Kaasujalka

Koeajo DS 3 E-Tense – Tavallisen hyvä sähköauto

Julkaissut:

|

11.8.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo DS 3 E-Tense – Tavallisen hyvä sähköauto

DS 3 E -Tensen arvioiminen on haasteellista. Sähköautoksi se ei ole kallis, mutta se on kuitenkin pikkuauto ja aika tavanomainen sellainen. Sanottakoon sitten, että se on tavallisen hyvä sähköauto.

Olen usein miettinyt näiden eri autovalmistajien tapaa kehittää käytännössä pitkälti samasta automallista kaksi eri brändiä. Edelläkävijä tässä on tietysti Toyota, joka hohdokkaamman Lexuksen jotkut käsittää vain paremmaksi Toyotaksi. Vähän samaa on PSA-konsernin Citroëneissa ja DS-malleissa. Itse en aina edes muista, että DS on eri auto kuin Citroën. Tämä johtuu varmaankin siitä, että kuulun siihen ikäpolveen, jolla on muistoja upeasta Citroën DS -mallista: ”isosta kissasta”, jota valmistettiin vuodet 1955-1975.

Samalla kun kävin luovuttamassa Vantaan Petikkoon koeajossa olleen Citroën ë-C4 X-täyssähköauton, otin koeajoon DS E-Tense -täyssähköauton. C ë-C4 on jo aiemmin esitellyn Citroën C4:n porrasperäinen versio kokoluokassa alempi keskiluokka, eli ns. C-segmentti.

DS 3 E-Tense taas on ihan oma mallinsa, eikä hiottu versio mistään edullisemmasta mallista. Kaikki DS 3 -mallit ovat täyssähköisiä E-Tensejä. Aiemmin DS 3:akin sai 3-sylinterisellä turboahdetulla ja 1.2-litaisella bensamoottorilla ja mallinimi oli DS 3 Crossback. 2010-luvulla DS oli vielä Citroën DS 3.

Ei enää Crossback

Enää aikoihin DS:n edessä ei ole lukenut Citroënia. Eikä enää myöskään DS 3 E-Tensen perässä lue Crossback: DS 3 E-Tense on jatkumoa DS 3 Crossback E-Tense -täyssähköautolle.

Enää DS 3 -malleista ei löydy myöskään polttomoottori– eikä hybridimalleja. Mallistoon kuuluu vain täyssähköisiä eri varustetason DS 3 E-Tensejä.

Miten uusi DS 3 E-Tense sitten eroaa DS 3 Crossback E-Tensestä?

No esimerkiksi siten, että akusto on kasvanut 50 kWh:sta 54 kilowattituntiin ja nettokapasiteetti on nyt 51 kWh. DS 3 E-Tense on 10 mm matalampi kuin DS 3 E-Tense Crossback. Tämä on tehty kulutuksen pienentämiseksi, samasta syystä myös etupuskuria on muotoiltu.

Säästeliäämmällä sähkömoottorilla WLTP -toimintamatkaa on saatu kasvatettua yli 400 kilometrin. Ja se on kompaktille pienelle sähkö-Crossoverille ihan realistinenkin tavoite, ainakin aurinkoisella kesäkelillä hyvillä teillä ja ajamalla paljon kaupungissa.

Tosin sähköauton toimintamatkaa on aina haasteellista arvioida senkin takia, että niin paljon toimintamatka riippuu ajotavasta, ajo-olosuhteista ja vauhdista.

Ainakin 350 kilometrin taival onnistuu, jos malttaa pitää moottoritievauhdinkin alle 100 km/h:ssa. Itse pääsin maltillisella ajamisella lähelle 15 kWh/100 km lukemiin, kun käytin ahkerasti vaihteenvalitsimen moottorijarrutusta voimistavaa B-asentoa.

Tosin yhden polkimen taktiikalla en kaupunkioloissakaan selvinnyt, vaan DS 3 E-Tense piti aina pysäyttää painamalla oikeaa jarrupedaalia.

DS3 E-Tense on kaikin puolin mainio ajettava: pienikokoinen ja näppärä. Ohjaus on jonkun verran tunnoton, mutta ei häiritsevästi. Alusta toimii erittäin mallikkaasti.

Mikään raketti uusi DS 3 E-Tense ei ole. Nollasta sataseen yhdeksässä sekunnissa kiihtyvä sähköauto on sähköautojen sarjassa melko rauhallinen kulkupeli. Tavallisessa arkiajossa DS 3 E-Tense on verkkaisemmalla polttomoottorisella ja vanhalla bensa-Mersulla ajavalle kuitenkin ihan riittävän ripeä. Katsoin Auto-datasta Mersuni lukemat ja se kiihtyy nollasta sataseen 9.5 sekunnissa. Se on riittänyt itselleni oikein hyvin.

Ristiriitainen fiilis

Ristiriitainen fiilis tuli auton koosta: DS 3 E-Tense on kuitenkin pieni kompakti crossover. Samalla hinnalla ja paljon edullisemminkin, saa tilavammankin sähköauton, esimerkiksi 24 senttimetriä pidemmän ja viistoperäisen Citroën ë-C4 -sähköauton, jossa on myös 11,20 senttimetriä pidempi akseliväli, jonka lähtöhinta on 5000 euroa vähemmän. Citroën ë-C4:ssä on kuitenkin 20 tehoa 20 hevosvoimaa vähemmän ja pienempi, 50 kWh:n akusto, toimintamatkaakin luvataan 40 km vähemmän.

Käytöstä tietysti riippuu, kuinka paljon näille eroille laittaa painoa. Ja onhan auto edelleen paljon muutakin kuin pelkkiä mittoja ja lukemia. Kyllähän DS 3 E-Tensessä selvästi on Citroënia enemmän premiumin tuntua. Ehkä tätä tunnettu on onnistuttu hehkuttamaan alitajuntaani jonkun verran myös markkinoinnilla.

Sanottakoon, että DS 3 on tavallisen hyvä täyssähköauto.

DS 3  E-Tense 156 Performance Line +
Moottori: sähkömoottori
Akkukapasiteetti: 54 kWh
Teho: 156 hv
Vääntö: 260 Nm
Vaihteisto: automaatti, 1-nopeuksinen alennusvaihde
Vetotapa: etuveto
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9 s
Huippunopeus 150 km/h
Lataus AC/DC: 11 kW/100 kW
Yhdistetty EU-kulutus: 15,5 kWh/100 km
WLTP-toimintamatka: 403 km
Mitat: pituus 4118 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2 558 mm
Tavaratila 360 l
Koeajoauton kokonaishinta: 47 390 €, lisävarustein 48 790 €, malliston hinnat alk. 45 390 €

PLUSSAT
Näppärä ajettava
Dynaaminen ulkonäkö
Hyvä alusta

MIINUKSET
Kokoon nähden hiukan kallis
Moottorijarrutusta voimistava B-vaihde hieman tehoton

JÄLKIMAKU

DS on ihan oma autobrändinsä, mutta silti väkisinkin sitä tulee verrattua saman konsernin emomerkkiin Citroëniin. DS 3 E-Tense tarjoaa riittävän toimintamatkan ja siinä aistii ripauksen premiumia. Silti ”vanhan liiton” miehenä valitsisin todennäköisesti esimerkiksi saman firman porrasperäisen Citroën ë-C4 X:n, jonka lähtöhintakin on pari tonnia edullisempi. Vaikea sanoa, paljonko 20 hevosvoimaa vähemmän tehoa oikeasti merkitsee käytännössä, kun puhutaan sähköautoista.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *