Hintavertailussa käytetyt pienet sähköautot
Vaihtoautomarkkinoilla on jo 20 000 – 25 000 euron hintaluokassakin runsaasti tarjontaa vähän ajetuista sähköautoista. Joillekin niistäkin luvataan jopa lähes 400 kilometrin toimintasädettä.
Vielä jokin aika sitten vaihtoautoliikkeissä oli tarjolla vain vanhoja Nissan Leafeja ja Renault Zoeta, joissa oli pienet 22-24 kWh:n kapasiteetin akut ja toimintamatkaa optimistisillaankin oli valmistajien ilmoitusten mukaan 160-200 km.
Tänä päivänä 20-25 000 euron hintaluokassa saa jo vähän käytetyn Zoen, jonka 50 kWh:n akkukapasiteetti riittää valmistajan mukaan parhaimmillaan jopa 395 kilometrin toimintamatkaan. Samassa hintaluokassa on tarjolla myös 50 kWh:n akkukapasiteetin Peugeot e-208 – ja Opel Corsa-e -Corsa –malleja, joille niinikään kerrotaan täydessä latauksessa toiveikkaimmillaan yli 300 kilometrin toimintasäteitä.
Todellinen toimintamatka riippuu kuitenkin niin ajonopeudesta kuin sääolosuhteistakin. Ehkä juuri tämän takia moni myyjä jättääkin ilmoittamatta toimintamatkan myynti-ilmoituksessa.
Nämä autot ovat houkuttelevan tuoreita ja vähän ajettuja. Moni auton vaihtamista tässä hintaluokassa miettivä saattaakin pähkäillä, pitäisikö ostaa tilavampi ja vähän ajettu polttomoottoriauto, vai siirtyisikö nyt jo pieneen ja vähän ajettuun sähköautoon.
Kakkosautoiksi
Pääsääntöisesti kuluttajat ovat kuitenkin tietoisia näiden pikkuautojen rajoitteista, vaikka myynti-ilmoituksessa toimintasäteeksi kerrottaisiinkin useita satoja kilometrejä. Siksi ne sittenkin äärimmäisen harvoin ovat vaihtoehtoja perusperheen ykkösautoksi.
–Nämä pienet sähköautot kiinnostavat edelleen ensisijaisesti perheen kakkoautoina. Raavaaseen perusajoon niistä ei kuitenkaan ole kasvaneesta akkukapasiteetista huolimatta. Asiakkaat ovat hyvin perillä eri autojen toimintamatkoista. Valinta on tehty jo etukäteen, eikä sähköautoa ostamaan tulevalle tilavampikaan polttomoottoriauto ole vaihtoehto, sanoo J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Pienen sähköauton ainoaksi autokseen ostava on edelleen pääsääntöisesti keskusta-asuja, joka tarvitsee autoa lähinnä kauppareissuille ja nurkka-ajoon.
–Silloin ei ole niin väliä, vaikka toimintasäde jäisikin 150 kilometriin.
Pienen sähköauton ostaja ei myöskään ole enää samalla tavalla merkkiuskollinen kuin on ehkä ollut perinteistä polttomoottoriautoa uudempaan samanlaiseen vaihtava. Jos aikoinaan pienen kylän kansakoulunopettajalle ainoa oikea automerkki olikin Toyota, niin pienen sähköauton ostaja välittää vähemmän, onko auto Peugeot vai Nissan.
–Ehkä noin 20 000 euron hintaluokassa pienet Volkswagen Up– ja Seat Mi -mallit houkuttelevat yleisyytensä takia hiukan enemmän, mutta kyllä toimintasäde kiinnostaa merkkiä ja myös matkamittarilukemaa enemmän, Hiltunen sanoo.
Vastaa