Kaasujalka

Hiekkatie on haaste nykyaikaisille auton renkaille

Julkaissut:

|

18.8.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hiekkatie on haaste nykyaikaisille auton renkaille

 

Rengasmesta on vakiinnuttanut asemansa eteläpohjanmaalaisten rengasliikkeenä. – Asiakkaat ovat niin tuttuja, että varsinkin talvisin näkee jo renkaanjäljistä pihalla, kuka meillä on käynyt asioimassa,  toisen polven rengasyrittäjä Arto Haavisto nauraa.

Kurikassa päätoimipistettään pitävä Rengasmesta on myynyt eteläpohjanmaalaisille renkaita jo lähes 50 vuotta. Lakeuksilla rengaskauppa onnistuu vain sellaiselta, joka tuntee paikalliset tieolosuhteet.

 

Kurikan lisäksi Rengasmestalla on toimipisteet Tervajoella ja Ähtärissä. Toimitusjohtaja Arto Haavisto on toisen polven rengasyrittäjä.

Kun rengasliikkeellä on takanaan jo vuosikymmenten historia, sillä on paljon myös kymmeniä vuosia kestäneitä asiakkuuksia.
–Rengaskauppiaan ammatti on vähän samanlainen kuin parturinkin ammatti. Tämä on luottamusbisnestä, jossa kauppiaan on onnistuttava joka kerta. Kun renkaat rikki tai sileiksi ajanut asiakas palaa kerta toisensa jälkeen samaan rengasliikkeeseen, hänen palvelemisessaan pitää onnistua joka kerta. Asiakkaat ovat niin tuttuja, että varsinkin talvisin näkee jo renkaanjäljistä pihalla, kuka meillä on käynyt asioimassa, Haavisto nauraa.

Rengasmesta palvelee Kurikassa ja Tervajoella ainoastaan rengasasioissa, Ähtärissä sillä on myös pienimuotoista huoltotoimintaa.
–Näen keskittymisen vain rengasasioihin selkeänä vahvuutena. Meillä myydään renkaita moottoroidusta potkulaudasta maatalouskoneisiin ja pyörökuormaajiin. Jos samalla pitäisi vielä tarjota autonhuoltoa, keskittyminen rengasasioihin herpaantuisi, Haavisto sanoo.

Asiakkaat pitkin maakuntaa

Rengasmestan asiakkaat tulevat pelkkää 20 000 asukkaan Kurikkaa laajemmalta alueelta Etelä-Pohjanmaata.
–Kun isä ja velipoika rakensivat vuonna 1989 meille ihan liian ison hallin tähän Kurikan kaupunkiin, meidän on pitänyt hakea bisnestä muualtakin maakunnasta: pelkkä Kurikka ei ole ikinä riittänyt meille markkina-alueena. Ähtärin toimipisteemme on metsäkonerenkaitten osalta tosi kova liike ihan valtakunnallisestikin, kun Keski-Suomessa se metsäosaaminen on niin vahvassa roolissa, Haavisto juttelee.

Vastaavasti taas Kurikka ja Tervajoki ovat vahvoja maatalousalueita: tunnetaanhan Etelä-Pohjanmaa Suomen vilja-aittana.
–Työntekijöitämme olemme kouluttaneet kisälli-oppipoika -periaatteella. Meillä on sellaista osaamista, mikä muualta Suomesta on oikeastaan loppu. Meille tulee metsäkoneidenrenkaita korjattavaksi 500 kilometrin säteeltä. Pelkkään henkilöautojen rengasbisnekseen on helppo päästä: senkin ostaa rengaskoneen ja tasapainotuskoneen sekä jonkinmoisen kompressorin. Sen sijaan metsäkonerenkaan korjaaminen vaatii todella paljon tietämystä niistä renkaita: se on salatiedettä, joka karttuu vain vuosien kokemuksen myötä, Haavisto sanoo.

Vakituisia työntekijöitä Rengasmestan palveluksessa onkin peräti 19.
–Meillä on töissä 45-vuotiaita miehiä, jotka ovat olleet palveluksessamme ammattikoulun työharjoittelusta saakka. Vuosi sitten meiltä jäi eläkkeelle ammattilainen, joka teki koko työuransa Rengasmestassa, Haavisto kertoo.

Rengasmestassakin isoin asiakasmassa tulee kuitenkin henkilöautopuolelta, heitä asiakkaista on noin 70 %.
–Kuulumme Point S – ketjuun, joka on villien ja vapaiden rengaskauppiaiden ostoyhteenliittymä ja maailmanlaajuisesti toimiva Euroopan suurin rengasketju. Kun pääsemme ostamaan porukalla hyvillä ostoehdoille, pystymme myymään renkaat asiakkaille kilpailukykyisillä hinnoilla, Haavisto sanoo.

Hiekkatie haaste renkaille

Autojen sähköistyminen alkaa olla haaste Rengasmestallekin, vaikka Etelä-Pohjanmaalla vielä ajetaankin pitkään polttomoottoriautoilla.
–Koko ajan mennään suurempiin vanteisiin ja renkaisiin, jotka eivät kuitenkaan Suomen tiestöön niin kauhean hyvin sovi.  Renkaiden kehittämisessä on keskitytty vain pieneen vierintävastukseen, mutta silloin renkaat eivät tahdo enää kestää huonoja teitä, Haavisto sanoo.

Etelä-Pohjanmaalla autoilla ajetaan paljon hiekkateillä.
–Tämä taas tekee sen, että nykypäivän pienen vierintävastuksen renkaista kivenpistot menevät helposti renkaan rungosta läpi. Pienen vierintävastuksen kevyt rengas rullaa kevyesti hyvillä teillä, mutta se sopii aika huonosti irtonaisten kivien hiekkateille. Me olemme kuitenkin myyneet jo 10 vuoden ajan japanilaista Yokohama-rengasta, joka on todettu todella kestäväksi renkaaksi hiekkateiden kivenpistoja vastaan, Haavisto sanoo,

Ennen kevätsesongin alkua Rengasmesta avaa oman verkkokaupan.
–Koska vietämme syksyllä 50-vuotisjuhlia, kannattaa seurata sosiaalista mediaa. Joka viikko yritämme keksiä jotain tarjoustuotteita kilpailukykyiseen hintaan. Renkaissa ei kannata säästää, kun meiltä ne voi hankkia myös rahoituksella. Autolla ajaessa ihmisen henki on kuitenkin renkaasta tiehen osuvan kämmenen kokoisen ja muutaman neliösentin varassa, Haavisto painottaa.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Proautolasi -ketju laajensi toimintaansa Helsinkiin
Jarruremontti alkuperäisosilla vai tarvikeosilla? Hintahaitari 1300 – 2500 euroa!
Autonavaimet.fi tekee uudet autonavaimet tunnissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *