Kaasujalka

Porsche Macan – Merkin ensimmäinen täyssähköinen SUV-malli

Julkaissut:

|

25.1.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Porsche Macan – Merkin ensimmäinen täyssähköinen SUV-malli

Porsche Macan, 470 kW:n (639 hv) voimansiirrolla tarjoaa E-Performancea missä tahansa maastossa ja korkeatasoista jokapäiväistä käytettävyyttä. Urheiluautomaiset suorituskykyluvut on liitetty tehokkaaseen pikalataukseen, jopa 270 kW:a ja jopa 613 km:n toimintamatka (WLTP).

 

Kymmenen vuotta lanseerauksensa jälkeen Porsche Macan on siirtymässä toiseen mallisukupolveensa, nyt täyssähköisessä muodossa. Edistyksellisen, ajattoman muotoilunsa, ominaisen Porsche-suorituskykynsä, pitkän toimintamatkan ja korkean arkipäiväisen käytettävyytensä ansiosta uusi Macan 4 ja uusi Macan Turbo pyrkivät täyttämään täysin SUV-mallia valitsevien Porsche-asiakkaiden vaatimukset. “Viemme Macanin täysin uudelle tasolle – poikkeuksellisella E-Performancella, uudella kuljettajakokemuksella ja erittäin vaikuttavalla muotoilulla”, sanoi Porsche AG:n toimitusjohtaja Oliver Blume mallin maailmanensi-illan yhteydessä Singaporessa.

-Tavoitteenamme on tarjota segmenttinsä urheilullisin malli täyssähköisellä Macanilla”, sanoo Jörg Kerner, Macanin tuotelinjan johtaja. Porsche käyttää etu- ja taka-akseleissa yksinomaan uusimman sukupolven PSM-sähkömoottoreita saavuttaakseen erinomaisen hyötysuhteen ja mahdollistaakseen tehon optimaalisen toistettavuuden. Pelkät luvut kertovat huippuluokan E-Performancesta: yhdessä Launch Controlin kanssa Macan 4 tuottaa jopa 300 kW (408 hv) overboost-tehoa, kun taas Macan Turbo tarjoaa jopa 470 kW (639 hv). Vastaavasti suurin vääntömomentti on 650 ja 1 130 Nm. Macan 4 kiihtyy 0–100km/h 5,2 sekunnissa, kun taas Macan Turbo vain 3,3 sekunnissa. Mallien huippunopeudet ovat 220 ja 260 km/h.

Uusi Premium Platform Electric (PPE) 800 voltin arkkitehtuurilla

Sähkömoottorit saavat energiansa auton alla sijaitsevasta litiumioniakusta, jonka bruttokapasiteetti on 100 kWh, ja josta jopa 95 kWh voidaan käyttää aktiivisesti. HV-akku on keskeinen osa hiljattain kehitettyä Premium Platform Electric (PPE) 800 voltin arkkitehtuuria, jota Porsche käyttää ensimmäistä kertaa uudessa Macanissa. DC-latausteho on jopa 270 kW. Akku voidaan ladata 10-80 %:iin noin 21 minuutissa yhteensopivalla pikalatausasemalla. 400 voltin latausasemilla akussa oleva suurjännitekytkin mahdollistaa pikalatauksen jakamalla 800 voltin akun tehokkaasti kahdeksi akuksi, joiden kummankin nimellisjännite on 400 volttia. Tämä mahdollistaa erityisen tehokkaan latauksen ilman ylimääräistä HV-boosteria 135 kW:iin asti. AC-lataus 11 kW:lla.

Sähkömoottoreilla voidaan rekuperoida jopa 240 kW energiaa ajon aikana. Integrated Power Box (IPB) lisää myös uusien Macan-mallien taloudellisuutta ja säästää samalla painoa ja tilaa. Innovatiivinen ja kompakti IPB yhdistää kolme komponenttia – sisäisen AC-laturin, suurjännitelämmittimen ja DC/DC-muuntimen. Macan 4:n yhdistetty WLTP-toimintamatka on jopa 613 kilometriä ja Macan Turbossa jopa 591 kilometriä.

Urheilulliset mittasuhteet ja coupémaiset linjat

Terävämpien mittasuhteiden ja Porsche Design DNA:n ansiosta uudet Macan-mallit näyttävät dynaamisilta ja tyylikkäiltä. “Täyssähköinen Macan on ensimmäinen Porsche, jonka muotoilu perustuu sähköiseen tuoteidentiteettiin”, sanoo Michael Mauer, Style Porschen johtaja. ”Uusi Macan on selvästi tunnistettavissa brändi-identiteetistään osana Porsche-tuoteperhettä. Klassisia Porschen mittasuhteita on kehitetty edelleen ja mukautettu optimaalisesti sähköauton vaatimuksiin. Tämä korostaa entisestään Macanin urheilullista, modernia ja dynaamista ulkonäköä. Suunnittelu tekee sen selväksi: Macan pysyy urheiluautona omassa segmentissään, jopa sähköisessä muodossa.

Konepellin matala jako ja voimakkaasti korostetut lokasuojat antavat SUV:lle dynaamisen ulkonäön myös paikallaan ollessa. Mittojen valossa täyssähköinen Macan on 4 784 mm pitkä, 1 938 mm leveä ja 1 622 mm korkea,. Uuteen Macaniin saa jopa 22 tuuman vanteet. Akseliväliä, joka on 86 mm pidempi kuin edellisessä mallissa (2 893 mm), tasapainottaa lyhyet ylitykset edessä ja takana. Ajovalot on jaettu kahteen osaan: tasainen ylävaloyksikkö neljän pisteen päiväajovaloilla on upotettu koriin ja korostaa auton leveyttä. Pääajovalomoduuli matriisi-LED-tekniikalla (lisävaruste) on sijoitettu hieman alemmas. Tyypillinen Porsche-kattolinja muodostaa yhden yksikön litteän takaikkunan kanssa. Yhdessä karmittomien ovien kanssa, joissa on tyypilliset sivukorostukset, tuloksena on tyylikäs, urheilullinen muotoilu. Voimakkaasti korostetut olkapäät antavat takaosalle voimakkaan ilmeen. Porsche-logo on nyt veistoksellisen 3D-valonauhan keskellä.

Aktiivinen ja passiivinen aerodynamiikka lisää toimintamatkaa

Porsche yhdistää muotoilun DNA:n toimintamatkan kannalta optimoituun aerodynamiikkaan. Aktiivisilla ja passiivisilla elementeillä varustetun Porsche Active Aerodynamics (PAA) -järjestelmän ja ilmanvastuskertoimen 0,25 ansiosta uusi Macan on yksi markkinoiden virtaviivaisimmista SUV-malleista – tällä on myös positiivinen vaikutus toimintamatkaan ja sähkönkulutukseen. PAA-järjestelmä sisältää mukautuvan takaspoilerin, aktiiviset jäähdytysläpät etuilmanottoaukoissa ja mukautuvat suojukset täysin katetussa pohjassa. Ilmanohjaimet ajovalomoduulin alapuolella ja matala etupää optimoivat ilmavirran. Takana sivuttaiset reunat ja diffuusori varmistavat aerodynaamisen taloudellisuuden.

Kaksi tavaratilaa ja enemmän sisätilaa

Uusi Macan on suorituskykyyn tähtäävä SUV-malli, joka sopii loistavasti jokapäiväiseen käyttöön. Lisäksi se tarjoaa laadukkaat varusteet ja avarat tilat. Sähköinen voimalinja on lisännyt Macanin tavaratilaa. Mallista ja varusteista riippuen takaistuimen takana on tavaratilaa jopa 540 litraa. Lisäksi konepellin alla on “frunk”, toinen tavaratila, jonka tilavuus on 84 litraa. Tämä on yhteensä 127 litraa enemmän kuin edellisessä mallissa. Jos takaistuimen selkänoja käännetään kokonaan alas, tavaratilan tilavuus kasvaa jopa 1 348 litraan. Suurin 2000 kg:n vetokapasiteetti täydentää uuden Macanin erittäin käytännölliset ominaisuudet.

Mallista ja varustelusta riippuen kuljettaja ja etumatkustaja istuvat nyt jopa 28 mm alempana kuin ennen, kun taas takamatkustajat istuvat jopa 15 mm alempana, ja jalkatilaa on enemmän. Sisustus on tunnistettavissa aidoksi Porscheksi: ohjaamon leveyttä korostaa integroitu musta paneeli. Keskikonsolin nouseva muotoilu vahvistaa vaikutelmaa matalasta ja suorituskykyyn painottuneesta ajoasennosta. Samalla suuret ikkunat tuovat sisätilaan valoa ja ilmavuutta. Nykyaikaisten digitaalisten käyttöliittymien lisäksi löytyy myös valikoituja analogisia ohjauselementtejä – esimerkiksi tuuletusaukkojen ja ilmastointilaitteiden säätimissä. Ajatuksella muotoillun ohjaamon ja ovien verhoilulistaan on integroitu LED-valonauha. Se toimii sekä ympäristön valaistuksena että viestintävalona. Tilanteesta riippuen se antaa tietoja tai varoituksia – kuten tervehdyksiä, latausprosessitietoja tai tietoja yhdessä kuljettajaa avustavien järjestelmien kanssa. Uuden Macanin varusteet mahdollistavat laajan yksilöinnin.

Porsche pyrkii myös käyttämään ekologisempia materiaaleja autoissaan. Tällaisia materiaaleja on käytetty täyssähköisen Macanin sisätilojen valituissa osissa.

Suuri laskentateho ja liitettävyys

Macan on varustettu uusimman sukupolven näytöllä ja käyttökonseptilla, jossa on jopa kolme näyttöä, mukaan lukien 12,6 tuuman kaareva mittaristo ja 10,9 tuuman keskusnäyttö. Ensimmäistä kertaa matkustaja voi myös tarkastella tietoja, säätää infotainment-järjestelmän asetuksia tai toistaa videosisältöä ajon aikana oman valinnaisen 10,9 tuuman näytön kautta. Ensimmäistä kertaa Porsche Driver Experience sisältää myös head-up-tuulilasinäytön, jossa on käytetty lisättyä todellisuutta. Virtuaaliset elementit, kuten navigointinuolet, integroidaan visuaalisen saumattomasti todelliseen maailmaan. Kuva näkyy kuljettajalle 10 metrin etäisyydellä ja vastaa 87 tuuman näytön kokoa.

Uuden sukupolven infotainment-järjestelmä perustuu Android Automotive -käyttöjärjestelmään. Uuden Macanin vakiona oleva Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmä vie tietojenkäsittelyn suorituskyvyn uudelle tasolle. Esimerkiksi “Hey Porsche” -ääniavustaja ehdottaa reittejä, mukaan lukien latauspysähdykset, salaman nopeudella. Uudessa Porsche App Centerissä matkustajat voivat käyttää suoraan suosittuja sovelluksia kolmansien osapuolien tarjoajilta ja asentaa ne suoraan uuteen Macaniin.

Ensimmäinen Macan taka-akseliohjauksella ja kaksiventtiilisillä vaimentimilla

Porsche kehitti Macanin keskittyen tarkasti Porschen olennaiseen ajodynamiikkaan ja ominaiseen ohjaustuntumaan. “Erityisen urheilullisen istuimen asennon ja matalan painopisteen sekä vaikuttavan ajodynamiikan ja ohjaustarkkuuden ansiosta uusi Macan tarjoaa todellisen urheiluauton tunteen”, kertoo tuotelinjan johtaja Jörg Kerner.

Sekä Macan 4:ssä että Macan Turbossa on neliveto. Molempia sähkömoottoria ohjataan tehoelektroniikan kautta lähes reaaliajassa. Elektronisesti ohjattu Porsche Traction Management (ePTM) -järjestelmä toimii noin viisi kertaa nopeammin kuin perinteinen nelivetojärjestelmä ja pystyy reagoimaan luistoon 10 millisekunnissa. Lisäksi nelivetojakoa ohjaa valittu ajo-ohjelma. Taka-akselin elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) lisää myös Macan Turbon pitoa, ajovakautta ja sivuttaisdynamiikkaa.

Ilmajousituksella varustetut Macan-mallit – myös vakiona Turbossa – on varustettu Porsche Active Suspension Management (PASM) -elektronisella iskunvaimennusjärjestelmällä. Tämä voidaan myös yhdistää teräsjousijousitukseen (lisävaruste). PASM sisältää nyt myös kaksiventtiilisen vaimennustekniikan. Laajemman vaimennuskartan ansiosta tämä tarjoaa laajemman kirjon mukavuuden ja suorituskyvyn välillä. Tämä tekee ajo-ohjelmien välisistä eroista vieläkin konkreettisempia.

Ensimmäistä kertaa Macanissa on nelipyöräohjaus jopa viiden asteen taka-askelin ohjauskulmalla. Se mahdollistaa kompaktin 11,1 metrin kääntöympyrän kaupunkiliikenteessä. Ajon aikana samalla kun se mahdollistaa poikkeuksellisen ajovakauden suuremmilla nopeuksilla, sitä tukee tasainen ja tarkka etuakselin ohjaus, josta Porsche tunnetaan.

Vuodesta 2014 lähtien Porsche on toimittanut yli 800 000 Macania maailmanlaajuisesti. Tämä menestystarina jatkuu tällä täyssähköisellä seuraajalla, joka on valmistettu nettohiilineutraalilla tavalla Porsche Leipzigin tehtaalla.

Uudet Porsche Macan -malliversiot ovat tilattavissa heti. Suomessa uuden Macan 4:n hinnat alkavat 84 990 eurosta sisältäen arvonlisäveron, autoveron ja maakohtaisen varustelun. Porsche Macan Turbon hinnat alkavat 124 490 eurosta. Uudet mallit toimitetaan ensimmäisille asiakkaille vuoden toisella puoliskolla.

Porsche Macan 4: yhdistetyt CO2-päästöt: 0 g/km (WLTP-mittaustavan mukaan); sähköinen toimintamatka (yhdistetty) 516–613 kilometriä; (kaupunki) 665–784 kilometriä.

Porsche Macan Turbo: yhdistetyt CO2-päästöt: 0 g/km (WLTP-mittaustavan mukaan); sähköinen toimintamatka (yhdistetty) 518–591 kilometriä; (kaupunki) 670–765 kilometriä.

Polttoaineenkulutus- ja CO2-päästöarvot on mitattu lakisääteisillä mittausmenetelmillä. Kaikki Porschen uudet autot tyyppihyväksytään WLTP-menetelmän mukaisesti.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa
Volkswagen Golf eHybrid Comfort hinta alkaen 39 961,98 euroa ja sähköinen range 143 km

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *