Bensafarmari ilman hybridiä – Miten niiden kauppa käy?
Iso joukko suomalaisia luottaa vielä 15 000–20 000 euron hintaluokassakin vaihtofarmariin perinteisellä bensamoottorilla ja ilman minkäänlaista hybriditekniikkaa. Hybridi-sana perälaudassa voi jopa hidastaa vähänkin iäkkäämmän vaihtoauton myymistä.
Vaihtoautomarkkinassa näkee suomalaisen todellisuuden paremmin kuin uusien autojen merkkiliikkeessä. Kun tilastot hehkuttavat täyssähköautojen myyntimäärien huikeaa kasvua, niin suomalaisen henkilöautokannan keski-ikä on oli vuonna 2022 noin 12,9 vuotta.
Keski-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Etelä-Savossa ja Lapissa keski-ikä oli 13,5 vuotta. Uusin autokanta on Uudellamaalla, jossa keski-ikä nousi viime vuonna 9,9 vuodesta tasan 10 vuoteen.
Vaikka auton pitäisi nyt olla crossover joko täyssähköisenä tai vähintään pistokehybridinä, niin vaihtoautoliikkeissä on 15 000–20 000 euron hintaluokassa edelleen tarjolla paljon vain muutaman vuoden ikäisiä perusfarmareita ilman edes itselataavaa perushybriditekniikkaa. Siis ihan perinteisellä bensamoottorilla.
–Ne ovat edelleen hyvää myytävää, jota ei tarvitse tuupata eteenpäin edes hinnalla. Tuossa 15 000–20 000 euron ja C-segmentin farmarien kokoluokassa vain Toyota Aurista taitaa saada hybridinä. Volkswagen Golfit, Ford Focukset ja Skoda Octaviat ovat pääsääntöisesti bensa-autoja ilman hybriditekniikkaa. Vaikka Toyota Auris on samaa kokoluokkaa, se ei silti ihan osu tähän sarjaan, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Hieman yllättävästi Hiltunen sanoo joidenkin perusbensa-autojen ostajien jopa vierastavan hybridiä.
–Vaikka itselataavia perushybridejä on ollut markkinoilla jo iät ja ajat, niin silti pelkkään bensa-autoon ehkä luotetaan enemmän. Moni uskoo, että perusbensa-auto on ainoa hyvä ja toimiva vaihtoehto. Vaikka tämä joukko onkin enimmäkseen varttuneempia herrasmiehiä, niin kyllä bensafarmareita ostavat myös monet luotettavaa autoa hakevat nuoret perheet, Hiltunen sanoo.
.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa