Uusi Toyota GR Yaris hinta alkaen 65 695,79 euroa
Toyota GR Yaris on koko olemassaolonsa aikana kiinnostanut ja innostanut monia. Malli, jonka suunnittelussa on vankka jalansija Suomella ja jonka DNA:ssa kiehuu Toyotan pitkä autourheiluhistoria, on nyt uudistunut. Uutuuden ennakkomyynti alkaa Suomessa tällä viikolla ja hinta alkaen 65 695,79 euroa
Toyota GR Yaris -mallin tarina alkoi Toyotan tehdessä paluuta rallin kuninkuusluokkaan. Paluu alkoi silloiseen Yaris-malliin perustuvalla WRC-kilpurilla, mutta kehitystyö uuden auton ympärillä oli jo alkanut. Mallin oli tarkoitus silloisten FIA-säännösten mukaisesti olla nk. luokitusmalli, ja jälki oli sen mukaista. Vastaanotto tuolloin vuonna 2020 oli sen kuuluisan ”yleisön kohahduksen” saattelema. Tämäkö on tosiaan kehitetty Toyota Yaris -mallista, tuosta kompaktin kokoluokan kestomenestyjästä?
Tuolle pohjalle on jatkojalostettu mm. lukuisia testikilometrejä Suomessa kokenut GR FOUR -nelivetojärjestelmä, kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, uusimman sukupolven aktiivisten avustin- ja turvajärjestelmien Toyota Safety Sense 3.0 sekä monia varusteita niin mukavuutta kuin ajettavuutta parantamaan.
Uudistuneen GR Yaris -mallin konehuone tarjoaa entistä kipakammat löylyt 280 hevosvoiman huipputehollaan ja 390 newtonmetrin maksimiväännöllään. Tuo voima välitetään ajoalustan suuntaan joko tutun, kahdella sivuakselilla varustetun käsivalintaisen vaihteiston kautta tai täysin uuden, GAZOO Racing Direct -automaattivaihteiston kautta. Olemme automaailmassa jo aikaa sitten heittäneet hyvästit kuluneelle kliseelle, jonka mukaan sporttiseen autoon ei kuuluisi automaattivaihteisto. Kyllä se voi kuulua, ja modernin teknologian ansiosta se on monesti käsivalintaista vaihteistoa (ja kuljettajaa) etevämpi.
Automaattivaihteisto on kahdeksanportainen, ja vaihtotapahtuma on kaikissa tilanteissa käsivalintaista vaihteistoa nopeampi. Eroksi näiden kahden vaihteiston välillä GR Yaris -mallissa jää lähinnä ideologinen ero ja auton sopivuus sille aiottuun käyttötarpeeseen.
GR Four -nelivetojärjestelmä perustuu tuttuun tyyliin voimanjakosuhteeltaan erittäin notkeaan, märällä monilevykytkimellä toteutetun takavedon tarkkaan proportionaaliseen ohjaukseen. Kun käsitellään raakaa voimaa, on kiinnitettävä erityistä huomiota voimanohjauksen tarkkuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen. Vasta tämän toteutuessa voidaan mahdollistaa erilaiset nelivedon toimintatavat kuljettajan tahtotilan mukaisesti nopeus, ajotila ja monet muut tekijät huomioiden.
Toyota GR Yaris -mallistossa on saatavilla Suomessa kaksi eri edellä esiteltyä voimansiirtovaihtoehtoa ja kumpaankin on saatavilla kaksi eri varustetasoa. Sport-varustetaso on Toyotalle ominaiseen tyyliin luonnehdittavissa sanoilla ”erittäin kattava” tai ”kuuluuko tämä tosiaan jo perusvarustetasoon”.
GR-urheiluistuimet, synteettinen mokkanahkaverhoilu sekä mm. metalliset poljinpinnat kuuluvat vakiovarusteluun. LED-ajovalot, peruutuskamera sekä navigointijärjestelmä kuuluvat mukavuusvarusteluun yhtä lailla lukuisten Toyota Safety Sense -turvallisuus- ja avustinjärjestelmien kanssa.
Premium-varustetaso lisää varusteluun mm. taotut kevytmetallivanteet, JBL Premium -audiojärjestelmän sekä pysäköintitutkan.
GR Yaris -mallistoon saadaan vieläkin suomalaisempi vivahde Kalle Rovanperä Edition -erikoismallin myötä. Erityisen ulkonäön lisäksi myös nelivetojärjestelmän ajotilat poikkeavat perusmallista – yksi ajotiloista on nimittäin pyhitetty donitsien pyörittelyyn. Näitä erikoismalleja saapuu Suomeen hyvin pieni määrä. Erikoismalleista kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Toyota-jälleenmyyjään, ja osto-oikeus autoihin tullaan arpomaan kiinnostuneiden kesken.
Uudistuneen Toyota GR Yaris -mallin ennakkomyynti alkaa keskiviikkona 28.5.2024. Sport-varustetasoisen auton hinta on 65 695,79 € / 72 995,16 € (käsivalintainen vaihteisto / automaattivaihteisto) ja Premium-varustetason 70 456,02 € / 77 992,76 €.
Uudistuneet Toyota GR Yaris -mallit saapuvat Suomeen loppukesästä 2024
Vastaa