa. Kuvan ID.4 Perfomance 77 kWh:n akulla ja hevosvoiman tehoilla on vuosimallia 2022. Myynti-ilmoituksessa ei kerrottu sähköistä kantamaa, mutta samanlaisen 77 kWh:n ID.4:n toimintamatkaksi on kerrottu peräti 524 km. Kuvan ID.4:llä on ajettu vasta 32 000 km ja hintapyyntö Lohjanportin Autossa oli 30 900 €.

Uuden bensamoottorisen Skoda Octavian tai Volkswagen Golfin hinnalla saa jo melkoisen ”päheitä” käytettyjä sähköautojakin vähillä kilometreillä. Ovatko ne kuitenkaan 30–35 000 euron hintaluokassa edes vaihtoehtoja toisilleen?

 

Sehän on selvä, että valinta käytetyn sähköauton tai uuden polttomoottoriauton välillä tapahtuu edelleen pitkälti käytön mukaan.
–Sähköauton suosio nostaa taas päätään. Kun autojen hinnat ovat tulleet tavallisen palkansaajan saavuttamalle tasolle, moni aiemmin polttomoottoriautoaan uuteen päivittänyt näkee vaihtoehtona myös uudehkon, mutta vähän käytetyn sähköauton. Sen sijaan harvempi sähköautoon päätynyt vaihtaa takaisin polttomoottoriautoon, sanoo J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.

Akun kesto mietityttää

Kun vielä vuosia taaksepäin 30–35 000 euron hintaluokassa tarjolla oli vain uusia ja pieniä Nissan Leafeja ja Renault Zoeta, nyt vaihtoautomarkkinassa jo runsaasti tarjontaa tilavammistakin sähköautoista.
–Kyllä vielä yli 200 000 kilometriä ajetun premiumluokan sähköautonkin myytyä saa, mutta sen pitää näkyä selkeästi hinnassa. Suurin osa käytetyn sähköauton ostajista miettii, kuinka pitkä se akuston kestoikä oikeasti on, Hiltunen sanoo.

Kun Tesla Model 3 vielä jokin aika sitten oli vaihtoautomarkkinassa sähköautojen hitti, ovat sen edelle kiilanneet nyt Volkswagen ID4, Polestar 2 ja Skoda Enyaq.
–Teslan suosion lasku näkyy Suomessakin. 30 000 euron nurkilla, kun rupeaa saamaan oikeasti hyviä ja kiinnostavia eurooppalaisiakin sähköautoja. Volkswagen ID4, Polestar 2 ja Skoda Enyaq menevät Teslaa nopeammin kaupaksi.

Musk varjostaa Teslaa

Monipuolistuneen tarjonnan lisäksi Teslan suosion laskua selittää Suomessakin Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin kannanotot ja käytös.
–On tämä tullut vastaan joidenkin asiakkaiden kommenteissakin. Lisäksi Teslan suosiota rokottavat edelleen myös jatkuvat ja eläväiset hintamuutokset. Ilman muuta se näkyy ostohalukkuudessa ja hinnassa meilläkin. Ennen käytettyä Teslaa oli helpompi myydä, Hiltunen myöntää.

Yksi halutuimpia polttomoottorisia vaihtoautoja 30 000–35 000 euron hintaluokan on Toyota RAV4-hybrid.
–Tosin tässä hintaluokassa on niin paljon tarjontaa, että yhtä ylivoimaisesti suosituinta vaihtoautomallia on lähes mahdoton nimetä. Toyota kuitenkin miellettään luotettavaksi merkiksi. Nelivetoinen RAV4 -hybridinä hankitaan usein vetoautoksi trailerille tai asuntovaunulle ja se on perusvarma valinta, mutta hyviä vaihtoehtoja on paljon muitakin tässä hintaluokassa. Paljon menee myös Volvon XC60– ja V60 -malleja. Hiltunen kertoo.

Vaikka vaihtoautojen keskihinnat ovatkin pudonneet jonkun verran, työssäkäyvällä keskimääräisellä perheellisellä on edelleen varaa ostaa noin 30 000 euron auto.
–Tämän hintaluokan autossa saa valkoisen karvalakkimallin sijasta olla mukana vähän jotain lisämukavuutta ja spesiaaliakin, Hiltunen sanoo.

Runsaasti valinnanvaraa

Nelipyörällä Lahdessa on uusien Skodien edustus ja tämä tietysti heijastuu myös vaihtoautotarjontaan. Kumpi menee 30 000–35 000 euron hintaluokassa paremmin kaupaksi: uusi Skoda Octavia polttomoottorilla vai käytetty ja vähän ajettu täyssähköinen Skoda Enyaq?
–Toki uusien autojen ensirekisteröintitilastoissa sähköautot nostavat päätään, mutta edelleen valintaa riippuu hirveän paljon asiakkaan käyttötarpeesta. Jos tänä päivänä myyntiin tulee vähän käytetty sähkö-Skoda, niin kyllä sillä kysyntää on, sanoo Nelipyörän Lahden liikkeen automyynnin päällikkö Petri Lankinen.

Myös Lankinen vahvistaa, että Teslan haluttavuus on laskenut: osittain mainesyistä, osin muiden sähköautomallien runsaamman tarjonnan takia.
–Tilannehan on se, että markkinoille on tullut paljon eurooppalaisia ja erittäinkin kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Selvää on kuitenkin, että Teslan maine on aika lailla ryvettynyt ja nousu kuopasta on kysymysmerkki. Tesla rikkoo ennätyksiä niin myyntilukujen kuin osakkeidenkin laskussa, Lankinen veistelee.

Tarjonnan monipuolisuudesta tänä päivänä kertoo paljon se, että hintaluokassa 30 000–35 000 euroa Nettiauto.comissa oli myynnissä 1292 käytettyä sähköautoa toukokuun puolivälissä: kirjo ulottuu 40 000 kilometriä ajetusta Hyundai Kona Electricistä useampaan yli 200 000 kilometriä ajettuun Tesla Model S:ään.

Teslan ylellisemmän Model S-mallinkin saa nykyään käytettynä 31 000 eurolla, jos uskaltaa ottaa riskin ja ostaa autonsa 199 000 kilometriä ajettuna. Akkutakuuta on aikoinaan myönnetty 8 vuotta tai 240 000 kilometriä, riippuen siitä, kumpi umpeutuu ensin.  Kuvan Model S on vuosimallia 2017. Liikennevaloissa jalkoihin tällä Teslalla ei jää, sillä 525 hevosvoiman tehot kiidättävät auton nollasta sataseen 3,8 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Vääntöäkin on muhkeat 660 Nm. 100 kWh:n akkukapasiteetin auton toimintamatkaksi myyjä ilmoittaa 500 km. Kuvan Teslaa myy Cartimo Oy Tampereella.

 

 

Jaguar I-Pace 31 290 € HSE on täynnä hienouksia: ilma-alustaa, panoraamakattoa ja Performance-penkkejä myöten. Kuvan sähkö-Jaguarilla vuosimallia 2019 on ajettu vasta 45 000 kilometriä. 400-hevosvoimaisen ja nelivetoisen sähkö-crossoverin akkukapasiteetti on 90 kilowattituntia, jonka turvin toimintamatkaksi on ilmoitettu 480 km. Vääntöä on huikeat 696 Newtonia. Takuu on sähköautolle tyypillisesti rajattu 8 vuoteen tai 160 000 kilometriin, ensiksi täyttyvän lukeman mukaisesti. Tämä sähkö-Jagge on myynnissä Vantaan Vaihtoplussassa hintapyynnöllä 31 290 €.

 

Polestar on yksi sähköautojen suomalaisista kansansuosikeista, ja tämä epäilemättä johtuu sukulaissuhteesta Volvon kanssa.  Kuvan Polestar 2 vuosimallia 2022 on vasta 22 000 kilometriä ajettu, joten 8 vuoden tai 160 000 kilometrin akkutakuuta on vielä reippaasti jäljellä, täyttyipä kumpi lukema tahansa ensin. Akkukapasiteetti on 64 kWh ja sähköiseksi kantamaksi ilmoitetaan 474 kilometriä. 232 hv:n tehot ja 330 Nm:n vääntö riittänevät arjen tarpeisiin, vaikka eivät päätä huimaakaan. Kuvan Polestar 2 on myynnissä J. Rinta-Joupilla Seinäjoella ja hintapyyntö on 30 300 €.

 

Vähän ajettu sähkö-Audi quattro kuulostaa tavallisen peruspalkansaajan korvissa autolta, josta saa käytettynäkin maksaa vähintään 50 000 €. Kuvan Audi e-tron 50 quattro lähtee kuitenkin Tuusulan MPS Motorsin myyntirivistä 30 790 eu4olla, vaikka auto on vain 58 000 km ajettu ja vuosimallia 2021. Akkukapasiteetti on 71 kWh ja tehot 313 hv. Selittyisikö 540 Newtonia vääntävän sähkö-Audin edulliselta vaikuttava hinta lyhyellä, vain 299 km:n sähköisellä kantamalla?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vain 22 000 kilometriä ajettu takavetoinen Hyundai Ioniq 6 vuosimallia 2023 oli myynnissä Auto 365:ssä Tampereella, hintalapuksi oli laitettu 31 490 €. Ison auton akkukapasiteetti on 53 kWh. Yleistakuuta on luvattu 5 vuotta ja akkutakuuta 8 vuotta tai 160 000 km. 151-hevosvoimaisen ja 350 Newtonia vääntävän takavetoisen auton sähköiseksi kantamaksi on ilmoitettu 429 km.

Kuvan Volvo XC40 P6 Recharge Plus vuosimallia 2022 oli kaupan 30 050 eurolla Lahden Bilar99:ssä. Kuvan Polestarin mittarilukema on vasta 47 000 km ja 231-hevosvoimaisen sähköauton akkukapasiteetti on 69 kWh. Vääntöä on 330 Newtonin verran ja sähköiseksi kantamaksi on ilmoitettu 422 km.

 

 

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *