Kaasujalka

Kentsu korjaa jatkossakin vain polttomoottoriautoja

Julkaissut:

|

21.9.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kentsu korjaa jatkossakin vain polttomoottoriautoja

Tuusulan Sulan alueella omaa pientä autokorjaamoaan pyörittävä yrittäjä Kenneth ”Kentsu” Ahonen aikoo jatkossakin huoltaa ja korjata ensisijaisesti polttomoottoriautoja. – Sinä päivänä, kun ja jos kaikki nämä polttomoottoriautot katoavat täältä pihasta, on minun työni autoalalla tehty, Kentsu naurahtaa.

 

Kentsun korjaamo Power KS Oy löytyy Tuusulan Hyrylässä osoitteessa Sulantie 28. Sulan teollisuusalue on täynnä erilaisia autoalan toimijoita, myös korjaamoja.
–Olen joutunut painamaan hinnat niin alas, että välillä hiljaisempina aikoina olen päättänyt lyödä hanskat tiskiin ja lopettaa. Mutta juuri silloin puhelin soi ja tulee taas töitä. Jos tätä menoa jatkuu, tämä yrittäminen ei pidemmän päälle kannata, Kentsu sanoo.

Kentsu on opiskellut ammattikoulussa autonasentajan pätevyyden. Samassa osoitteessa Tuusulan Sulantiellä hän on työskennellyt jo 4-5 vuotta. Aiemmin samassa osoitteessa toimi autoliike ja Kentsu työskentelin sen palkollisena. Enää autoliikettä ei ole ja Kentsusta tuli autokorjaamoyrittäjä vuodenpäivät sitten.
–Alalla olen ollut kaikkiaan virallisesti ehkä 7-8 vuotta. Kun tulin alalle, eivät sähköautot vielä olleet valtavirtaa. Asiakkaanikin ajavat pääsääntöisesti perinteisillä ja vähän iäkkäämmillä polttomoottoriautoilla.

Sähköautojen sähkö- ja akkupuolen asioihin kouluttautuminen ja niihin vaadittavien laitteistojen hankkiminen ole Kentsun mielessä käynytkään.
–Olen kouluni käynyt ja oppinut työssä kaikenlaista. Joutuisin laittamaan tämän korjaamon kalustuksen täysin uusiksi ja käymään lisäksi kaiken maailman koulutukset. Missä välisissä tekisin työt, jos istuisin koulunpenkille ensin puoli vuotta vain saadakseni luvat koskea sähköautoon. Olen päättänyt, että minun työni autoalalla on tehty siinä vaiheessa, kun viimeinenkin asiakkaan polttomoottoriauto lähtee täältä pihasta, Kentsu sanoo.

Huoltamaton auto tulee kalliiksi

Kentsun mukaan ylipäätään alkuun pääseminen vaatii korjaamoyrittäjältä vähintään 6000 euron panostuksen.
–Meiltäkin puuttuu monia laitteita. Kokonaiskuvassa todella nykypäiväiseen korjaamoon pitäisi sijoittaa ainakin lähes 30 000 euroa ja siihen päälle tulevat vielä hallivuokrat. Tässä minun osoitteessa hallivuokra on edullinen, mutta eipä tähän mahdukaan kuin kaksi autoa kerrallaan sisälle. Moni asiakas ei tahdo oikein ymmärtää, että vaikka varaosat ja työ olisivat edullisia, yrittäjän pitää maksaa lisäksi myös laitteistot ja vuokrat, Kentsu harmittelee.

Kentsun hankkima OBD-diagnostiikkaohjelma on yleismalli, jolla hän pystyy lukemaan ja paikallistamaan useimpien tavallisten autojen yleisimmät perusvirkakoodit.
–Autokohtainen ohjelma olisi todella kallis hän sanoo.

Kun on hiljaisempaa, Kentsu tulee töihin silloin kun jaksaa. Jos taas on 4-5 autoa odottamassa pihassa, hän avaat ovet aamukahdeksalta ja saattaa lopettaa vasta iltayhdeksältä.
–Tosin viime aikoina minusta on tuntunut, että juuri tähän korjaamoon on tuotu kaikki ongelmapotilaat. Ihmiset tuppaavat ajamaan autollaan huoletta niin kauan kuin se kulkee ylipäätään eteenpäin. Sitten kun jotain tulee eteen, ihmetellään korjaamisen hintaa. Minulla kävi tässä erään vähän varttuneemman naisasiakkaan auto vuosimallia 2015. Autolla oli ajettu lähinnä kauppareissuja ja kun autoa ei oltu huollettu kunnolla. Jarrupalat olivat ruostuneet jarrulevyihin kiinni ja jouduin tosissani tekemään tuon auton kanssa kaksi päivää töitä. Jos auto olisi käytetty kerran vuodessa huollossa ja jarrut olisi sen yhteydessä herkistetty, ei lasku olisi ollut nyt useita satasia. Pelkkä huolto tarkastuksineen tulee halvemmaksi kuin se, että huollon laiminlyömisen takia auton kanssa joudutaan tekemään tosissaan töitä: irrottamaan ruostuneet osat ja hankkimaan niiden tilalle uudet osat, Kentsu sanoo.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vanhasta Nissanista tehtiin sähköauto
Kehäkessalta Kaivokselan Teboilille
LUKIJAN AUTO! Rami luottaa vanhaan Primeraan ja Volvoon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *