Kaasujalka

Renault Espace hinta alkaen 46 390 euroa

Julkaissut:

|

4.9.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Renault Espace hinta alkaen 46 390 euroa

Renault Espace on jo kuudennessa sukupolvessa ja auto saapuu Suomeen marraskuussa ja malliston hinta alkaa 46 390 eurosta. Korkein varustetaso iconic nelipyöräohjauksella on hinnaltaan 53 490 €. 

Espace tarkoittaa ranskan kielessä tilaa. Uusi Renault Espace on 4,72 metriä pitkä eli 14 senttiä edeltäjäänsä lyhyempi. Siitä huolimatta matkustajille on aiempaa enemmän tilaa. Matkustamon pituus kojelaudasta kolmannen rivin selkänojaan on peräti 2,48 metriä.

Toisen rivin istuimissa on 22 sentin pituussäätö, millä jalkatilan saa kasvatettua 32 senttiin. Lisäksi selkänojassa on kallistuksen säätö, jolla voi loihtia itselleen erittäin mukavan ja rentouttavan matkustusasennon.

Espace on vakiona 7-paikkainen eli siinä on kaksi alas taitettavaa kolmannen rivin istuinta. Ne voi halutessaan myös jättää pois autosta autoa tilatessaan. Kolmannellakin rivillä on runsaasti jalkatilaa (129 mm) ja sinne on helppo päästä, sillä toisen rivin istuimet liukuvat 22 senttiä eteenpäin ja taittuvat etuistuimia vasten.

Tavaratila on 7-paikkaiseksi autoksi ulkomittoihin nähden suuri, sillä se on jopa toisen istuimen ollessa käytössä suurimmalla jalkatilalla 477 litran kokoinen. Mikäli keskimmäinen istuinrivi siirretään eteen, tila kasvaa 677 litran kokoiseksi. Kun vain etuistuimet ovat käytössä, tavaratila laajenee 1 714 litran kokoiseksi ja kaikkien kolmen istuinrivin kanssa tavaratila on 159 litraa. Mikäli valitsee Espacen viisipaikkaisena, suurin mahdollinen tavaratila on 104 litraa suurempi.

Kompaktimpi, kevyempi ja taloudellisempi

Perusrakenne on sama CMF-CD kuin Australissa, mutta akseliväli on 71 mm pidempi. Sen ansiosta sisätilat ovat paljon suuremmat ja Renault Espace on vielä Australiakin suuntavakaampi. Edeltäjäänsä verrattuna Espace on 32 mm matalampi, mikä pienentää omalta osaltaan ilmanvastusta.

Espacen omamassa on pudonnut peräti 215 kiloa edelliseen sukupolveen verrattuna. Painoa vähentää omalta osaltaan pienempi kori, minkä lisäksi laihdutuskuurissa ovat auttaneet turbodieselin vaihto paljon kevyempään hybridiin, voimalinjan ratkaisut ja esimerkiksi istuimet.

Moottorina uudessa Espacessa on E-Tech full hybrid. Siinä on kolmesylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 96 kilowattia (130 hv) ja 205 newtonmetriä. Pääsähkömoottori kehittää 50 kilowattia ja yhtä suuren 205 newtonmetrin vääntömomentin. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu 18 kilowatin (50 Nm) tehoinen starttigeneraattori. Voimalinjan yhteisteho on 146 kilowattia (200 hv), mikä varmistaa sujuvan liikkumisen.

Vauhtia vähennettäessä ja jarrutettaessa energiaa kerätään talteen energiasisällöltään kahden kilowattitunnin (400 V) litiumioniajoakkuun. Kaupungissa voidaan liikkua jopa 80 prosenttia ajosta sähköllä, mikä tarkoittaa suurimmillaan 40 prosenttia pienempää kulutusta tavalliseen bensiinimoottoriin verrattuna. Kulutus on pienentynyt edellisestä Espace-sukupolvesta peräti 35 prosentilla. Yhdistetty kulutus on kaikissa versioissa auton kokoluokkaan nähden erittäin alhainen alle viisi litraa sadalla. Techno-versiossa luvut ovat 4,6 litraa sadalla ja 105 g/km.

Renaultin E-Tech full hybrid yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat puolet, minkä lisäksi järjestelmä ennakoi nyt moottorien toimintaa ja vaihteiden käyttöä karttatietojen ja topografian avulla jopa seitsemän kilometrin päähän. Monitilavaihteisto valitsee parhaan välityksen 15 vaihtoehdosta ajajan sitä huomaamatta ja vaihtelee myös ajotilaa viiden vaihtoehdon välillä. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä.

Nelipyöräohjaus

Renault Espace on kookas katumaasturi, mutta se on siitä huolimatta hämmästyttävän ketterä. Techno-varustelutasoa lukuun ottamatta vakiovarusteena on 4Control Advanced nelipyöräohjaus, joka pienentää kääntöympyrän 11,6 metristä 10,4 metriin, mikä on samaa luokkaa kuin Renault Cliossa.

Uudessa aiempaa kehittyneemmässä nelipyöräohjauksessa takapyörät kääntyvät alhaisissa nopeuksissa enimmillään aiemman 3,5 asteen sijaan nyt 5 astetta vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät. Suuremmissa yli 50 km/h nopeuksissa takapyörät kääntyvät enintään yhden asteen samaan suuntaan kuin etupyörät, mikä lisää auton suuntavakavuutta.

Espacen ominaisuuksia ja luonnetta toimintaa voi säätää monipuolisesti 4Controlin avulla. Valittavana on peräti 13 asetusta, joilla voi säätää järjestelmän itselle mieluisaksi.

Hyvä varustelu

Renault Espace tuodaan Suomeen kolmella varustetasolla, joilla on kullakin oma tyylinsä. Perusmallina on Techno, jossa on 19-tuumaiset kevytmetallivanteet ja ikkunalistat kiillotettua kromia. Etusäleikön listat ovat korin väriset ja kattokiskot satiinista alumiinia.

Esprit Alpine korostaa urheilullisuutta, mikä näkyy niin ulkonäössä kuin sisustuksessa. Etusäleikkö on ruutulippumainen ja ikkunalistat, kattokiskot sekä merkit ovat tummia.

Iconic on kolmikon ylellisin ja siinä on Esprit Alpinen tapaan suuremmat 20-tuumaiset pyörät. Korin yksityiskohdat sekä ikkunalistat ja kattokiskot ovat mustia.

Kaikissa versioissa Technoa myöten on vakiona muun muassa 12,3-tuumaisen muunneltavan digitaalimittariston ja kojelaudan keskelle sijoitetun pystysuuntaisen kosketusnäytön yhdistelmä, johon kuuluvat niin navigointi kuin peruutuskamera.

Kuljettajan apuna on monipuolinen valikoima avustavia järjestelmiä ja pysäköinnissä auttavat etu-, taka- ja sivupysäköintitutkat. Mukavan asennon löytymistä auttavat edessä istuimien sähkösäädöt, joiden lisäksi kuljettajan istuimessa on säädettävä ristiselän tuki ja hierontatoiminto. Tavaratilan käyttöä helpottaa handsfree-toiminnolla varustettu sähkötoiminen takaluukku.

Renaultin OpenR Link -multimedian näytön saa muokattua mieleisekseen, ja siihen kuuluu Android Automotive -järjestelmä, jossa on Googlen palvelut sisään rakennettuina. Autoa pystyy käyttämään älypuhelimen tavoin ja sen voi yhdistää käyttäjän digitaaliseen maailmaan. Käytössä ovat käytännölliset Android Automotiven palvelut, kuten Google Maps, Googlen avustaja ja Google Playn sovellukset, aivan kuin älypuhelimessa.

Techno esprit Alpine tuo ulkonäköön ja sisustukseen vaikuttavien muutosten lisäksi edellä mainitun 4Control Advanced -nelipyöräohjuksen, mukautuvan vakionopeudensäädön, joka on yhdistetty karttatietoihin, kolmiulotteiset leditakavalot ja ylinopeusrajoittimen.

Iconicissa on vakiona ulkopeilien muistitoiminto, vaalea nahkaverhoilu ja muihin malleihin lisävarusteena saatava pysäköintipaketti, johon kuuluvat 360 asteen kameran ja aktiivinen pysäköintiavustin.

Lisäksi technoa lukuun ottamatta Espaceen voi lisätä tuulilasin heijastusnäytön ja peräti 1,33 metriä pitkän ja 0,84 metriä leveän panoraama-lasikaton, jonka tekninen lasi suodattaa ultraviolettisäteet ja suurimman osan infrapunasäteistä, minkä ansiosta sen kanssa ei tarvita erillistä pimennysverhoa. Espacessa on jo vakiona tehokkaat mukautuvat ledivalot, jotka voi techno esprit Alpinessa ja Iconicissa vaihtaa ledimatriisiajovaloihin. Vakiona olevan Arkamys Auditorium -äänentoiston sijaan on saatavissa vielä paremman nautinnon antava Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä.

Ensimmäiset uudet Espacet saapuvat Suomeen jo marraskuussa ja hinnat ovat seuraavat :

E-Tech full hybrid 200 techno, 46 390 €
E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control, 49 990 €
E-Tech full hybrid 200 iconic 4Control, 53 490 €

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa
Volkswagen Golf eHybrid Comfort hinta alkaen 39 961,98 euroa ja sähköinen range 143 km

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *