Sähköauton akuston kunnon tarkistus
Pääkaupunkiseudulla toimiva CityKatsastus on lisännyt palveluvalikoimaansa sähköauton tarkastuspaketin, joka vähentää tuntuvasti käytetyn sähköauton oston riskiä. Palvelua saa aluksi CityKatsastuksen Vantaan Koivuhaan katsastusasemalla.
Sähkö- ja hybridiautojen yleistyminen näkyy nyt vaihtoautomarkkinoillakin. Tämän vuoden alkuun mennessä rekisterissä oli jo 160 000 sähkö- tai hybridiautoa, joissa on litiumioni-korkeajänniteakut. Tähän asti käytetyn sähköauton akuston todellinen kunto on ollut arvoitus usein niin kuluttajalle kuin sähköauton myyntiinsä ottavalle autoliikkeellekin.
–Meillä ei ole ollut huoltopaikkoja, missä näitä tarkastuksia voisi tehdä. Citykatsastus aloitti jo viime vuoden puolella tarjoamaan näitä tarkastuksia yritysasiakkailleen. Tämän vuoden alusta palvelua on myyty myös kuluttaja-asiakkaille, kertoo yrittäjä Mika Kukkonen CityKatsastuksesta.
Kun sähköauton akkukotelot on sijoitettu alas auton pohjalevyn päälle, on riski, että pohjalevyn saama iskemä vaurioittaa myös akun yksittäisiä kennoja.
Kukkonen korostaa, että sähköautot eivät noin vain itsestään syty palamaan.
– Lähtökohtaisesti akustossa on ajon aikana tapahtunut jotain muutoksia ja usein auton syttyminen palamaan viittaa siihen, että se on saanut kolhun. Näin talvella iso jääkokkarekin voi pohjalevyyn osuessaan siirtää sen alla olevaa akkua ja vaurioittaa akun kennoa. Meillä on tieto siitä, missä kohtaa auton pohjaa nämä akkukotelot sijaitsevat ja onko isku pohjalevyssä osunut juuri siihen kohtaan, jossa se on voinut vaurioittaa myös akkua. Pelkkä naarmu ei akkua vaurioita, eikä painauma pohjalevyssäkään automaattisesti ole vaurioittanut sitä, Kukkonen painottaa.
Helpottaa jälkimarkkinointia
Kukkonen uskoo, että tarkastuksen teettäminen helpottaa myös sähköautojen jälkimarkkinointia.
– Ajoakku on kuitenkin merkittävä osa sähköautoa tai hybridiä. Jos korjattavaa tulee, puhutaan tuhansien eurojen laskusta. Autoliikkeen on helpompi myydä käytettyä sähköautoa eteenpäin, kun sille on teetetty konseptimme mukainen tarkastus, jossa on käyty läpi akuston kunto ja pohja. Myös yksityisten välistä kauppaa helpottaa, kun sähköauton myyjällä on esittää raportti akuston ja pohjan kunnosta.
149 euron tarkastuspaketissa käydään läpi myös sähköauton akuston kapasiteetti ja jarrujen kunto.
–Sähköautohan ei käytä kovinkaan paljon auton omia jarruja normaalissa ajossa, kun moottorijarrutus tapahtuu jalkaa kaasupolkimelta nostamalla. Kun auton varsinaisia jarruja käytetään harvoin, ne voivat jumittua. Meillä sähköauton jarrujenkin kunto tarkastetaan jarrudynamotestillä. State of Health -tarkastuksessa on mahdollisuus saada tietoa siitä, kuinka paljon ajoakun alkuperäisestä kapasiteetista on vielä jäljellä. Tämä on yksi eniten käytetyn sähköauton ostajaa kiinnostavia asioita, Kukkonen sanoo.
Akun SoH-arvo eli State of Health kertoo sähköauton akun tämänhetkisen kapasiteetin suhteessa uuden akun täyteen kapasiteettiin. Kuntotestauksessa kapasiteettikin saadaan selville.
–Kapasiteetin aleneminen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sen kuulumista akkutakuun piiriin. Täytyy muistaa, että takuu lähtökohtaisesti korvaa vain valmistusvirheestä johtuvat viat. On päivänselvää, että 6-8 vuotta vanhoissa akuissa kapasiteetit ovat jo alentuneet. Autovalmistaja on varmasti määritellyt raja-arvot sillekin, miten paljon kapasiteetti voi laskea vuosien saatossa, Kukkonen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa