Kaasujalka

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi

Julkaissut:

|

17.1.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi

Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Active Edition 5ov Multidrive S vuosimallia 2017 lienee tämän sarjan suosikki. Vertailun muihin autoihin erona on tietysti se, että Toyotaan lähes itsestään bensamoottoria avustaa ajon aikana hybridijärjestelmä. Kun mittarilukema on vasta 89 000 kilometriä ja bensahybridin parina toimii luotettava automaattivaihteisto, ei tämän Yariksen myynti kauan vie. Levonrannan Autoliikkeen hintapyyntö Sastamalassa on 14 390 €.

10 000–15 000 euroa maksavat pienet bensa-autot kohtuukilometreillä käyvät kokeneen automyyjän mukaan aina kaupaksi. Vaikka varustelulla ei muuten ole väliä, niin nekin halutaan tänä päivänä automaattivaihteilla.

 

Automyyjä Jyrki Nurminen Käyttöauton Jyväskylän liikkeestä vahvistaa, että 10 000–15 000 euron hintaluokka on vaihtoautomarkkinan kuumin joka segmentissä, kunhan kilometrit ovat kohdallaan.

Erityisen hyvin tässä hintaluokassa käy pienten, ns. B-segmentin vaihtoautojen kauppa: 15 000 eurolla kun saa jo melko tuoreenkin auton.

Pienissä B-segmentin vaihtoautoissa Toyota Yaris -hybridi on ehkä halutuin, kuten vaihtoautomarkkinassa Toyotat yleensäkin.

Hybridiä jopa vierastetaan

Yllättävää on kuitenkin, että edelleen jopa Toyotankin hybriditekniikkaa jotkut jopa vierastavat. Toyotalle merkkiuskolliset asiakkaat ovat asia erikseen.
–Yllättävän paljon on asiakkaita, jotka luottavat pikkuautoissa vain perusbensamoottoreihin, eivätkä halua sekaantua sähköisiin autoihin millään tavalla, Nurminen kertoo.

Jotkut karsastavat jopa ihan itseään ajon aikana lataavaa perushybridiä.
–Puhumattakaan kevythybridistä, joka oikeastaan ei edes ole mikään sähköinen auto. Loppupelissä toiset eivät edes tiedä, mitä se hybridi tarkoittaa, Toisinaan joutuu erikseen selittämään, että hybridi ei eroa millään tavalla perinteisestä bensa-autosta, Nurminen kertoo.

Toyota Yaris on kuitenkin tämän kokoluokan myyvimpiä pikkuautoja, vaikka olisi hybridikin. Tämä taas saattaa johtua luotosta Toyotaan ylipäätään merkkinä, välttämättä juuri hybriditekniikka ei ole ratkaisevaa.
–Toyotalla on uskollinen asiakas- ja ostajapiiri. Toyotalla on jo niin pitkään ollut hybridejä, että tavara ja tuote ei ole Toyota-asiakkaille uusi asia, Nurminen sanoo.

Merkkiuskollisia asiakkaita on Käyttöauton omallakin merkillä ja mallilla Ford Fiestalla.
–Kun Fiesta on ollut alla ennenkin, niin usein se halutaan alle jatkossakin.

Kauppareissuille tai kakkosautoksi

Pyyntihinta ratkaisee. Vaikka pikkuautolle yli 100 000 kilometrin mittarilukema saattaa tuntua isolta, niin hinta ratkaisee.
–Yli 100 000 kilometriä ajetutkin menevät kaupaksi, mutta myyntiaika vain voi olla paljon ajetussa pidempi, Nurminen sanoo.

Nurmisen mukaan pienessä vaihtoautossa varustelulla ei muuten ole suurta merkitystä, mutta tässä hintaluokassa sekin halutaan usein automaattivaihteisena.
–Hybridithän ovat käytännössä kaikki automaatteja, mutta Fiestaakin on vuodesta 2014 eteenpäin myyty uusina aika paljon automaatteina. Suurin osa 15 000 euroa maksavista Fiestoista on jo automaatteja, Nurminen sanoo.

Pääsääntöisesti tuoreemmatkin pikkuautot ostetaan perheen kakkosautoiksi. Ykkösautoksi hankituillakin ajetaan enimmäkseen lyhyitä kauppareissuja.
–Vähemmän näillä autoilla lähdetään pidemmälle hiihtoreissulle Lappiin, Nurminen sanoo.,

 

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost – vuosimallia 2019 on saanut 3-sylinterisen ja yksilitraisen bensaturbomoottorin pariksi 6-lovisen automaattivaihteiston. 100 hevosvoiman tehot riittävät hyvin kauppareissuihin, joissa Ford-perheen pienin on omillaan. Hämeenlinnalaisen RR-Kaaran hintapyyntö tästä 88 000 km ajetusta Fiestasta on 13 900 €.

 

Kuvan hyvin varusteltu Volkswagen Polo Comfortline 1,0 TSI DSG-automaattivaihteistolla on pikkuautojen valioita. 97 000 km ajetun 2018 Polon vuosimallia 2018 myyntiä ei hidasta edes osittain myös liioitellut DSG-automaattilaatikoiden ongelmat. Mallin haluttavuus näkyy myös vaihto-Polojen hintatasossa. DSG-vaihteistoissa voi esiintyä vikoja, mutta se ei ole vääjäämätön luonnonlaki: valtaosassa Poloja tiettävästi vikoja ei ole. 1-litraisesta bensaturbomoottorista irtoaa tehoa 95 hevosvoimaa. Kiesi Espoossa pyytää kuvan Polosta 15 950 €.

 

Vuosimallin 2018 Opel Corsassakaan automaattivaihteisto ei enää ole ”harvojen herkkua”. Kuvan 1.4-litraisella bensa-Corsalla on ajettu vain 23 600 km. Hintapyyntö on tässä sarjassa edullisin, vain 11 900 €. Tätä Corsaa myy Autolle.com Raisiossa.

 

 

Tällä Kia Rio 1,4 EX -automaatilla on ollut vain yksi omistaja ja mittarilukema on vasta 58 000 km. Kian valtteja on pitkä 7-vuoden takuu, jota tässäkin autossa on vielä jäljellä pari vuotta. Delta Auto Porissa pyytää kuvan Riosta 14 900 €.

 

Kuvan Peugeot 208 Active PureTech 1.2-litraisella ja 75 -hevosvoimaisella bensaturbomoottorilla on todelle tuore, vuosimallia 2020. Myös mittarilukema on pieni: 27 000 km. Keltainen väri epäilemättä tehoaa nuorempiin ostajiin, vanhempi väki voi sitä vähän vierastaa. Valta-Auto Raisiossa myy tätä pirteänkeltaista ”Pesosta” 13 250 €:n hintapyynnöllä.

 

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *