Kaasujalka

Öljypiste palvelee jo 19 paikkakunnalla

Julkaissut:

|

19.9.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Öljypiste palvelee jo 19 paikkakunnalla

Öljynvaihdon ja pikahuollon erikoisliike Öljypiste palvelee autoilijoita jo 19 paikkakunnalla ja 21 toimipisteessä. Uusimmat toimipisteet löytyvät Järvenpäästä ja Vantaan Petikosta.

Kaikkien Öljypisteen toimipaikkojen asiakaspalvelupäällikkö Lasse Avovaara on ollut loppukevään ja alkukesän kiireinen mies. Suomalaiset ovat halunneet autojensa olevan iskussa lomamatkoilla ja vaihdattaneet niihin vähintään öljyt Öljypisteen pikahuollossa. Kuumien kesäpäivien varalta on haluttu varmistaa myös raikkaan ilman tulo ilmastointilaitteesta.
–Mitään tarjouskampanjoita ei ole ollut, mutta suomalaiset ovat silti ymmärtäneet huoltojen tärkeyden, Avovaara sanoo.

Laaja palveluvalikoima

Öljypisteiden palveluvalikoima ulottuu vikakoodien luvusta ja polttimoiden vaihdoista pikahuoltoihin, öljynvaihtohuoltoihin, vuosihuoltoihin, määräaikaishuoltoihin ja automaattivaihteistojen öljynvaihtohuoltoihin. Siihen väliin mahtuvat pelkät jarruhuollot sekä jarrunesteiden, suodattimien ja akkujen vaihdot.
–Edelleen monilla ihmisillä on kuitenkin se virhekäsitys, että takuuaikana auto pitää huoltaa valtuutetussa merkkikorjaamossa. Tätä käsitystä olemme yrittäneet romuttaa. Auton voi huollattaa myös Öljypisteen kaltaisessa monimerkkihuollossa, kunhan huolto tehdään autovalmistajan ohjelman mukaisesti, Avovaara painottaa.

Öljypisteiden asiakkaat ajavat vielä pitkään pääasiallisesti polttomoottoriautoilla.
–Sähköautot eivät vielä ole merkittävä osa meidän toimintaa, vaikka niihinkin jo teemme jarruhuoltoja, Avovaara sanoo.

Suomalaiset ajavat yhä iäkkäämmillä autoilla. Tämä näkyy asiakasmäärien kasvuna myös Öljypisteen toimipaikoissa eri puolilla maata.
–Uusien sähköautojen myynnin sakatessa tuntuu siltä, että ihmiset haluavat pitää vanhoista polttomoottoriautoistaan entistä parempaa huolta, Avovaara sanoo.

Laaja palveluvalikoima

Avovaaran mukaan Öljypisteiden asiakaskunta jakaantuu tavallaan kahtia.
–Toiset pyrkivät selviämään minimihuollolla ja toiset taas huollattavat autonsa perusteellisemmin. Kerran vuodessa kannattaisi kuitenkin tehdä pelkkää öljynvaihtoa perusteellisempi huolto tarkastuksineen. Kun auto käydään kunnolla läpi, siitä voidaan löytää sellaistakin korjattavaa, josta auton omistaja ei välttämättä itse ole tietoinen. Jos lisäkorjattavaa löytyy, siitä kuitenkin aina keskustellaan etukäteen auton omistajan kanssa, Avovaara painottaa.

Avovaara muistuttaa, että Öljypisteen laajat tarkastukset sisältävän vuosihuoltopaketin hinta ei ole kuin muutamia kymppejä pelkkää öljynvaihtohuoltoa kalliimpi.
–Huollon tekemättä jättäminen kuitenkin voi kostautua pitkällä aikavälillä. Öljynvaihtohuolto on kuitenkin vähintä, mitä autolle kannattaa kerran vuodessa tehdä, Avovaara painottaa.

Myös automaattivaihteisto tarvitsee säännöllistä huoltoa, vaikka sitä ei välttämättä autovalmistajan huolto-ohjelmassa olekaan.
–Erityisen tärkeää vaihteiston säännöllinen huolto on autoissa, joissa on kaksoiskytkinautomaattivaihteisto: niissä vaihdelaatikon öljynvaihtoväli on 60 000 kilometriä, perinteisille automaattivaihteistoille öljynvaihto on suositeltavaa tehdä 100 000 kilometrin välein.

Maksaa voi osissakin

Avovaara muistuttaa, että jokaisessa vaihteistoissa on voiteluaineet, jotka aina jossain vaiheessa menevät huonoiksi.
–Varsinkin Suomessa, jossa on vanha autokanta ja neljä eri vuodenaikaa. Monet huolto-ohjelmat on tehty keskieurooppalaiseen lämpimään ilmastoon, jossa ei edes oleteta, että auto kestäisi kymmentä vuotta kauempaa. Vaikka autolla ajettaisiin vähänkin, vaihdelaatikko kannattaa huollattaa vähintään viiden vuoden välein, Avovaara sanoo.

Avovaara muistuttaa, että automaattivaihteisto ei aina edes oireile ennen rikkoontumista.
–Yleisiä oireita ovat kuitenkin nykiminen liikkeelle lähtiessä sekä hidastuneet vaihdot: kiihdyttäessä kestää pitkään ennen kuin seuraava vaihde kytkeytyy päälle ja hidastaessa taas pienempi vaihde menee silmään töksähtelevästi. Jos automaattilaatikko menee korjauskelvottomaksi, puhutaan tuhansien eurojen korjauksista, Avovaara muistuttaa.

Auton huoltamisessa säästäminen on Avovaaran mukaan lyhytnäköistä, kun Öljypisteissäkin saa hyvin pienillä lisäkuluilla maksuaikaa ja tarvittaessa kalliin laskun voi hoitaa osamaksunakin.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Autokorjaamo Viinikka – Tyttären ja isän autokorjaamo
Tässäkö Suomen helpoin tuulilasinvaihtopalvelu?
Näin lataat sähköauton lomareissulla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *