Tässä on uusi Volkswagen Passat Variant
Täysin uusi Passat Variant juhlii maailmanensi-iltaansa elokuun lopussa.
Uusi malli on varustettu lukuisilla innovaatioilla, kuten intuitiivinen näyttö- ja käyttökonsepti, korkealaatuinen sisustus, uusi mukautuva alustan ohjausjärjestelmä, premium-luokan istuimet ja ladattavat hybridiversiot, joiden sähköinen toimintamatka on jopa 100 kilometriä.
Täysin uusi Passat Variant lanseerataan vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä. Se on yhdeksäs sukupolvi yhdestä maailman menestyneimmistä keskikokoisista autoista, jolla on yli 50 vuoden historia ja yli 30 miljoonaa myytyä kappaletta.
Suunnitellessaan täysin uutta Passat Variant -mallia Volkswagen käytti hyväkseen perusrakenteen täyden potentiaalin tässä uudessa kehitysvaiheessa – lyhennettynä MQB evo.
-Täysin uudessa Passatissa olemme panostaneet korkeaan ajo- ja matkustusmukavuuteen, jonka asiakkaat tuntevat välittömästi. Tämän takaavat muun muassa pidempi akseliväli ja uusi mukautuva alustanhallinta kaksiventtiilisillä iskunvaimentimilla. Samalla uusi näyttö- ja käyttökonseptimme on erittäin intuitiivinen. Ilmastointiohjatut hierontaistuimet kuvaavat sisätilojen ensiluokkaista standardiamme”, kertoo tuotekehityksestä vastaava Kai Grünitz.
Sisustusarkkitehtuuri uusiksi
ErgoActive-etuistuimet ovat saatavilla lisävarusteena. Näissä istuimissa on sähköinen säätö (jopa 14-suuntainen mallista ja varusteista riippuen) sekä eri konfiguraatiot hieronta- ja ilmastointitoiminnoille.
Uusi näyttö- ja käyttökonsepti
Passat Variantin uusi sisustusarkkitehtuuri hyödyntää järjestelmällisesti Volkswagen-asiakkaiden palautetta tavoitteenaan tehdä käytöstä mahdollisimman intuitiivista. Siksi Passat Variant lanseerataan uudella ohjaamolla ja uudella infotainment-järjestelmällä. Uuden vakio-infotainment-näytön koko on 32 cm (12,9 tuumaa). Saataville tulee myös uusi 38 cm (15 tuuman) näyttö lisävarusteena tai varustetasosta riippuen. Taustavalaistut kosketussäätimet sijaitsevat infotainment-järjestelmän näytön alla ja niitä käytetään esimerkiksi sisälämpötilan ja äänenvoimakkuuden säätämiseen. Volkswagen tarjoaa lisävarusteena myös uuden head-up-näytön, joka heijastaa tiedot tuulilasiin ja siten auton edessä olevaan virtuaalitilaan. Lisäksi monitoimiohjauspyörässä on jälleen fyysisiä painikkeita – käytön helpottamiseksi.
Enemmän tilaa takana
Täysin uusi Passat Variant on paljon suurempi kuin edeltäjänsä. Uusi pituus (14 senttiä enemmän) lisää ennestään hyviä jalkatiloja vielä 5 senttimetriä. Tavaratilan tilavuus kasvaa myös 40 litralla 690 litraan (kuormattuina takaistuinten selkänojan korkeuteen asti) ja jopa 140 litralla 1920 litraan, kun takaistuin käännetään alas.
Edelleen kehitetty alustansäätöjärjestelmä DCC Pro
Lukuisat yksittäiset toimenpiteet parantavat uuden mallin ajomukavuutta: lisääntynyt kallistuksen jäykkyys ja nelilinkitetyn taka-akselin suurempi sivuttaisvoimaohjaus (parempi taka-akselin vakaus ja siten parantunut ajoturvallisuus), uusi sähkömekaaninen ohjausjärjestelmä, edelleen kehitetyt kallistuksenvaimentimet ja iskunvaimentimet. Passat Variantin pidempi akseliväli tuo myös lisää vakautta.
Saatavana myös jatkokehitetyn version mukautuvasta alustanhallinasta: valinnaisen DCC Pron kaksiventtiilisillä iskunvaimentimilla. Tämä järjestelmä reagoi jatkuvasti tienpintaan ja ajotilanteeseen ottaen huomioon parametrit, kuten ohjaus-, jarrutus- ja kiihdytysliikkeet. Ihanteellinen vaimennus lasketaan jokaiselle pyörälle ja säädetään iskunvaimentimissa sekunnin murto-osissa. Kuljettajalla on mahdollisuus säätää DCC:tä yksilöllisten mieltymysten mukaan – erittäin mukavasta erittäin urheilulliseen. Toisin sanoen: enemmän mukavuutta ja enemmän dynamiikkaa.
Ajotien tehokas valaiseminen
- Passat Variantin valikoimaan kuuluu myös uuden sukupolven IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot. Näiden tehokkaiden ajovalojen valokuvio on entistä tasaisempi, ja niissä on uusi tehokas kaukovalo, jonka kantama on noin 500 metriä. Takavalojen näyttävyyttä lisää vaakasuora led-valonauha.
eHybrid, eTSI, TSI, TDI
Täysin uusi Passat Variant tarjoaa kattavasti erilaisia moottorivaihtoehtoja, joiden huipulla ovat uudet toisen sukupolven ladattavat hybridit (eHybrid). Sähköistä toimintamatkaa on kasvatettu merkittävästi edeltäjiin verrattuna, ja se on nyt jopa 100 kilometriä varustelusta riippuen. Lisäksi auton lataaminen on myös entistä nopeampaa tasavirtalatauksen (DC) ja entistä nopeamman vaihtovirtalatauksen (AC) johdosta. Ladattavan hybridin lisäksi uuden Passat Variantin moottorivaihtoehtoihin kuuluvat kevythybridit (eTSI) , turboahdetut bensiinimoottorit (TSI) sekä turbodieselmoottorit (TDI).
Vastaa