Kaasujalka

Ilmastointi huoltoon

Julkaissut:

|

12.7.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Ilmastointi huoltoon

Pääkaupunkiseudulla toimiva Huoltis-korjaamoketju tarjoaa kaikissa toimipisteissään ilmastointihuollon 89 eurolla. Toimipisteet sijaitsevat Helsingissä Konalassa, Pitäjänmäellä ja Tapanilassa, Espoossa Suomenojalla ja Vantaalla Virkamiehessä.

Auton ilmastointi on kuumillaan käytössä juuri ja sillon huomaa toimimattoman laitteen helposti. Kesäkuumalla kun vapaata huoltoaikaa voi joutua odottamaan viikonkin tai juuri alkaneiden helteiden vuoksi jonoja taitaa jo olla.

 

Jan Reijo pääkaupunkiseudulla toimivasta Huoltis-ketjusta muistuttaa, että mikään muukaan vuodenaika ei ole väärä ilmastointihuollolle.
– Mikään ei estä sen tekemistä myöskään syys- ja maaliskuun välissä, Reijo painottaa.

Valtaosa autoilijoista havahtuu ilmastointihuollon tarpeeseen kuitenkin vasta sitten, kun huomaa sitä todenteolla tarvitsevansa. Ja se aikahan on Suomessa vain 2-3 kuukautta.
–Yllättäen AC-nappia painamalla autoon ei tulekaan kylmää ilmaa. Ruuhkat ajoittuvat meilläkin yleensä juuri kesälomakauteen. Ilmastointi kannattaa kuitenkin huollattaa hyvissä ajoin ennen kesälomareissua, että silloin saamme tietää ajoissa, riittääkö pelkkä huolto vai onko koko ilmastointijärjestelmä rikki, Reijo sanoo.

Vaikka automatkailu Keski-Eurooppaan ei enää olekaan yhtä yleistä kuin vielä 1990-luvulla, niin edelleen niitä tehdään.
–Siksi ilmastointihuollolle on hyvä tilata aika jo nyt alkukesästä. Jos putki on poikki, niin tilausaika voi venähtää kolmeenkin viikkoon.

Huoltotäyttö säännöllisin väliajoin

Huoltis-ketjun ilmastointihuollon hintaan sisältyy kylmäaineen huoltotäyttöä 200 grammaa.
–Tämän päivän autoissa kylmäainetta on noin 500 grammaa, josta nyrkkisäännön mukaan vuoden aikana haihtuu noin 10 %, haihtuminen tapahtuu esimerkiksi pakkasella tiivisteiden läpi.  Vanhemmissa autoissa kylmäainetta voi olla kokonainen kilokin. Jos järjestelmä on kunnossa, niin siihen riittää tuo 200 gramman huoltotäyttö 2-3-vuoden välein.

Uudemmissa autoissa käytetään ympäristöystävällistä sekä R1234YF-kylmäainetta että vanhempaa R134a-kylmäainetta, autosta riippuen. Vanhemmissa autoissa käytettävä ja edelleen aika yleinen R134a-kylmäaine luetaan niin sanottuihin pahoihin kasvihuonekaasuihin.  Huoltis-ketjulla ilmastointihuollon hinta on aina 89 euroa, käytettiinpä kumpaa kylmäainetta tahansa.

Jotkut huollot laskuttavat kylmäaineesta erikseen, uudempi R1234YF -kylmäaine on kalliimpaa. Meillä hinta tosiaan on kylmäaineesta riippumatta sama. Edelleen myös aika harvalla korjaamolla käytetään tätä uudempaa kylmäainetta, koska se vaatii erilaisen ilmastointikoneen kuin vanhempi R134a-kylmäaine.

Ilmastointihuollon väliin jättäminen voi pahimmillaan tehdä rahakukkaroon ison loven.

ilmastointijärjestelmien korjauksissa puhutaan 500–2500 euron kustannuksista. Toki ilmastointilaite voi mennä rikki siitäkin huolimatta, että sille tekee huollon säännölllisesti. Putki voi aina mennä poikki ja myös kompressori voi mekaanisesti hajota. Ulkoinen korroosiokin vaikuttaa putkien taitos- ja liitoskohtiin. Kuitenkin täyttöhuolto kannattaa aina tehdä säännöllisesti: Tätä voi verrata siihen, että auton moottorissa on aina riittävästi öljyä. Kannattaa mieluummin ajaa öljytikku ylärajaan asti täytettynä kuin niin, että öljyä riittää juuri ja juuri tikun alarajan yli, Reijo neuvoo.

AC-nappi päällä myös talvella

Eritoten kyse on kuitenkin matkustusmukavuudesta.
–Tämän päivän autojen suuret kojelaudat useiden toimintojen ja mittareiden kera keräävät hirveästi lämpöä sisäänsä. 25 asteen helteellä autosta tulee sietämätön pätsi, jos ilmastointi ei toimi kunnolla. Sen sijaan 1970-luvun kuplavolkkarilla sieti ajaa ilman ilmastointia helteelläkin, kunhan vain avasi ikkunaa: pelkistetty peltinen kojelauta ei kerännyt sisäänsä samalla tavalla lämpöä kuin nykyisissä autoissa, Reijo sanoo.

Vaikka ilmastointia kannattaakin pitää päällä ympäri vuoden, sitä ei kuitenkaan kannata säätää liian kylmälle kesälläkään. Kun ilmastointia pidetään liian kylmällä, matkustajalle tulee helposti juuri flunssainen olo. Hengitystieoireet voivat tulla liian kylmästä puhalluksesta tai siitä, ettei auton ilmastointijärjestelmää ole desinfioitu aikoihin, jolloin puhallus laittaa järjestelmässä piilevät epäpuhtaudet liikkeelle. Erityisesti epäpuhtauksia saattaa lähteä liikkeelle silloin, kun ilmastointia ei ole käytetty aikoihin.

Jotkut tekevät myös sen virheen, että he kääntävät ilmastoinnin talven ajaksi pois päältä. Näin ei kuitenkaan kannattaisi Reijon mukaan tehdä, sillä järjestelmä tarvitsee säännöllistä käyttöä toimiakseen kunnolla.
–Itselläni AC-nappi on aina päällä, silloinkin, kun ajan autoni talvella parkkihalliin. Ilmastoinnin pitämisestä päällä ympäri vuoden ei ole mitään haittaa, Reijo sanoo.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuva Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Autoset korjaa kolariautot nyt myös Helsingissä
Varaudu talveen sisätilanlämmittimellä
Oikea vetokoukku oikeaan autoon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *