Kaasujalka

Uusi Mercedes-Benz CLA on nyt täyssähköinen

Julkaissut:

|

13.3.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Mercedes-Benz CLA on nyt täyssähköinen

Mercedes-Benz CLA on täysin uusi auto, edeltäjästä tuttua on vain nimi ja nyt auto on täysin sähköinen. Uutuus perustuu uuteen modulaariseen MMA-perusrakenteeseen, joka tarjoaa enemmän tilaa, enemmän mukavuutta ja enemmän älykkyyttä kuin edelliset perusrakenteet.

 

Uusi CLA on edeltäjäänsä kookkaampi. Kokonaispituus on kasvanut 35 mm, leveys 29 mm, akseliväli 61 mm ja korkeus 29 mm. Pidentyneen akselivälin ansiosta jalkatila ja pääntila ovat kasvaneet. Tavaratila on myös kasvanut ja ensimmäistä kertaa Mercedes-Benz-sähköautomalliston autossa on myös etutavaratila eli ns. frunk.  Frunk palaa Mercedes-Benz -mallistoon 90 vuoden jälkeen, sillä vuosina 1934 – 1936 tuotannossa olleessa takamoottorisessa Mercedes-Benz 130-mallissa (W23) oli myös etutavaratila. 

CLA:n alhaisen kulutuksen ja ennätyksellisen pitkän toimintamatkan mahdollistavat useat innovatiiviset ratkaisut. Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benz-sähköautossa käytössä oleva 800 voltin korkeajännitejärjestelmä ja kaksinopeuksinen vaihteisto yhdessä. MB.OS-käyttöjärjestelmän optimoima energian talteenotto, innovatiivinen lämpöpumppuun perustuva lämmitysjärjestelmä sekä energiatehokkaat sähkömoottorit takaavat yhdessä matalan ilmanvastuksen kanssa (Cd 0,21) huippuluokan suorituskyvyn ja taloudellisuuden. Kaksimoottorisessa nelivetomallissa taloudellisuutta lisää edelleen kehitetty etuvedon mekaaninen irtikytkentä, kun etuvetoa ei tarvita.

Akustot ovat käytettävän energian kooltaan 85 kW ja 58 kW, joista pienempi tulee saataville myöhemmin.

Pitkä toimintamatka ja nopea lataus jouduttavat matkaa

Ensimmäisen kerran Mercedeksessä 800 voltin korkeajännitejärjestelmä tarjoaa parhaimmillaan 320 kW:n latausteho yhdistettynä 792 kilometrin WLTP-toimintamatkaan ovat luokassaan esimerkillisiä arvoja. Latausteho on korkea myös talviolosuhteissa huolellisesti suunnitellun akuston esivalmistelun ansiosta.

Sähköinen CLA on ensimmäinen Mercedes-Benz, jossa on ilmasta-ilmaan lämpöpumppu. Se ei enää kierrätä lämpöä vesipiirin kautta, vaan hyödyntää monilähdemallina samanaikaisesti kolmea energialähdettä: sähköisen voimansiirron ja akun hukkalämpöä sekä ympäröivää ilmaa. Hyödyntämällä tätä “ilmaista” lämpöä ilmasta-ilmaan lämpöpumppu parantaa CLA:n energiatehokkuutta merkittävästi. Se kuluttaa vain noin kolmanneksen siitä sähköenergiasta, jonka vastaavan tehon tuottava lisälämmitin tarvitsisi.

Valinnaisilla MULTIBEAM LED -ajovaloilla päiväajovalot muodostavat Mercedes-Benzin tähtikuvion, jota yhdistää valonauha ajovalojen välillä. Myös takavalot ovat tähtimuotoiset ja yhdistyvät valaistulla design-elementillä. Tämä ainutlaatuinen yhdistelmä antaa CLA:lle vahvan ja tunnistettavan visuaalisen ilmeen. Yhdessä valinnaisten MULTIBEAM LED -ajovalojen kanssa se muodostaa Mercedes-Benzin uuden valosignatuurin, joka tekee ajoneuvosta välittömästi tunnistettavan kaikkina vuorokaudenaikoina – ikonisen luksuksen selkeä tunnusmerkki.

Kaikissa varustetasoissa kaikki maskin 142 tähteä ovat valaistut.

Kokonaisuuden keskipisteenä on valinnainen,  MBUX Superscreen -näyttö, joka ulottuu koko matkustamon leveydelle. Suuren lasipinnan takana sijaitsevat 26 cm (10,25 tuuman) kuljettajan näyttö sekä 35,6 cm (14 tuuman) kosketusnäytöllä varustettu keskinäyttö ja 35,6 cm (14 tuuman) matkustajan näyttö.

Neljännen sukupolven MBUX

Jopa kolme näyttöä hyödyntävät Unityn Game Engine -grafiikkaa reaaliaikaisen visuaalisen kokemuksen tarjoamiseksi.

CLA on varustettu huipputehokkaalla vesijäähdytetyllä keskustietokoneella, joka on yhdistetty Mercedes-Benz Intelligent Cloud -pilvipalveluun. Tämä mahdollistaa jatkuvat OTA (over-the-air) -päivitykset, mukaan lukien ensimmäistä kertaa myös ajoavustinjärjestelmät. Näin CLA pysyy ajan tasalla ja houkuttelevana vuosien ajan – aivan kuten älypuhelin, joka saa säännöllisesti uusia sovelluksia ja laajennettuja toimintoja.

MB.OS tuo myös tehokkaamman ohjelmistosuorituskyvyn. OTA-päivitysten energiankulutus on huomattavasti pienempi kuin aiemmassa järjestelmässä, ja Mercedes-Benz asettaa uusia energiatehokkuusstandardeja kehittyneiden teknologioiden, virransäästötilojen ja älykkään toimintojen hallinnan avulla. Tämä tarkoittaa pidempää toimintamatkaa.

Turvallisuus edellä tien päälle

Täysin uusi CLA on suunniteltu alusta alkaen uusimpien turvallisuusnäkökohtien mukaisesti.

Uudet vakiovarusteisiin kuuluvat ajoavustinjärjestelmät voivat ehkäistä monia onnettomuuksia. Mikäli onnettomuus kuitenkin tapahtuu, auton törmäysvyöhykkeet, vahva matkustamo sekä turvajärjestelmät on suunniteltu minimoimaan vakavien vammojen riski.

Mercedes-Benz CLA tuo tähän kokoluokkaan ensimmäistä kertaa S-sarjassa käytössä olevan vakiovarusteisen keskiturvatyynyn. Se laukeaa kuljettajan ja etumatkustajan väliin voimakkaassa sivutörmäyksessä, riippuen onnettomuuden voimakkuudesta ja matkustajien määrästä. Keskiturvatyyny on integroitu kuljettajan istuimen selkänojaan.

CLA:n vakiovarusteisiin kuuluu mukavuusalusta. Etujousitus on uudelleen kehitetty versio McPherson- rakenteesta. Taka-akselistona toimii uudelleen kehitetty monivarsituenta. Tämä laadukas jousitusratkaisu tunnetaan Mercedes-Benzin ylemmän luokan malleista, ja nyt se on tuotu myös tähän segmenttiin.

CLA on edelläkävijä Mercedes-Benzin uusissa innovatiivisissa perusrakenteissa. Uuden täysin sähköisen CLA:n hiilijalanjälki on 40 prosenttia pienempi koko arvoketjussa verrattuna sen ei-sähköistettyyn edeltäjäänsä. Toimenpiteillä, jotka liittyvät toimitusketjun ja akkulatauksen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, säästöt voivat nousta jopa kahteen kolmasosaan.

Noin 40 prosenttia käytetystä alumiinista tuotetaan elektrolyysilaitoksissa, joita pyöritetään uusiutuvalla energialla, mikä säästää yhteensä noin 400 kg CO₂:tä per ajoneuvo täysin sähköisessä CLA:ssa. Erilaiset hiilidioksidipäästöjä vähentävät toimenpiteet korkeajännitesoluissa pienentävät myös uuden akkusukupolven hiilijalanjälkeä noin 30 prosenttia per solu verrattuna edelliseen akkuun. Solujen tuotanto on hiilidioksidivapaata, ja uusiutuvia energialähteitä käytetään myös katodimateriaalien, anodimateriaalien ja solukoteloiden valmistuksessa.

Sisätilojen materiaalien lisäksi uuden CLA:n termoplastiset materiaalit sisältävät myös korkean osan kierrätysmateriaaleja. Tämä kokonaismäärä on neljä kertaa suurempi koko autossa verrattuna edeltäjään. Termoplastisista materiaaleista 50 prosenttia on peräisin kuluttajalta kierrätettävästä materiaalista. Esimerkiksi tunkin kiinnityspisteet on valmistettu täysin kierrätetyistä auton puskurimateriaaleista. Etutilan tavaratila (frunk) sisältää noin 70 prosenttia kierrätettyä materiaalia.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Fiat Grande Panda hinta alkaen 26 000 euroa
Nissan Ariya Nismo hinta alkaen 58 960 euroa
Uusi Hyundai Kona Electric haastaa kilpailijat

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *