Kaasujalka

Mercedes-Benz esittelee Detroitissa CLA:n

Julkaissut:

|

14.1.2013

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benz esittelee Detroitissa CLA:n

CLA-coupé on maailman aerodynaamisin henkilöautomalli

Mercedes-Benz avaa kokonaan uuden autoluokan Detroitin autonäyttelyn yhteydessä esiteltävällä CLA-mallilla.

Linjakas ja matala neliovinen coupé seuraa esikuvan aseman saaneen Mercedes-Benz CLS:n jalanjäljillä ja puhuttelee erityisesti nuorekkaita, avantgarde-henkisiä autonostajia. CLA:n esikuvana on Concept Style Coupé –konseptiautomalli, sillä CLA on toteutettu lähes yksi yhteen sitä edeltäneen konseptin pohjalta.

MM-tason ilmanvastus ja entistä tehokkaampi törmäysvaroitin

Mercedes-Benz CLA:n ilmanvastuskerrointa kuvaava Cd-arvio on ennätyksellisen alhainen, vain 0.23. CLA 180 BlueEfficiency-Edition -mallissa päästään vieläkin alemmas eli tasolle 0.22. Ilmanvastusta pienentävät keulan, tuulilasin, A-pilarien ja sivupeilien muotoilu sekä pyöräkoteloiden ilmanohjaimet. Auton alla ilman kulkua ohjaillaan paneloinnilla ja takaosan ilmanohjaimella.

Mercedes-Benzin kehittämää peräänajokolareita estävää Collision Prevent Assist –törmäysvaroitinta on kehitetty CLA:ssa entistä tehokkaammaksi. Järjestelmä aktivoituu toimimaan nyt jo 7 km/h tuntinopeudesta alkaen. Aikaisemmin raja oli 30 km/h. CPA varoittaa kuljettajaa edessä olevasta esteestä ääni- ja valomerkeillä ja varmistaa yhdessä Brake Assist –jarruavustimen kanssa mahdollisimman nopean ja tehokkaan jarrutuksen ennen törmäystä. CPA-järjestelmä toimii jopa 200 km/h nopeuksiin saakka.

CLA:n mitat ovat (pit/lev/kork) 4630/1777/1437 milliä. Kuperien ja koverien pintojen vaihtelu, timanttihohtoinen etusäleikkö, kyljen kolme erottuvaa linjaa sekä näyttävät etuvalot led-huomiovaloineen takaavat mallille omintakeisen sekä voimaa ja dynamiikkaa uhkuvan ulkonäön. CLA:lle tyypillisiä muotoiluaiheita ovat myös kehyksettömät sivuikkunat, nuolimaiset takavalot ja edessä huomiovalojen liekkimäinen muoto. Valinnaisvarusteena tarjolla on avara panoraama-lasikatto.

Sisätiloissa korostuvat materiaalien korkea laatutaso ja muotoilun urheilullisuus. Koriste-elementtien metallinhohtoinen pinta henkii ”coolia” tunnelmaa. Kojelaudan ominaispiirteitä ovat ilmastoinnin viisi pyöreää puhallinaukkoa sekä keskeltä löytyvä pianolakattu, hopeakehyksinen monitoiminäyttö. Takaistuin on 2+1-paikkainen, ja istuimiin saa varustetasosta riippuen myös värillisen koristetikkauksen. Erilaisia varustetasoja ja -paketteja on kaikkiaan viisi.

CLA:han keväällä lisävarusteena saatavaksi tulevan Drive Kit Plussan myötä kuljettaja ja matkustajat ovat jatkuvasti ”online-tilassa”. iPhone-puhelin voidaan liittää saumattomasti auton käyttöjärjestelmään. Uusina ominaisuuksina ovat tarjolla Siri-puheohjaus sekä reaaliaikainen Glympse-paikannus- ja paikanjakopalvelu. Facebook, Twitter, internet-radio sekä Garminin liikennetiedote- ja navigaatiopalvelut ovat niin ikään käytettävissä. Comand Online –käyttöjärjestelmän uusiin ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa valokuvantarkat karttapohjat sekä reaaliaikaiset Live Traffic -liikennetiedotteet.

Tarjolla myös 4Matic-neliveto

Mercedes-Benz CLA:n valinnaisvarusteisiin kuuluu uusimman sukupolven 4Matic-neliveto täysin muuttuvalla voimanjaolla. Uuden 4Matic-järjestelmän komponentteihin kuuluu 7G-DCT-kaksoiskytkivaihteistoon integroitu voiman ulosotto taka-akselille sekä takavetopyörästöön integroitu ja sähköhydraulisesti ohjattu monilevykytkin. Rakenteen ansiosta saavutetaan täysin muuttuva voimanjako etu- ja taka-akselin välillä. Järjestelmä on myös entistä kevyempi.

CLA:n etuakselilla on McPherson-tuenta ja taka-akselilla monitukivarsituenta (neljä tukivartta/pyörä). Niiden ansiosta pitkittäis- ja poikittaissuuntainen dynamiikka ovat lähes riippumattomia toisistaan. CLA:lle ominaista on myös taka-akseliston kannattimen joustava kiinnitys, joka lisää ajomukavuutta. Alustan tukivarret on valmistettu alumiinista. Autoon on saatavana joko mukavuus- tai urheilupainotteinen vaimennus. Jälkimmäisessä alustaa on madallettu edessä 20 mm ja takana 15 milliä. Kaikissa CLA-versioissa on Direct Steer –ohjaus.

Tehokkuutta ja taloudellisuutta Euro 6 –tasolla

Kaikki uuden CLA:n bensiinimoottorit täyttävät Euro 6 –päästönormin, joka astuu voimaan vuonna 2014. Moottorien iskutilavuus on 1.6 ja 2 litraa. Vaihtoehdot ovat CLA 180 ja CLA 180 BlueEfficiency Edition (90 kW/122 hv), CLA 200 (115 kW/156 hv) sekä CLA 250 (155 kW/211 hv). Kulutuslukemat vaihtelevat 5–6,2 litran välillä ja CO2-päästöt 118–144 grammaan.

Dieselmallit ovat CLA 200 CDI (100 kW/136 hv), joka liittyy mallistoon vuoden 3. neljänneksen aikana, sekä 2,2-litrainen CLA 220 CDI (125 kW/170 hv). Jälkimmäisen mallin keskikulutus on ainoastaan 4,2 litraa/100 km ja CO2-päästöt 109 g/km.

Kaikissa CLA:n moottoreissa on vakiona Eco start/stop –toiminto. Vaihteistot ovat 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto sekä CLA 250:ssä ja CLA 220 CDI:ssä automaattinen 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto.

Mercedes-Benz CLA esitellään ensi kertaa Detroitin autonäyttelyn aattona järjestettävässä lehdistötilaisuudessa 13.1. Mallin virallinen maailmanensi-ilta on Mercedes-Benz Fashion Week –muotitapahtuman yhteydessä Berliinissä 15.–18.1.2013. CLA:n ennakkotilauksia aletaan ottaa vastaan välittömästi, ja ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille huhtikuussa.

Mercedes-Benz CLA Coupe´n hinnat julkistetaan tänään 14.1.2013, Euroopan markkinoille auto tulee myöhemmin keväällä.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *