Uudistunut Audi A3 ladattava hybridi – Jopa 143 km sähköinen toimintasäde
Audi A3 Sportback TFSI e on läpikäynyt kattavan teknologiapäivityksen: akkukapasiteetti on suurempi, mahdollisuus DC-lataukseen pikalatausasemilla ja sähköinen toimintamatka jopa 143 kilometriä (WLTP).
Uusi turboahdettu bensiinimoottori ja suuremmalla tehotiheydellä varustettu sähkömoottori ovat voimansiirron ytimessä. Bensiinimoottori 1,5 TFSI evo2 korvaa aiemman 1,4 TFSI:n ja tarjoaa laajan valikoiman huipputeknisiä ominaisuuksia. Polttokammion jäähdytyksen optimoinnin lisäksi turboahtimen muuttuva turbiinigeometria ja Millerin syklin symbioosi sekä imuventtiilien aikainen sulkeminen takaavat korkeamman puristussuhteen. Suhde on nyt 11,5:1 verrattuna 10:1:een (1,4 TFSI). Tämän palamisprosessin ansiosta uusi yksikkö toimii erittäin tehokkaasti, mikä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Ruiskutus tapahtuu jopa 350 barin paineessa. Vertailun vuoksi 1,4 TFSI saavutti maksimipaineen 200 baaria. Plasmapäällysteiset sylinterivaipat vähentävät sisäistä kitkaa uudessa moottorissa. Männät, joissa on valetut jäähdytyskanavat, optimoivat palamisen.
Sähköstä huolehtii kestomagneettisynkronimoottori
Korkeajännitemoduulien akkukapasiteetti ja energiasisältö kaksinkertaistuivat
Korkeajänniteakun bruttokapasiteetti on nyt 25,7 kWh, joten se on lähes kaksinkertaistunut, kun taas mitat ovat lähes identtisiä edeltäjämallin kanssa. Netto on 19,7 kWh. Sen 96 prismaattista kennoa, jotka on jaettu neljään moduuliin, varastoivat lähes 50 prosenttia enemmän energiaa kuin ennen: optimoidun kennokemian ja paremman paketin ansiosta moduulien latausmäärä on nyt 73 aikaisemman 37 ampeeritunnin sijaan. Audin asiantuntijat ovat näin kasvattaneet sähköisen toimintamatkan jopa 143 kilometriin WLTP-syklissä. Erillinen jäähdytyspiiri varmistaa, että akun lämpötila pysyy optimaalisella alueella.
Enemmän tehoa urheilulliseen A3 Sportback 45 TFSI e -versioon
Audi tuo markkinoille A3 Sportback TFSI e:n kahdessa eri tehoversiossa: 40 TFSI e ja 45 TFSI e. Tehokkaammassa versiossa 1,5 TFSI evo2 tuottaa tehoa 130 kW (177 hv), mikä on 20 kW (27 hv) enemmän kuin ennen. Suurin vääntömomentti on 250 Nm, joka on käytettävissä välillä 1500-4000 kierrosta minuutissa. Yhdessä sähkömoottorin kanssa A3 Sportback 45 TFSI e tarjoaa yhteensä tehoa 200 kW (272 hv) ja vääntöä 400 Nm. Tämän ansiosta se saavuttaa erinomaisen suorituskyvyn: kiihtyvyys 0-100 km/h kestää 6,3 sekuntia ja huippunopeus on 237 km/h.
Pienemmässä versiossa polttomoottorin teho on 110 kW (150 hv) ja vääntömomentti on 250 Nm. Uusi 1,5 TFSI evo2 ja sähkömoottori tarjoavat tehoa 150 kW (204 hv). Kun ne toimivat yhdessä maksimiasteella, järjestelmän vääntömomentti on 350 Nm. A3 Sportback 40 TFSI e kiihtyy 0-100 km/h 7,4 sekunnissa ja edelleen huippunopeuteen 225 km/h. Molempien mallien pelkästään sähköllä ajettava huippunopeus on 140 km/h.
Kompaktin kokoluokan ladattavan hybridin ajonhallinta on suunniteltu korkeaan hyötysuhteeseen. Auto käynnistyy aina sähköllä, -28°C asti. Kuljettaja voi hallita sähkökäyttöä erillisellä EV-painikkeella tai valitsemalla sen MMI:stä, jolloin auto toimii kuten täyssähköauto. “Auto Hybrid” -tilassa, ensisijaisessa toimintatilassa, polttomoottori ja sähkömoottori jakavat työn älykkäästi – puhtaasti sähköllä ajetaan alhaisissa nopeuksissa, TFSI-moottorin ollessa etusijalla suuremmissa nopeuksissa, ja usein molemmat ovat käytössä yhdessä. Tilanteesta riippuen A3 Sportback TFSI e voi rullata, rekuperoida – sekä työntövoimassa että jarrutuksessa – tai tehostaa ajoa yhdessä sähkömoottorin ja TFSI:n kanssa. Lisäksi hybridihallintajärjestelmä pitää akun lataustason tasaisena säästääkseen riittävästi sähköä myöhempää käyttöä varten esimerkiksi vähäpäästöiselle alueelle.
Rekuperointi ohjauspyörän valitsimien kautta
Kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta, A3 Sportback TFSI e rullaa vapaasti moottorien ollessa sammutettuna tai sähkömoottori rekuperoi ylikäyntitilassa. Tämä riippuu ajotilanteesta. Jarrutettaessa sähkömoottori ottaa haltuunsa pelkästään hidastuvuuden noin 0,3 G:iin asti ja kattaa siten suurimman osan kaikista jokapäiväisen ajon jarrutusprosesseista. Hydrauliset pyörän jarrut aktivoituvat vasta, kun jarrupoljinta painetaan kovempaa. Siirtymä on lähes huomaamaton, ja rekuperointi pysyy aktiivisena. Jarrutettaessa sähkömoottori pystyy palauttamaan jopa 43 kW tehoa. Täyssähköisiin malleihin pohjautuen ohjauspyörän valitsimia käytetään nyt ensimmäistä kertaa ohjaamaan rekuperointiastetta EV-tilassa. Optimaalinen ajotaso on asetettu taustalle.
DC-pikalataustoiminto jopa 50 kW:lla
Audi tarjoaa ensimmäistä kertaa lataushybridimallin DC-latauksen pikalatausasemilla. Audi A3 Sportback TFSI e käyttää tasavirtaa jopa 50 kW teholla ja mahdollistaa siten mukavan matkustamisen puhtaasti sähköllä. Tämä tarkoittaa, että 10 prosentista voidaan ladata 80 prosenttiin alle puolessa tunnissa.
Lisäksi autoa on mahdollista ladata AC-latauspisteissä, joissa on kolmivaiheinen lataus 11 kW:iin asti. Latausprosessi kestää noin 2,5 tuntia. Tarvittava Mode 3 -kaapeli on vakiona. Audin oma latauspalvelu Audi Charging tarjoaa pääsyn noin 630 000 latauspisteeseen 29 Euroopan maassa. Yhdellä kortilla voi ladata kätevästi siellä ja useilla muilla palveluntarjoajilla.
Perinteiseen A3-moottoriin verrattuna akselikuormituksen jakautuminen ladattavassa hybridissä on hieman painavampi taka-akselilla: etuakselilla 55 prosenttia ja taka-akselilla 45 prosenttia. Tämä johtuu litiumioniakusta, joka sijaitsee auton lattian alla takapenkin alueella. Jousitus ja vaimentimet on siksi erityisesti viritetty. Hieman korotetun jousinopeuden ja hieman urheilullisemman vaimennuskäyttäytymisen yhdistelmä takaa korkean ajolaadun ja dynamiikan yhtäläisesti. Sähkömekaaninen ohjaus toimii herkästi ja antaa tukea ajonopeudesta riippuen. Se tarjoaa tarkan ohjaustuntuman suurilla nopeuksilla; autoa pysäköidessään A3 Sportback TFSI e tuntuu erittäin helpolta käsitellä. Lisävarusteena on saatavilla progressiivinen ohjaus, jonka välityssuhde vaihtelee ohjauskulmasta riippuen.
Ladattavat hybridimallit hyötyvät A3:ssa vuoden alussa esitellyistä innovaatioista: urheilullisemmasta tyylistä, uusista design-elementeistä ja digitaalisesta tarjonnasta. Entistäkin kattavampi vakiovarustelu lisää mukavuutta, ja lisävarusteena saatavat päiväajovalot valokuvioilla ja räätälöitävä eri toimintojen lisäysmahdollisuus takaavat korkean yksilöllisyyden.
Molempien ladattavien hybridimallien erikoisnäytöt antavat tietoa ajosta: Audi virtual cockpitin graafisesti uusittu tehomittari näyttää parhaillaan käytettävän tehon, ajotilan, akun lataustilan ja toimintamatkan. MMI-näyttö visualisoi myös energiavirrat.
Suomessa Audi A3 Sportback TFSI e -malliston myynti alkaa lokakuussa 2024
Audi A3 Sportback TFSI e -malliston myynti käynnistyy Suomessa erittäin kattavasti varustellulla A3 Sportback 40 TFSI e -mallilla, jonka hybridivoimalinja tuottaa tehoa 150 kW (204 hv). Kattavaan vakiovarustukseen kuuluu muun muassa LED-ajovalot ja takavalot dynaamisilla vilkuilla, adaptiivinen vakionopeudensäädin, peruutuskamera, Park Assist -pysäköintiavustin sekä urheiluistuimet kangasverhoilulla. Hinta alkaen 45 991,80 euroa ja käyttöedun kuukausihinta on alkaen 650 euroa/kk.
Vieläkin runsaammin vakiovarusteltu A3 Sportback 40 TFSI e Plus -malli tarjoaa myös 150 kW (204 hv) tehon, mutta lisää tyyliä ja mukavuutta alumiinisomisteilla, SONOS premium -äänentoistojärjestelmällä, Advanced Key -älyavainjärjestelmällä sekä 17″ alumiinivanteilla. Tämä malliversio on saatavilla hintaan alkaen 47 994,86 euroa ja käyttöetu on alkaen 680 euroa/kk.
Malliston huipulta löytyy urheilullinen A3 Sportback 45 TFSI e S line, jonka hybridivoimalinja tuottaa tehoa vaikuttavat 200 kW (272 hv). S line -mallin vakiovarusteluun kuuluvat yllä listattujen lisäksi sporttinen S line -ulkonäkö, musta S line -sisusta kangas-/keinonahkaverhoilulla, Musta optiikka plus -paketti, punaiset jarrusatulat ja sävytetyt takaikkunat. Hinta alkaen 49 997,95 euroa, ja käyttöedun hinta on alkaen 710 euroa/kk.
Suomessa Audi A3 Sportback TFSI e -malliston kohderyhmänä ovat erityisesti työsuhdeautoilijat. Erinomainen vakiovarustelu, jopa 140 km sähköinen toimintamatka, alhaiset CO2-päästöt (7–8 g/km) sekä houkutteleva, alkaen 650 euroa/kk verotusarvo tekevät siitä erittäin kilpailukykyisen vaihtoehdon omassa kokoluokassaan.
Mallisto laajenee vielä loppuvuoden 2024 aikana A3 allstreet 40 TFSI e -mallilla.
Asiakasautojen toimitukset alkavat tämän hetken arvion mukaan maaliskuun lopulla 2025.
Vastaa