Kaasujalka

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?

Julkaissut:

|

28.11.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?

Huippuvarusteltu Audi A6 Sedan Business 2,0 TFSI 185 kW Quattro S tronic on edelleen yksi kolmesta suosikista isojen bensa-autojen sarjassa. Kuvan Audia eivät vielä kilometritkään paina, vaikka vuosimalli on 2015: mittarilukema on vasta 123 000 km. Tämä hopeanharmaa porrasperäinen bensa-Audi oli myynnissä Rinta-Joupin Autoliikkeessä Järvenpää hintapyynnöllä 26 680 €.

Isojen bensasedan uhkaa auttamattomasti olla vaihtoautomarkkinan hylkiö, jos hintapyyntö nousee yli 25 000 euron. Niinpä vähän ajava ja leppoisaa kyytiä ajava voi tehdä sellaisesta nyt edulliset kaupat.

 

Isojen ja hinnakkaampien bensasedanien ostajakunta käy yhä pienemmäksi, myöntää J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision toimipisteen paikallisjohtaja Marko Hiltunen
–Ehkä ihmiset on totutettu siihen, että autossa pitää olla tilaa ja muunneltavuutta. Viistoperäinen, farmari tai crossover on käytännöllisempi. Sedanin lastausluukku on niin pieni, että se varmasti monia ahdistaa, Hiltunen sanoo.

Isolla bensasedanilla on kuitenkin oma vannoutunut ostajakuntansa.
–Moni tällaisen korimalliltaan porrasperäisen auton ostaja haluaa autoonsa myös perinteisen moottorin, joka ei tarvitse latausta. Hän saattaa karsastaa hybridinkin sähköjärjestelmää. Ei näitä enää juurikaan osteta sellaiseen perhekäyttöön, jossa autolla ajettaisiin vaikkapa lasten harrastuksiin monta kertaa viikossa. Porrasperäisen ja hinnakkaamman ison bensa-auton ostaja onkin yleensä hieman iäkkäämpi. Suhteessa uusihankintahintaan tällaisen auton voi tänä päivänä löytää aika kivalla hinnalla, Hiltunen sanoo.

Tutut 3 suosikkia

Suosikkeja tässä sarjassa ovat Audi A6, BMW:n 5-sarja ja Mercedes-Benzin E-sarja.
–Nämä kolme ovat sellaisia autoja, jotka ovat aina liikkuneet myös porrasperäisinä, Hiltunen sanoo.

Eipä näiden lisäksi yli 25 000 euron vaihtoautomarkkinassa kovin paljon muuta tarjontaa edes ole. Toki samaan sarjaan menee myös näyttävä Volvo S90 ja sporttinen Alfa Romeo Giulia. Myös Skoda Superbia mainostetaan ulkonäkönsä puolesta usein porrasperänä, vaikka katosta takapuskuriin aukeava takaluukku ja kaadettavat takapenkit tekevätkin siitä oikeasti liftbackin. Alfa Romeolla Giulia on ihan oma lukunsa, jolla on ihan oma ja marginaalinen ostajakuntansa.
–Skoda Superbkin halutaan voittopuolisesti farmarina perheautoksi, Hiltunen sanoo.

Teksti Timo Kiiski

Tämä 2-litraisella bensamoottorilla varustettu porrasperäinen BMW 520 mennee ennen pitkää kaupaksi, kun vuosimalli on 2021 ja mittarilukema vasta 50 000 €. Bensamoottorin tukena on myös kevythybridijärjestelmä, jonka taloudellisuusapu jää kuitenkin raskaassa ajossa pieneksi. Hintapyyntökin on houkutteleva, uuden alemman keskiluokan perheauton tasoa_ 29 990 €. Tätä Bemaria myy Autokeskus Turussa.

 

Mercedes-Benz E sedan automaattivaihteilla on Mersun kasvavasta sähköautomallistosta huolimatta varttuneempien herrasmiesten suosikki, vaikka konepellin alla hyrräisi 2-litrainen bensamoottori. Kuvan takavetoinen Mercedes-Benz 250 BE A Avantgarde vuosimallia 2017 oli 163 000 km ajettu. Tätä Mersua myi SAKA Finland Lahdessa hintapyynnöllä 29 890 €.

 

Porrasperäisen ja näyttävän Volvo S90 T4 Business automaatin myyntiä 2-litraisella bensamoottorilla helpottavat pieni kilometrilukema ja uushankintahintaan nähden edullinen hinta. Pääkaupunkiseudulla Biliassa hintapyyntö upeasta ja vasta 58 500 kilometriä ajetusta vuosimallin 2019 autosta oli vain 30 900 €. Teknisesti tämän päivän uuden Volvo S90 Rechargen lähtöhinta on 70 083 €, mutta kun auton ulkonäkö ei amatöörin silmin katsottuna oli radikaalisti muuttunut, saa naapurin kateudesta vihreäksi puoleen hintaan.

 

Ulkoisesti kuvan Skoda Superb näyttää porrasperältä ja porrasperänä Pörhön Autoliike Kokkolassa sitä mainostaakin. Katosta puskuriin saakka aukeavan takaluukun ja kaadettavien takapenkkien ansiosta Superb on kuitenkin käytännössä viistoperäinen liftback. Kuvan bensamoottorinen Skoda Superb 1,5 TSI ACT DSG Autom. Ambition vuosimallia 2020 on vasta 28 000 km ajettu ja sitä liikuttaa 1.5-litrainen turboahdettu bensamoottori. Hintapyyntö tästä Superbista on 28 500 €.

 

Näyttävällä Volkswagen Arteonilla on hieman sama ongelma kuin Skoda Superbillakin. Volkswagen edustaa merkkinä kansanautoa, vaikka Arteon-malli on iso ja näyttävä sedan, joka täyttää premiumauton vaatimukset. Kuvan Volkswagen Arteon R-Line 2,0 TSI 206 kW (280 hv) 4MOTION DSG-automaatti 2-litraisella bensamoottorilla on vuosimallia 2018 ja mittarilukema oli 121 000 km. J. Rinta-Joupin Porin autoliike pyytää tästä Arteonista 30 700 €.

 

Alfa Romeo Giulia kyllä mielletään premium-autoksi, mutta massojen suosikiksi se on Suomessa liian eksoottinen ja ehkä myös liian sporttinen. Statusta Alfan ostaja saa mukana kuitenkin roppakaupalla, vähän kuin Jaguarissakin.  Kuvan 2,0 Alfa Romeo Giulia 200hp RWD 8AT Super Comfort 2-liraisella ja 200-hevosvoimaisella bensamoottorilla on vuosimallia 2020 ja mittarilukema on vasta 72 000 km. Kotkassa Hedin Automotiven hintapyyntö kuvan Alfa Romeo Giuliasta on 29 900 €.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot
Vaihtoautovertailussa 10–15 000 euron Golf -kokoluokan dieselit

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *