Renault Austral E-tech full hybrid hinta alkaen 42 590 euroa
Renault Austral E-tech full hybrid hinta alkaen 42 590 euroa. 200 hevosvoimaisen uuden sukupolven E-Tech hybridin WLTP kulutus on vain 4,6 l/100 km.
Austral on Renaultin ensimmäinen malli, joka on tehty Allianssin kehittämälle CMF-CD -perusrakenteelle. Suomeen tuotavissa Australeissa siinä on joko kevythybridi tai täyshybridi.
Alustarakenteesta on kaksi versiota. Perinteisellä ohjauksella varustetuissa versioissa on tässä autoluokassa yleisesti käytetty H-akselisto ja 4Control-versioissa autossa on nelipyöräohjaus, jolloin taka-akseli on monivarsituennalla.
Ohjauksessa sähkötehostimen moottori on nyt aivan hammastangon tuntumassa. Ohjaus on nopeampi eli ohjauspyörää tarvitsee kääntää kaarteissa aiempaa vähemmän.
Nelipyöräohjauksella varustetuissa Austral -malleissa ohjaus on vielä vähän nopeampi. Niissä takapyörät kääntyvät enimmillään viisi astetta vastakkaiseen suuntaan, mikä pienentää kääntöympyrän 11,2 metristä luokkansa pienimpään eli 10,1 metriin. Suuremmissa nopeuksissa takapyörät kääntyvät enintään asteen verran samaan suuntaan kuin etupyörät, mikä parantaa suuntavakavuutta.
Renault Australin ajettavuuteen vaikuttaa suuresti auton kohtuullinen omamassa, joka on kevyimmässä versiossa alle 1 400 kiloa. Jarrullinen perävaunumassa on E-Tech full hybridissä 1 500 kiloa ja mild hybridissä 1800 kiloa.
Tärkeä osa Australin ajettavuudessa on ominaisuuksien monipuoliset säätömahdollisuudet omaava, techno-varustetasosta alkaen vakiovarusteisiin kuuluva Multi-Sense. Siihen on valmiiksi ohjelmoituna ajotilat Eco, Comfort ja Sport, joiden lisäksi ajaja voi tehdä omat yksilölliset valintansa Perso-ajotilaan.
Vain sähköistettyjä voimalinjoja
Renault on kehittänyt uuden sukupolven E-Tech full hybridistä. Siinä yhdistetään polttomoottori ja kaksi sähkömoottoria. Niistä ensimmäinen toimii varsinaisena sähkömoottorina, minkä lisäksi sillä ladataan ajoakkua, ja toinen sähkömoottori on käynnistysgeneraattori, jolla käynnistetään polttomoottori, vaihdetaan nopeutta ja ladataan ajoakkua. Voimalinjaan kuuluu 2 kWh (400V) ajoakku sekä automaattinen monitilavaihteisto.
Renault Austral E-Tech full hybridissä on uusi kolmesylinterinen 1,2-litrainen turbomoottori, joka kehittää 96 kilowattia ja 205 Nm vääntömomentin. Pääsähkömoottori kehittää 50 kW ja 205 Nm. Voimalinjan suurin kokonaisteho on 146 kW (200 hv). Perinteinen nollasta sataan kiihdytys vie aikaa 8,4 sekuntia. Liikenteessä paljon merkittävämpi arvo on ohituskiihtyvyys 80-120 km/h, joka onnistuu vain 5,6 sekunnissa.
Australin virallinen WLTP-kulutus on 4,6 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 104 g/km.
E-Tech full hybrid 200 hintaporras on vain 3 000 euroa eli techno varustetasoisena sen hinta on 42 590 euroa ja malliston huippumallinkin iconic esprit Alpine nelipyöräohjauksella saa alle 50 000 eurolla. Ensimmäiset E-Tech full hybridit saapuvat Suomeen loppusyksystä.
Vastaa