Kaasujalka

Älykkäällä latauksella säästät jopa tonnin vuodessa

Julkaissut:

|

19.9.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Älykkäällä latauksella säästät jopa tonnin vuodessa

Uuden sukupolven latausasemat lataavat automaattisesti pörssisähköllä silloin, kun hinta on alhaalla. – sähköautoilija voi säästää jopa tuhat euroa vuodessa älykkäällä latauksella.

Viime vuosien sähkönhinnan heilahtelu ja latausasemien tekniset innovaatiot tarjoavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia tulevaisuuden lisäksi jo tähän päivään.

Kuluttajilla on nyt mahdollisuus vaikuttaa sähkölaskun kokoon hyödyntämällä uusia teknologioita auton lataamisessa, ja uudet latausasemat ovat tässä avainasemassa.

Uuden sukupolven teknologia auttaa omakotiasujaa säästämään sähkölaskussaan satoja tai jopa tuhansia euroja vuodessa.

Automaattinen pörssisähkölataus, kun hinta on alhaalla

Latausasemien valmistajat ovat reagoineet asiakkaiden kiinnostukseen optimoida sähkönkäyttöään tuomalla pitkin vuotta markkinoille latausasemia, jotka lataavat autoja automaattisesti pörssisähköllä silloin, kun pörssisähkön hinta on alhaalla.

Kuluttaja voi siis ladata sähköautoansa silloin, kun sähkö on edullisinta. Tämä ei ainoastaan säästä rahaa vaan myös auttaa tasapainottamaan koko maan sähkönkulutusta.

Sähköautojen latauslaitteita kotitalouksille tarjoavan Nordic Plug Oy:n toimitusjohtaja Taneli Ikonen ja hallituksen puheenjohtaja Juha Kummunmäki jakavat näkemyksen nopeasta kehityksestä ja mielenkiintoisesta tulevaisuudesta.
– Muutos on ollut nopeaa. Vielä vuosi tai kaksi sitten näistä ominaisuuksista ei edes keskusteltu, toteaa Ikonen.

– Ensisijaisesti älykäs kotilataaminen säästää lataajan lompakkoa. Mikäli ajat sähköautolla 30 000 kilometriä vuodessa, ero säästössä viiden ja kahdenkymmenen sentin kWh-hinnalla ladatessa on vuositasolla jo tuhannen euron luokkaa.

– Sivuvaikutuksena tulee tasapainottaneeksi koko Suomen kantaverkon toimintaa lataamalla kun sähkön kysyntä on pientä, ja hinta alhaista, Ikonen ynnäilee.

Vaikka sähköautomarkkina Suomessa on vielä muihin pohjoismaihin verrattuna pieni, latausasemien valmistajat reagoivat nopeasti muuttuvaan kysyntään ja uusiin tarpeisiin Suomessakin.

– Nämä ominaisuudet kehitettiin erittäin nopeasti suurten latausasemavalmistajien toimesta. Kuluttajien toiveita kuunnellaan tarkasti ja kasvavaan kysyntään pystytään reagoimaan kotimaassakin nopeasti. Palautetta siis kannattaa antaa, kannustaa Ikonen.

Lataa autoa ja taloa samanaikaisesti

Kaksisuuntaisilla vehicle-to-grid- latauslaitteilla voit tarjota virtaa kotiisi sähkökatkojen aikana auton akkua virtapankkina käyttäen. Oikein ajoitettuna sähkön varastoiminen auton akussa voi pienentää sähkölaskuasi merkittävästi.

Jos autossasi on V2G-teknologia, voit hyödyntää sen potentiaalia tulevaisuuden latauslaitteiden avulla. Voit ladata akkusi täyteen edullisina aikoina ja myydä energiaa autosta takaisin kantaverkkoon, kun hinta on korkea. Vaikka teknologia on jo olemassa, standardisoinnissa on vielä haasteita, tulevaisuus näyttää kuitenkin lupaavalta.
– V2G-teknologian potentiaali kotitalouksissa on valtava, ja odotamme totta kai innolla sen käyttöönottoa Suomessa. Työ standardisoinnin parissa tulee kuitenkin ottamaan aikaa, eikä valmista tule olemaan vielä varmasti lähimmän vuoden aikana, visioi Kummunmäki.

Kummunmäki yrityksineen on mukana Teknologiateollisuuden ylläpitämässä Sähköinen liikenne ry:n työryhmässä, jossa kymmenet kotimaiset edelläkävijäyritykset liikenteen alalta kehittävät sähköautoilua Suomessa yhteisvoimin.

Ammattiliikenne edellä, mutta kuluttajakin voi vaikuttaa

– Ammattiliikenne on aina ollut se, missä kaikki liikenteen muutokset näkyvät nopeiten. Tuoreimmat EU-säädökset elokuussa keskittyivätkin julkisen lataamisen sekä raskaan liikenteen sähköistymisen tukemiseen, toteaa Kummunmäki

Kuluttajakin voi kuitenkin omalla laitevalinnallaan ja toiminnallaan olla osana kehitystä vauhdittamassa. Kotilatausasemat kustantavat tänä päivänä keskimäärin alle tuhat euroa runsaillakin ominaisuuksilla, ja auton lataamisen vuotuiset kulut liikkuvat sadoissa euroissa ajomääristä riippuen. V2G-teknologiaa tukevassa latausasemassa hankintahinta tullee asettumaan muutamaan tuhanteen euroon.

Esimerkiksi länsinaapurissa Ruotsissa valtio tukee latausaseman hankintaa kotiin 50% rahallisella tuella. Suomessa hankintatukea omakotitalouksille ei vielä ole. Halpa sähkö ja käyttökulut kuitenkin kiinnostavat ajoneuvon käyttövoimaa harkittaessa.

Yleinen myytti sähköautokannan lisääntyessä kuitenkin on se, riittääkö Suomessa sähkö jos kaikki ryhtyvät ajamaan sähköllä? Kummunmäki näkee ratkaisun avaimet kotilataukseen panostamisessa.
– Huoli sähkön riittävyydestä on peipattavissa pelkästään kannustamalla ihmisiä panostamaan älykkäisiin kotilatausasemiin. Kannustimia olisikin hyvä olla ammattiautoilun lisäksi myös kuluttajille, varsinkin älykkään lataamisen osalta. Kantaverkon tasapainotuksella, spot-hinnoittelulla ja tulevaisuudessa myös kaksisuuntaisella latauksen avulla huolta sähkön riittävyydestä ei tule olemaan, vakuuttaa Kummunmäki.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Porsche 911 Carrera T Coupé tai Cabriolet – Urheiluauto manuaalivaihteistolla
Volkswagen ID.7 Pro S kulki 794 km yhdellä latauksella
Ferrarin liiketoiminta Suomessa uudelle yhtiölle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *