Kaasujalka

Vanhasta Nissanista tehtiin sähköauto

Julkaissut:

|

5.9.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vanhasta Nissanista tehtiin sähköauto

Laukaalainen Jukka Natri muunsi 35 vuotta vanhan bensamoottorisen Nissan Sunnyn sähköautoksi. Yllättävintä on, että Natrin sähkö-Sunnya ajetaan edelleen perinteisillä manuaalivaihteilla kytkinpolkimen kera.

Moni hieraisi silmiään nähdessään Natrin Nettiauto.comiin pistämän Sunnyn myynti-ilmoituksen: ”Klassikko sähkömuunnosprojekti. Liikennekelpoinen Sunny. Ajokuntoinen. muunnoskatsastettu sähköautoksi. Hyvin toimii. Litiumakku ostettu 26kwh. Jolla pitäisi päästä 110 km yhdellä latauksella. BMS:t pitäisi asentaa. Ja mittaritaulu pitäisi kiinnittää. Osia vaihdettu= sähkömoottori 10 kW 72V, moottorinohjain, kaasupoljin, rele 500A, sulake 200 A, Ajettu yhdellä latauksella 100 km. Huippunopeus 100 km/h. 72 V DC–12VDC normaaliakun laturi ja ajoakkujen laturi 72V 25A. Tätä sähköautoa pystyy korjaamaan muutaman satasen hintaan, Voiko muita sähköautoja? Osien hinta on ollut 9000 €.”

Hintapyyntö on 10 000 euroa, suunnilleen siis saman verran kuin Natin on kulunutkin projektiin.
–Autosta on kyllä tullut kyselyjä, mutta juuri tällä hetkellä sitä ei voi edes ostaa. Auto on vielä vähän keskeneräinen, siihen pitää vielä asentaa jännitteitä litiumakun kennoissa balansoiva BMS-ohjelmisto. Jos litiumakku ylilatautuu, se voi syttyä palamaan. BMS-ohjelmiston autoon laittaa sähköautojen akustojen korjauksiin erikoistunut sähköinsinööri kesälomilta palattuaan, Natri jutteli heinäkuun loppupuolella.

Sunny on katsastettu jo kahteen kertaan, viimeksi nyt heinäkuussa 2024.

Natri on koulutukseltaan autoasentaja ja autoteknikko. 1.6-litran bensamoottorilla varustetun Nissan Sunnyn vuosinallia 1989 hän osti pari vuotta sitten, muuttaakseen sen sähköautoksi.
–Ostin sen, koska hinta oli halpa. Tärkeää oli myös, että auto oli vanhempi kuin vuosimallia 1991, ettei sitä tarvitse viedä kalliisiin mittauksiin. Jos auto olisi ollut tuoreempi ja vaatinut kalliita mittauksia, siitä olisi tullut 40 000 euron auto.

Toki vanhoja polttomoottoriautoja on muunnettu sähköautoiksi jo pitkään, mutta niihin on käytetty myös paljon rahaa. Vuosi sitten Iltalehdessä oli juttu vanhasta Jeep Patriotista, jonka sähköistäminen nieli jopa 40 000 euroa.

Jukka Natrilta 35 vuotta vanhan Nissanin sähköistykseen kului siis vajaat 10 000 euroa. Muunnoksen edullisuus selittyy paljolti sillä, että Natri on tehnyt ison osan projektista itse. Julkisuudessa aiemmin esitellyistä vanhojen polttomoottoriautojen sähköistämisistä pääosa on teetetty ulkopuolisilla yrityksillä.
–Sähkömies naapurista kuitenkin tarkisti eri vehkeiden ja liitosten laillisuuden, Natri kertoo.

Rakennussarja Kiinasta

Muunnostöitä varten Natri tilasi verkkokaupan kautta Kiinasta edullisen, noin 2000 euron arvoisen rakennussarjan. Rakennussarja sisälsi sähkömoottorin latureineen ja moottorin pyörimisnopeutta kontrolloivan elektronisen nopeudensäätimen. Auton kuljettamiseen ja hallintalaitteisiin virtaa antavat litiumakut piti tilata erikseen, nekin tulivat Kiinasta.  Litiumakut olivatkin projektin kalleimmat investoinnit

Natri ei myöskään ole tavoitellut Sunnyn rakentamista lähimainkaan vertailukelpoiseksi uusien tehdasvalmisteisten sähköautojen kanssa.   26 kilowattitunnin ajoakulla pitäisi Natrin mukaan päästä täydessä latauksessa 110 kilometriä. Huippunopeuskin jää 80 kilometriin tunnissa, Natri kertoo.
–Ennen litiumakkujen asentamista Sunny kulki lyijyakuilla, mutta toimintamatka jäi 20 kilometriin, Tämän Sunnyn akkua ei voi myöskään ladata puolessa tunnissa täyteen liikenneasemien suurteholatureissa. Tätä voi ladata ainoastaan yön kotitalouspistorasiasta, Natri sanoo,

Natrin oli tarkoitus alun perin tehdä Sunnysta siskon pojalle auto työmatka-ajoon, Nyt se on kuitenkin Nettiauto.comissa myynnissä. Omat ajonsa eläkkeellä oleva Natri ajaa Hiace-pakettiautoklassikolla.
– Jos työmatkaa tulee alle 50 kilometriä yhteen suuntaan, niin tässä on siihen kevyt ja halpa auto. Tietenkään tälle ei voi mitään takuuta antaa. Hyvä puoli on kuitenkin, että akkuja ei tarvitse korjata, kun tuhansia euroja maksavassa korjaamisessa ei olisi mitään järkeä. Parempi tilata Kiinasta ihan uusi akku 5000 eurolla, Verkkokaupasta ostetut litiumakut ovat moninkertaisesti halvempia kuin uusien sähköautojen akut, Natri sanoo.

Natrin Sunnyssa on litiumakkujen lisäksi edelleen myös tavallinen lyijyakku, josta mm. dieselkäyttöinen Webasto-lisälämmitin saa virtansa.

Manuaalivaihteet

Erikoista Natrin tee itse -sähköautossa on myös manuaalivaihteisto kytkinpolkimineen. Mediassa on jo aiemminkin esitelty mm. Opelin tehdasvalmisteinen sähköistetty Opel Mantan retromalli, jossa on nelilovinen manuaalilaatikko. Auto on säilytetty takavetoisena ja voimasiirto tapahtuu joko automaatti- tai manuaalivaihteiston avulla.

Myös Toyotan on uutisoitu kehittävän manuaalivaihteistoa sähköautoon.

”Kytkin ja vaihdekeppi tulevat tuntumaltaan vastaamaan käsivalintaisella vaihteistolla varustettua polttomoottoriautoa, kuten myös sähkömoottorin toiminta. Järjestelmä siis käytännössä simuloi tietokoneen avulla perinteisen, polttomoottorikäyttöisen ja manuaalivaihteisen (urheilu)auton toimintaa”, kerrottiin Moottori-lehden verkkosivuilla 20.2.2022.

Natrin Sunnyssä manuaalivaihteisto ja kytkinpoljin ovat Natrin mukaan kuitenkin mekaanisesti yhteydessä voimalinjaan. Kyse ei siis ole manuaalilaitteiston toimintaa digitaalisesti jäljittelevästä simuloinnista.
–Tämä on mahdollista, koska manuaalivaihteisto vaatii toimiakseen vain pienen sähkömoottorin, tähän autoon on asennettu 10 kilowatin sähkömoottori. Automaattivaihteisto olisi vaatinut 40 kilowatin sähkömoottorin. Pienen sähkömoottorin voimallakin auto menee kuitenkin helposti ylämäet. Akustonkaan tarvitse olla suuri, jos ajetaan pelkästään lyhyet työmatkat, Natri kertoo.

Polttomoottoriauton sähköistämiseen tarkoitettuja rakennussarjoja myyviä verkkokauppoja on useita. Esimerkiksi Alibaba-verkkokaupan myymä sähköinen muunnossarja on suunniteltu erityisesti Volkswagen Beetlelle, eli klassiselle kuplavolkkarille. Rakennusarjan hinnaksi Electrek.co -sivusto kertoo 2000 dollaria.

”Ilmajäähdytteiset autot, kuten VW Beetle, ovat parhaita vaihtoehtoja muuntamiseen. Klassiset autot, joissa on yksinkertaisempi muotoilu ja tilavammat moottoritilat, helpottavat tällaisten mukautettujen töiden suorittamista”, Electrek-sivustolla kerrotaan.

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Kentsu korjaa jatkossakin vain polttomoottoriautoja
Kehäkessalta Kaivokselan Teboilille
LUKIJAN AUTO! Rami luottaa vanhaan Primeraan ja Volvoon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *