Toyota Auris Touring Sportsin ennakkomyynti alkaa
Toyotan C-segmentin eli keskikokoisen perheautoluokan tarjonta täydentyy ensi kesänä Auris Touring Sportsilla.
Tämän ns. farmarimallin maailman ensi-ilta on Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa. Siellä autosta paljastetaan kaikki yksityiskohdat, mittasuhteet ja suorituskyky. Uutuuden hinnat alkavat Suomessa 22 488 eurosta.
Kun Corolla-mallisto jakaantui vuonna 2007 malliuudistuksessa viistoperäiseksi Aurisiksi ja porrasperäiseksi Corollaksi, Toyotan tämän kokoluokan farmarimallin tarjonta loppui. Jo vuodenvaihteessa myyntiin tullut hatchback-versio on saanut mainion vastaanoton automarkkinoilla. Sen sisarmallissa yhdistyvät monipuolisesti muunneltavat sisätilat, suurikokoinen tavaratila, dynaaminen ulkomuotoilu ja segmentissään ainutlaatuinen hybriditeknologia. Auris Touring Sportsin odotetaan nousevan uudeksi myyntisuosikiksi keskikokoisten farmariautojen segmentissä.
Vetävää kuljetuskapasiteettia
Auris Touring Sportisin akseliväli on sama kuin hatchback mallissa, 2 600 mm. Sen kokonaispituus on kuitenkin 285 mm suurempi, joten mittaero näkyy selvästi tavarankuljetuskapasiteetissa. Monipuolista käytettävyyttä lisää vetokoukun asennusmahdollisuus; aiemmin Toyota Motor Corporationin valmistamissa täyshybrideissä tämä oli mahdollista vain Lexus RX 450h:ssa.
Tavaratilan leveys on 1 452 mm ja korkeus 890 mm. Takaistuimien ollessa normaaliasennossa tilan pituus on 1 115 mm ja vetoisuus on tällöin 530 litraa. Jos 60:40 suhteessa kääntyvät takaselkänojat ovat ala-asennossa, tilavuus kasvaa 1 680 litraan. Yhtenäisen lattiatilan pituus on enimmillään 1 880 mm. Hybridiakun älykkään sijoituksen vuoksi sisätilat ovat moottorivaihtoehdosta riippumatta aina yhtä suuret. Sisätilojen muunneltavuutta helpottaa Easy Flat -toiminto, jonka avulla takaistuimet taittuvat alas yhdellä käden liikkeellä. Tavaratilan suojaverho on siirrettävissä sekä eteen- että ylöspäin. Käytettävyyttä helpottavat myös tavaraverkko, säädettävä tavaratilan suojapohja ja ostoskassikoukut. Lisäksi matkustajien käytössä on paljon hyödyllisiä säilytyslokeroita ja pullotelineitä.
Hybridin päästöt vain 86 g/km
Toyotan pitkään jatkunut täyshybridien kehitystyö näkyy myös Auris Touring Sportsin suorituskyky- ja päästölukemissa. Kokonaisteholtaan 100 kW:n (136 hv) uutuuden yhdistetyn ajon hiilidioksidipäästöt ovat vain 86 g/km. Typen oksidi- ja hiukkaspäästöt ovat merkittävästi dieselmalleja matalammat. Portaattoman automaattivaihteiston myötä malli kiihtyy vaivattomasti 0–100 km/h nopeuteen 10,9 sekunnissa. Huippunopeus on 180 km/h. Tarjolla on siis luokkansa paras yhdistelmä taloudellisuutta, mukavuutta ja suorituskykyä. Moottorivaihtoehtoina on myös perinteisemmät bensiini- ja dieselversiot. 1,33 Dual VVT-i tuottaa 73 kW (99 hv) tehoa, ja sen yhdistetyn ajon CO2-päästöt ovat 127 g/km. Bensiininkulutuksena tämä tarkoittaa lukemaa 5,5 l/100 km. Vastaavat lukemat 1,6 Valvematicille ovat 97 kW (132 hv), 140 g/km ja 6,1 l/100 km. Sen yhteyteen on saatavilla portaaton Multidrive S -vaihteisto.
Dieselvaihtoehtoja on kaksi. 1,4 D-4D:n huipputeho on 66 kW (90 hv). Huippuvääntö, 205 Nm on käytettävissä kierrosalueella 1 800–2 800 1/min. Suuremman 2,0 D-4D:n yhdistetyn ajon CO2-lukema on 115 g/km ja kulutus 4,4 l/100 km. Tehoa se tuottaa 91 kW (124 hv).
Ennakkomyynti alkaa
Toyota Auris Touring Sportsin hinnat julkaistiin Suomessa 15.2.2013. Varustetasot noudattavat muista viimeaikaisista Toyota-uutuuksista tuttuja nimiä: Life, Active, Comfort, Style ja Premium. Varustetasojen sisällöt puolestaan noudattavat Auris Hatcback -mallin varustelua. Edullisin Life-varustetason 1,33 litran Auris Touring Sports on hinnaltaan 22 488,30 euroa. Edullisin Active-tason hybridiversio maksaa 29 525,47 euroa. Uutuusmalli on ensimmäistä kertaa esillä yleisölle Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa. Ennakkomyynti on käynnistynyt Suomessa. Ensimmäiset koeajoautot saadaan Suomeen heinäkuussa.
Vastaa