Käytetty matkailuauto 30 000 eurolla
Näinä taloudellisesti haastavina aikoinakaan ei haluta luopua matkailuautounelmasta. Hyvällä tuurilla jo 30 000 eurolla voi saada ihan soivan pelin, kun ei kauhistu keskimäärin 15 vuoden ikää. Käytön jäljet tietysti näkyvät, mutta teknisesti vanhakin matkailuauto voi olla vielä yllättävänkin luotettava ja hyvin varusteltu kesäkumppani.
Kaasujalka otti selvää, minkälaisen käytetyn matkailu voi löytää, jos on valmis sijoittamaan siihen yli 25 000 euroa. Tässä hintaluokassa autoja on tarjolla jo alan liikkeissäkin.
Toki halvemmallakin matkailuautoja on tarjolla vaihtoautomarkkinoilla, mutta 15 000 euroa tai vähemmän maksavista autoista käydään kauppaa pääsääntöisesti yksityisten ihmisten kesken. Kun hintahaarukka asetetaan 25 000 euroon ja siitä ylöspäin, vaihtoautoja on runsaasti myynnissä jo alan liikkeissäkin.
Ikä ja matkamittarilukema riippuvat paljolti siitä, haetaanko alkovimallista retkeilyautoa vai puoli-integroitua tai täysintegroitua matkailuautoa.
Alkovimalli on edullisin vaihtoehto ja ulospäin se muistuttaa saman auton pakettiautomallia. Alkovimallisessa retkeilyautossa ohjaamo on erillinen ja tehdasvalmisteisen pakettiauton ohjaamon päälle on rakennettu kiinteäksi makuutila, eli alkovi tai ”lippa”. Kun makuutiloja on siirretty ohjaamon päälle, on auton asuintiloja voitu suunnitella siten, että niitä voidaan käyttää leiriytymisen aikana enemmän oleskeluun.
Puoli-integroitu matkailuautokin on rakennettu tehdasvalmisteisen pakettiauton ohjaamo-osan jatkeeksi. Puoli-integroidussa matkailuautossa alustaan rakennettu ohjaamo on alkuperäinen ja siksi asuinosaa kapeampi. Puoli-integroidussa matkailuautossa ei ole lippaa. Puoli-integroiduissa matkailuautossa vuode ei laskeudu ohjaamon, vaan ruokailuryhmän päälle.
Integroidussa matkailuautossa sekä ohjaamo että asuinosa ovat yhtenäistä tilaa, joka on kokonaisuutena rakennettu alustan päälle. Ohjaamon päällä ei ole “lippaa” eli “alkovia”.
Integroitu Dethleffs
Tuusulassa KK Kivinen Oy:llä oli maaliskuussa myynnissä täysintegroitu Dethleffs Advantage -matkailuauto vuosimallia 2005. Vaikka autolla on ikää jo lähes 20 vuotta ja mittarilukema lähes 200 000 kilometriä, ulospäin se näyttää hopeanhohtoisen värinsä ja muuhun autoon sulautuvan keulansa myötä ikäistään nuoremmalta: yleisemmin tämän ikäluokan matkailuautot ovat väriltään valkoisia.
–Nämä integroidut ovat suhteessa aina vähän kalliimpia kuin vastaavat puoli-integroidut mallit. Jos tämä olisi puoli-integroitu, tämän hintapyyntö olisi ehkä 24 000-28 000 euroa.
Moottori on Fiatin 2,5-litrainen turbodiesel. Edellinen omistaja on vaihdattanut tuulilasin pari vuotta sitten. Vuodepaikat on viidelle ja pituutta autolla on lähes 7 metriä, tarkemmin kerrottuna 6,85 metriä.
–Uusi tuulilasi näissä isoissa matkailuautossa maksaa 1000-2000 euroa. Edellisessä omistajalla oli onneksi tuulilasivakuutus. Samantien kun tämä auto tuli meille, teimme sille jakohihnaremontin ja öljynvaihtohuollon. 700-1000 euroa maksavaa jakohihnaremonttia ei nyt tarvitse tehdä 5-6 vuoteen. Kaikkiaan tässä autossa perusasiat ovat mallillaan, Karo Kivinen sanoo.
Auton mukana tulevat myös tuplarenkaat ja varustelu on muutenkin kattava: listalta löytyvät niin webasto-lämmitin, vetokoukku kuin iso takatallikin. Autossa on Trumatic-ilmakeskuslämmitys kaasulla ja sähköllä,
–Jos tällä hinnalla haluaa vähän uudemman auton, niin se on ehkä sitten puoli-integroitu, Kivinen sanoo.
Vuodepaikkoja autosta löytyy viisi.
–Sisätiloiltaan täysintegroitu on aina tilavin vaihtoehto. Koko kori on kuin linja-auto olisi istutettu alustan päälle. Toki käytön jäljet näkyvät aina tämän ikäisessä autossa, mutta 20 vuotta vanhaksi autoksi tämän sisustuskin on vielä siisti: niin verhoilut kuin kaapistotkin ovat ihan ok. Ja mikä tärkeintä, käytetyn matkailuauton ostajan pitää aina ostaa autolle kosteusmittaus. Meillä se tehtiin heti, kun tämä auto meille tuli.
Vaikka 20 vuotta vanhalle matkailuautolle ei takuuta annetakaan, niin alan liikkeestä auton voi ostaa turvallisin mielin. Auton kaikkien varusteiden, kuten jääkaapin ja ilmastoinnin, toimivuus on tarkastettu.
–30 000 euron hintaluokassa pidän näitä saksalaisia matkailuautoja hieman laadukkaampina kuin italialaisia tai ranskalaisia, joissa ikä alkaa näkyä nopeammin korin rakenteissa. Trafin rekisteritiedoista ei saa tarkkaa tarkempaa tietoa omistushistoriasta, kun autot aina rekisteristä poiston jälkeen takaisin käyttöön otettaessa rekisteröidään ikään kuin uusina autona. Sen tiedän, että tämän auton meille tuonut edellinen omistaja ajoi tällä pitkään ja on pitänyt tästä autosta hyvää huolta.
Kivinen painottaa myös auton varustelistalta löytyvän kotelomarkiisiin tärkeyttä.
–Suomessa kun ollaan, niin aina joko sataa tai paistaa aurinko.
Alkovimalli LMC Liberty
Jyväskyläläisessä Jyväs-Caravanissa oli myynnissä 138 000 kilometriä ajettu saksalaisvalmisteinen LMC LIBERTY A 594 2.2 TDCI vuosimallia 2008, hintapyyntö oli 27 900 euroa. Alle kuusimetrinen neljälle rekisteröity sivusohvallinen alkovimalli on varustettu takakeittiöllä sekä tilavalla wc:llä ja peseytymistilalla. Varustukseen kuuluu Trumatic-ilmapuhalluslämmitys, lämmin vesi, pyöräteline, CD-radio ja moottorinlämmitin
LMC on rakennettu saksalaisen Fordin alustalle ja myös 2.2-litrainen turbodieselmoottori on Fordin. Saksalaiselle Fordin dieselmoottorille 138 000 ei ole paljon, mutta Käyhkön mukaan matkailuautossa kilometrilukemaa ei voi lukea samalla tavalla kuin henkilöautossa.
–Toisilla autoilla ajetaan enemmän ja ollaan paikallaan vähemmän. Toisilla autoilla taas ajetaan vähemmän, mutta nukutaan ja vietetään aikaa autossa enemmän. Tämä tietysti vaikuttaa siihen, minkälaisessa kunnossa auton sisusta on. Käyttö vaikuttaa paljon. Jos autolla on ajettu vähän, se ei tarkoita, että auto olisi sisältä iskussa. Tämän auton edellinen omistaja vaihtoi matkailuvaunuun. Ehkä hänellä tuli sen verran vähän ajoa, että oli järkevämpää vaihtaa perässä vedettävään vaunuun, sanoo Simo Käyhkö Jyväs-Caravanista.
Myynnissä olevaa LMC:tä Libertyä Käyhkö kuvailee kuitenkin siististi pidetyksi autosta.
–Ihan täydellistä huoltohistoriaa ei tämän ikäisestä autosta löydy, mutta jonkun verran leimoja löytyy, Käyhkö sanoo.
6-metriä pitkässä autossa on matkustajapaikat neljälle ja nukkumapaikat viidelle.
–Tämän auton hyviä puolia on sen kokoluokka. Jos asiakkaalla on esimerkiksi rajoitettu pihatila, niin huonejärjestelyllä tähän saadaan tilava oleskeluryhmä, jonka pöydän ympärille mahtuu vaikka korttia pelaamaan, hän kuvailee.
Vanhalle matkailuautolle ei voi antaa takuuta, mutta Käyhkön mukaan kaikki sen toiminnot on käyty läpi.
–Kaikki lämmittimet, vessat ja jääkaapit on koekäytetty, hän sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa