Kaasujalka

Moottorin esilämmittämisen edut

Julkaissut:

|

3.12.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Moottorin esilämmittämisen edut

Helposti käynnistyvä moottori, vähäisempi moottorin kuluminen, pienempi polttoaineenkulutus ja ympäristöystävällisempi lähtö päivään.

Esilämmitetty moottori käynnistyy helpommin, kuluttaa vähemmän polttoainetta ja vähentää haitallisia pakokaasupäästöjä jopa 33 % ensimmäisten 4‐5 kilometrin aikana. Päästöjen määrät ovat huomattavat kylmää moottoria käynnistettäessä. Katalysaattori, joka puhdistaa moottorin pakokaasuja, ei toimi ennen kuin moottori on saavuttanut käyttölämpötilan. Sähkötoiminen moottorinlämmitin on ympäristöystävällisin vaihtoehto moottorin esilämmitykseen, sillä se ei aiheuta päästöjä tai polttoaineen kulutusta.

Esilämmitetty moottori myös kuluu vähemmän. Esimerkiksi lyhytmatkaisessa kaupunkiajossa dieselauton hiukkassuodatin nokeentuu helposti, kun moottori ei ehdi lämmetä riittävästi. Noki saattaa tukkia suodattimen ja pysyäkseen puhtaana se vaatii säännöllistä pakkoregenerointia muutamien satojen kilometrien välein, mikä taas nostaa polttoaineen kulutusta ja voiteluöljy saattaa laimeta. Siksi moottorin esilämmitys on erityisen tärkeää dieselmoottorilla varustetuissa autoissa.

DEFA‐moottorinlämmitintä käyttämällä ajoneuvon moottorin lämpötila on noin 30–40 ºC korkeampi kuin ulkolämpötila, lämmittimen sijainnista, lämmitintyypistä ja pakkasnesteen tilavuudesta riippuen. Moottorinlämmitin asennetaan suoraan kosketukseen jäähdytysnesteen tai öljyn kanssa, tai asentamalla säteilylämmitin moottorin lohkon tai öljypohjan ulkopintaan. Moottorinlämmitin on automalli‐ ja moottorikohtainen ja DEFA pyrkii aina tekemään parhaan mahdollisen lämmitinratkaisun jokaiseen yksittäiseen moottoriin.

Moottorinlämmittimen lisäksi ajoneuvon autonlämmitysjärjestelmää voidaan laajentaa sisätilanlämmittimellä, joka lämmittää auton sisätilat ja pitää ikkunat kirkkaina, akun varaustilasta huolehtivalla akkulaturilla, sekä autonlämmityksen ohjaamista helpottavalla ajastimella tai kaukoohjaimella. Talven aikana DEFA lanseeraa myös älypuhelinsovelluksella toimivan DEFA Link autonlämmitysjärjestelmän ohjaustoiminnon, jolla voidaan myös seurata ajoneuvon tilaa.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Kia Seltos – Nyt myös Euroopassa
St1 yhtenäisti asemaverkostonsa oman brändinsä alle
Uusi Mercedes-Benz GLB – 7-paikkainen ja range yli 600 kilometriä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *