Kaasujalka

NELJÄNNEN SUKUPOLVEN RAV4 ESITELTIIN LOS ANGELESISSA

Julkaissut:

|

28.11.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

NELJÄNNEN SUKUPOLVEN RAV4 ESITELTIIN LOS ANGELESISSA

Täysin uusi, edukseen erottuva ja tilava RAV4 esiteltiin tänään Los Angelesin autonäyttelyssä.

Mallin mukavuustasoa ja tavaratilan vetoisuutta on parannettu aktiivisten perheiden tarpeita silmällä pitäen. Myös suorituskyky ja taloudellisuus ovat kohentuneet.

Uusi segmentti syntyi

Toyota esitteli ensimmäisen RAV4-kaupunkimaasturinsa vuonna 1994. Nimi on lyhenne sanoista Recreational (virkistävä), Active (aktiivinen), Vehicle (ajoneuvo) ja 4-wheel drive (neliveto). Se oli tämän autoluokan uranuurtaja. Tuotanto käynnistyi kompaktilla 3-ovisella versiolla, joka oli vain 3,69 metriä pitkänä hyvin erilainen kuin mikään muu nelivetoauto siihen mennessä. Nykyään erimerkkisiä katumaasturimalleja on tarjolla noin 20 erilaista.

Kolmen sukupolven aikana RAV4:ää on myyty vuodesta 1994 yli 150 maassa yli 4,5 miljoonaa kappaletta, josta Euroopan markkinoiden osuus on yli 1,2 miljoonaa. Uudessa neljännen sukupolven RAV4-mallissa on säilytetty suosion taanneet perusominaisuudet, mutta kompaktin katumaasturiluokan nykyvaatimukset on myös otettu ennakkoluulottomasti huomioon. Aktiivinen perhe löytää siitä tilavan ja laadukkaan autovaihtoehdon, jonka ympäristöarvotkin ovat parantuneet entisestään.

Hienostunut ulkomuotoilu

Aiempaa pidempi (+205 mm verrattuna edeltävän mallin lyhytakseliväliseen versioon), leveämpi (+30 mm) mutta matalampi (-25 mm) RAV4 on monipuolinen mutta edelleen kompakti SUV (Sport Utility Vehicle, kaupunkimaasturi). Ulkomuoto on dynaaminen, mutta henkii kuitenkin samalla tyylikkäästi Toyotan maasturimallien perimää.

Keulan ilmeessä on havaittavissa sukunäköä muihin Toyotan uusimpiin malleihin, kuten alkuvuonna esiteltävään Aurisiin. Vahva etusäleikön muotoilu, yhtenäinen ajovalomuotoilu ja led-päiväajovalot antavat mallille voimakkaan ja menevät ulkonäön. Sivuprofiili noudattelee tyyliä, joista edeltävätkin sukupolvet tunnetaan.

Takaosan muotoilu ja olemus ovat muuttuneet oleellisesti. Takavalot jatkuvat uutuudessa suurikokoisina kohti Toyota-logoa. Takaluukku on nyt tila-autojen tyylisesti yläreunastaan saranoitu. Takaspoileri tehostaa menevää ulkonäköä ja vararengas on yhtenäisemmän kokonaisuuden aikaansaamiseksi jätetty luukusta pois.

Kekseliään tilava

Kasvaneet ulkomitat ja etenkin 100 mm venytetty akseliväli näkyvät RAV4:n täysin uusissa sisätiloissa. Takamatkustajien jalkatilat ovat parantuneet myös aiempaa ohuempien etuselkänojien vuoksi. Materiaalivalintoihin on kiinnitetty erityistä huomiota ja sisäpinnoista suuri osa on pehmeitä. Hallintalaitteiden ja mittariston taustavalot ovat sinertävät.

Kuljettajan ajoergonomiaa ja näkymää etuviistoon ulos on tehostettu. Monikäyttöisyyden takaa vetoisuudeltaan 26 litraa kasvanut 547 litran tavaratila. Lattian alla oleva lokero on nyt 100-litrainen (aiemmin 51 litraa). Paremman sivuttaistuen antava, kaksiosainen takaistuimen selkänoja on taitettavissa helposti alas suhteessa 60:40. Lastauskorkeus on luokkansa matalin, 645 mm. Takaluukkuun, jonka aukon leveys on 1 335 mm, on saatavilla sähköinen avausjärjestelmä käyttöä helpottamaan.

Kehittynyttä tekniikkaa

Uusi RAV4 on saatavilla 2,0 litran bensiinimoottorilla sekä 2,0- sekä 2,2 litran dieseleillä. Bensiinimoottorissa on saavutettu kehitystyön myötä parannusta hiilidioksidipäästöjen suhteen jopa 11 g/km. Bensiinimallien matalimmat päästöt, 166 g/km, saavutetaan portaattoman automaattivaihteiston, Multidrive S:n avulla. Kuusivaihteisen käsivaihteiston yhteydessä päästöt ovat ainoastaan yhden gramman korkeammat. 2,0-litrainen bensiinimoottori tuottaa vaihteistosta riippumatta tehoa 151 hv. Myös tarjolla olevien dieselmoottoreiden osalta päästöt laskevat. 2,2-litraisen 150 hv:n käsivalintaisella vaihteistolla varustetun malliversion päästöt ovat 147 g/km. Halutessaan dieseliin voi valita myös kuusinopeuksisen automaattivaihteiston.

Täysin uutena vaihtoehtona RAV4:n saa nyt myös etuvetoisena. Kaksilitraisen etuvetodieselin, jossa on Stop & Start -tekniikka, CO2-päästöt alkavat ennätyksellisen matalasta lukemasta, vain 127 grammasta kilometriä kohden. Koko mallisarjan hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet keskimäärin 12 %.

Kyvykäs neliveto

RAV4:n uusi Integrated Dynamic Drive -järjestelmä tarkkailee auton käytöstä jatkuvasti. Se huomioi nelivedon, luistoneston ja sähköisen ohjaustehostimen vaatimukset ja parantaa siten auton suorituskykyä, käsiteltävyyttä ja turvallisuutta.

Hyvissä ajo-olosuhteissa vain etupyörät vastaavat RAV4:n etenemisestä, jolloin polttoaineenkulutus pysyy kohtuullisena. Tarpeen vaatiessa vetovoimaa ohjataan kuitenkin jopa 50 % takapyörille, jolloin uutuusmalli etenee vaativammissakin tieoloissa vaivatta.

Nelivetomalleissa on nyt Sport-ajotila, jota käytettäessä voimaa ohjataan aina vähintään 10 % takapyörille. Tällöin myös ohjaus, kaasupoljin ja automaattivaihteisto reagoivat kuljettajan käskyihin urheilullisemmin. 4WD Lock-painiketta käytettäessä vetosuhde voidaan lukita 50/50 suhteelle ajonopeuteen 40 km/h saakka.

Mukavan turvallinen

Uuden RAV4:n turvallisuustoteutus tähtää erittäin korkeatasoiseen matkustajien ja jalankulkijoiden turvallisuuteen. Suunnittelussa on pyritty saavuttamaan viiden tähden tulos vuoden 2013 Euro NCAP -törmäystestissä.

Vakiovarustukseen kuuluvat retkahdusvammoja estävä etuistuimen muotoilu ja seitsemän turvatyynyä, mukaan lukien kuljettajan polviturvatyyny. Varustukseen tulee saataville automaattinen kaukovalotoiminto, kaistavahti ja esimerkiksi kuolleen kulman varoitin. Uuden RAV4:n tuotanto alkaa joulukuussa, ja ensimmäiset autot saapuvat Suomen Toyota-liikkeisiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *